Hemgjord glass med glassmaskin

Sedan jag fick en glassmaskin förra året använder jag alltid den när jag blir sugen på glass eller när jag vill bjuda mina gäster på riktigt god glass. Jag köper nästan aldrig glass nuförtiden eftersom den man gör själv blir så mycket godare och man vet också vad glassen man gör själv innehåller till skillnad från köpt glass som nuförtiden innehåller diverse tillsatser att det inte borde få kallas glass ens. Den glass jag köpte senast i affären var inget som ens gick att äta.

Min glassmaskin

Glassmaskin

Min glassmaskin är av märket Krups med modellbeteckning GVS2 och är en av de billigaste glassmaskinerna. Skillnaden mellan modellerna GVS1 och GVS2 är att GVS2 har en liten display och automatisk avstängning. Displayen visar några prickar som rör sig när glassmaskinen jobbar som kanske kvittar egentligen men annars är det framförallt den automatiska avstängningen som gör GVS2 bättre än GVS1.

Bunken (som ses i bilden till höger nedan) måste man ställa in i frysen minst 16 timmar innan man ska göra glassen, men man kan förstås förvara bunken där hela tiden om man har plats, bunken är 22 cm i diameter och 13 cm hög inklusive plastlock.

GlassmaskinGlassmaskin

Bilden till vänster visar glassmaskinen i arbete. Bilden till höger visar den färdiga jordgubbsglassen med hackad choklad i. Glassen blev mycket god kan jag tillägga :-)

Varför ska man ha glassmaskin?

Man kan göra glass utan att ha glassmaskin.

Den stora skillnaden med en glassmaskin är att den hela tiden rör runt i glass-smeten under infrysningen vilket gör att man får glass utan stora iskristaller som kan göra att glassen smakar is och blir hårdare.

Man kan om man inte har en glassmaskin röra om i glassen under infrysningen några gånger för att minska iskristallerna men det blir förstås aldrig lika bra som en glassmaskin som kontinuerligt rör om.