Gluten

Glutenfria livsmedel
Några exempel på naturligt glutenfria livsmedel är bovetemjöl, fiberhusk och mandelmjöl. När du är glutenintolerant bör du bland annat undvika mjöl, pasta och bröd.

Om man är glutenintolerant så bör mat som innehåller gluten undvikas. Här finns information om glutenintolerans och glutenfria recept.

Gluten och glutenintolerans

Glutenintolerans kallas även celiaki och innebär att man inte tål gluten.

Gluten är proteiner som finns i vete, råg och korn. Livsmedel som i normala fall innehåller gluten är:

  • bröd
  • mjöl
  • flingor
  • kli
  • gryn
  • pasta

Det finns glutenfria specialprodukter som alternativ och brukar finnas på en särskild hylla i affären. Dessa produkter är ofta baserade på de glutenfria råvarorna; ris, bovete, hirs eller majs.

I många fall finns även bra och naturligt glutenfria produkter man kan ersätta med.

Produkt med gluten Ersätt med glutenfritt alternativ
Vetemjöl i sås Potatismjöl, majsstärkelse, arrowrot
Pasta, bulgur, matvete Quinoa, Potatis, ris

Symptom vid glutenintolerans

Symptom för vuxna

  • Oförklarlig trötthet
  • Låga blodvärden

Symptom för barn

  • Viktminskning
  • Illaluktande, lös avföring

Glutenfri kost

Uteslut produkter som innehåller vete, råg och korn.

Havregryn

Havregryn kan oftast ätas av glutenintoleranta efter samråd med läkare och dietist. Då rekommenderas särskilda havregryn i affären t.ex. "ren havre" från Semper som är framställd på ett särskilt sätt för att inte innehålla några spår av gluten från vete, råg eller korn.

Spannmålsallergi

Man kan även vara allergisk mot spannmål, vilket inte är samma sak som glutenintolerans.

Vanliga symptom är eksem både hos vuxna och barn. Hos barn är även ont i magen, kräkningar och allergisk snuva vanligt.

Glutenfria recept på recepten.se

Recept på luncher och varmrätter är inte uppmärkta som glutenfria eftersom nästan all vanlig mat är glutenfri eller är väldigt enkel att göra glutenfri. De recept som innehåller vetemjöl eller idealmjöl till sås går att byta ut mot t.ex. arrowrot.

Glutenfria recept på bakverk

Recepten nedan innehåller antingen inte gluten eller också så finns det information om vad man ska ersätta dessa ingredienser med för att resultatet ska bli glutenfritt.

Apelsinmandelrutor

Apelsinmandelrutor med chokladtäcke

Mycket goda kakor med endast 4 ingredienser: mandelmassa, apelsin, ägg och choklad. Bakas enkelt i långpanna.

Tid: 1 timma och 20 minuter varav 30 minuter i ugnen
apelsinpannacotta

Apelsinpannacotta

Recept på apelsinpannacotta, en len och fin pannacotta med apelsin och choklad. Otroligt god smakkombination. Prova så får du se!

Tid: 15 minuter + 2 timmar i kylen
Aprikoser under minttäcke med vispgrädde och valnöt

Aprikoser under minttäcke

Enkelt, gott och lyxigt recept som är klart på 10 minuter! Aprikoser med smält mintchoklad (after eight) serverade med vispgrädde eller glass. Mums!

Tid: 10 minuter
banan och chokladyoghurt, mellanmål

Banan i chokladyoghurt med mandel

Recept på mellanmål eller dessert. Banan i chokladyoghurt med mandel. Bilder steg för steg.

Tid: 10 minuter
blåbärsglass

Blåbärsglass

Recept på mycket god blåbärsglass som är enkel att göra. Med eller utan glassmaskin.

Tid: ca 35 minuter med glassmaskin, ca 4 timmar och 15 minuter utan glassmaskin
Cheesecake

Cheesecake

Fantastiskt god cheesecake. En frusen glasstårta med digestivekex. Mycket god och även enkel att göra med detta recept.

Tid: 30 min + 4 timmar i frysen
Chokladbollar

Chokladbollar

Baka chokladbollar. En svensk klassiker som även kallas kokosbollar. Enkelt recept, perfekt för nybörjare och barn. Ingen ugn behövs. Rulla i kokosflingor eller pärlsocker.

Tid: 30 minuter
chokladfudge med salta jordnötter

Chokladfudge med salta jordnötter

Recept på chokladfudge med salta jordnötter. Otroligt gott och enkelt godis. Endast 3 ingredienser.

Tid: 75 min varav 60 min att stelna
chokladglass

Chokladglass

Recept på godaste chokladglassen som du enkelt gör själv med eller utan glassmaskin!

Tid: 15 minuter + 20 minuter i glassmaskin eller 3-4 timmar i frysen
chokladgodis

Chokladgodis

Recept på supergott chokladgodis. Mycket enkelt att göra. Risk för strykande åtgång!

Tid: 30 minuter och 2-4 timmar för att stelna
chokladknäck

Chokladknäck

Chokladknäck är ljuvligt god knäck med chokladsmak! Mycket gott julgodis. Koka knäcken i en stor kastrull. Gör kulprovet.

Tid: ca 1 ½ timme
chokladkola

Chokladkola

Ljuvligt god chokladkola som du enkelt gör själv med detta recept. Använd gärna termometer. Passar utmärkt som julgodis.

Tid: 1 ½ timme
chokladmousse

Chokladmousse

Underbar chokladmousse. Med mörk choklad, vispgrädde och äggulor. Ett lyxigt recept på en dessert för chokladälskaren.

Tid: 1 timme, 15 min varav 1 timme i kylskåp
chokladmousse GI

Chokladmousse GI

Ett recept på chokladmousse med ytterst få kalorier, nästan inga kolhydrater, mycket protein. Perfekt GI recept. Dessutom väldigt gott!

Tid: 10 minuter
Chokladmuffins LCHF och glutenfria

Chokladmuffins LCHF

Recept på LCHF-Chokladmuffins. Mycket goda chokladmuffins utan varken vetemjöl eller strösocker. De är glutenfria och enkla att göra.

Tid: ca 45 minuter varav 20 minuter i ugnen

Kommenterarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
💬 Svar till Viola Järphed ✏️ Skrivet av Susanne
Jag har inte provat det själv men jag tror du kan byta ut vetemjölet mot kokosmjöl. Sedan byter du ut smöret mot mjölkfritt margarin och grädden i fyllningen mot havregrädde. Skriv gärna och berätta hur det blev om du provar!
✏️ Skrivet av Viola Järphed
Hej! Jag har gjort din veganska chokladoaj med tryffel och har fått förfrågan om att göra den vegansk, nöt och glutenfri till ett dop. Har du tips på vilken botten man kan göra? Jag är ganska ny på detta område med vegansk och glutenfritt.
MVH Viola
💬 Svar till Emma ✏️ Skrivet av Susanne
Tack för att du delar med dig av bra tips!
✏️ Skrivet av Emma
Hej igen!
Jag bakade 2st glutenfria ambrosiakakor, båda blev väldigt bra! Jag använde mig av ditt recept på kakan men bytte ut vetemjölet mot ett glutenfritt mjöl (fint), samma mängd.

Den första gjordes i en för stor form så den blev tunn, trots det så höll den sig ganska fluffig. Den andra gjorde jag i en mindre form och ökade på bakpulvret med 1tsk för att vara på den säkra sidan, den blev riktigt bra också. Höll sig i dagar.

Så det enda man behöver göra är egentligen att byta ut mjölet, extra bakpulver behövs nog inte :)
💬 Svar till Emma ✏️ Skrivet av Susanne

Nej jag tror precis som du att man kan inte säga något generellt utan det varierar från recept till recept. Tyvärr har jag inget recept på glutenfri ambrosiakaka men eftersom kakan är en typisk sockerkaksbotten med glasyr så borde du kunna hitta ett recept på glutenfri mjuk kaka som du sedan gör ambrosiaglasyren till.

Lycka till och skriv gärna ditt glutenfria recept här om det blev bra! :)

Visa alla kommentarer