Hemgjord glass med glassmaskin

Sedan jag fick en glassmaskin förra året använder jag alltid den när jag blir sugen på glass eller när jag vill bjuda mina gäster på riktigt god glass. Jag köper nästan aldrig glass nuförtiden eftersom den man gör själv blir så mycket godare och man vet också vad glassen man gör själv innehåller till skillnad från köpt glass som nuförtiden innehåller diverse tillsatser att det inte borde få kallas glass ens. Den glass jag köpte senast i affären var inget som ens gick att äta.

Min glassmaskin

Glassmaskin

Min glassmaskin är av märket Krups med modellbeteckning GVS2 och är en av de billigaste glassmaskinerna. Skillnaden mellan modellerna GVS1 och GVS2 är att GVS2 har en liten display och automatisk avstängning. Displayen visar några prickar som rör sig när glassmaskinen jobbar som kanske kvittar egentligen men annars är det framförallt den automatiska avstängningen som gör GVS2 bättre än GVS1.

Bunken (som ses i bilden till höger nedan) måste man ställa in i frysen minst 16 timmar innan man ska göra glassen, men man kan förstås förvara bunken där hela tiden om man har plats, bunken är 22 cm i diameter och 13 cm hög inklusive plastlock.

GlassmaskinGlassmaskin

Bilden till vänster visar glassmaskinen i arbete. Bilden till höger visar den färdiga jordgubbsglassen med hackad choklad i. Glassen blev mycket god kan jag tillägga :-)

Varför ska man ha glassmaskin?

Man kan göra glass utan att ha glassmaskin.

Den stora skillnaden med en glassmaskin är att den hela tiden rör runt i glass-smeten under infrysningen vilket gör att man får glass utan stora iskristaller som kan göra att glassen smakar is och blir hårdare.

Man kan om man inte har en glassmaskin röra om i glassen under infrysningen några gånger för att minska iskristallerna men det blir förstås aldrig lika bra som en glassmaskin som kontinuerligt rör om.

Problemet med iskristallerna är som störst när man gör nyttigare glass på yoghurt som ej är så fet. Glass gjord på 40% vispgrädde är lättare att få till bra utan glassmaskin, men ändå är glassen man gör i glassmaskin mycket godare. Prova och du kommer märka skillnaden! Att äta glass direkt ur glassmaskinen är såååå gott!

Hur fungerar glassmaskin?

Glassmaskinen består av en bunke som stått i frysen och håller därför frystemperatur. I bunken håller man glass-smeten och därefter sätter man på locket och på locket sitter en motor med en plastrotor. Man sätter på glassmaskinen och då snurrar plastrotorn och gör då att glass-smeten hela tiden rörs om under tiden som den fryser till glass på grund av bunkens frystemperatur.

När glassen är tillräckligt hård och det blir ett visst motstånd för motorn att röra om i glass-smeten så piper glassmaskinen och stänger av sig själv (tar 20-40 minuter beroende på glassmängd) och då är det dags att äta glass!

Om man inte vill äta upp glassen direkt så kan man hälla den i en plastburk och ställa in i frysen. Men annars är det bara och servera den och äta och njuta!

Därefter får man diska glassmaskinen. Den här glassmaskinen är väldigt lättdiskad får jag säga. Man kan diska plastredskapen i diskmaskin men bunken får man diska för hand och motorblocket får man torka av. Bunken är dock väldigt lättdiskad.

Fördelar och nackdelar med glassmaskin

Det finns förstås både för- och nackdelar med att använda glassmaskin jämfört med att köpa färdig glass.

Fördelar

  • Du vet vad glassen innehåller.
  • Du kan göra vilken glass-sort du vill och experimentera fram dina favoriter.
  • Du kan göra nyttigare glass.
  • Glassen blir mycket godare!

Nackdelar

  • Glassbunken måste stå i frysen ett dygn innan användning.
  • En glassmaskin kostar ca 600-800 kr.
  • En glassmaskin tar plats.
  • Man får diska glassmaskinen efter användning, dock lättdiskad.

Att tänka på när du ska välja glassmaskin

  • Tänk på att inte välja en för liten glassmaskin. Det blir då väldigt lite glass. Undvik OBH Nordicas små modeller som visserligen är snygga men ack så små.
  • Om du vill göra massor av glass och har en del pengar över så titta då på de glassmaskiner som finns med frysaggregat. De kostar mellan 2000 och 8000 kr och tar större plats men de behöver inte stoppas in i frysen och du kan serietillverka glass.
  • Den glassmaskin jag har fungerat bra nu i flera år för mig och finns att köpa hos bland annat Elgiganten.

För min del överväger fördelarna helt klart! :-)

Här finns recept på glass både med och utan glassmaskin.

Recept på glass till glassmaskin


Tips

Ett tips är att köpa glass-våffelstrutar i affären och skeda upp sin hemmagjorda glass i.

Kommenterarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Inger
Hej!
”Undvik OBH nordicas glassmaskin” säger du.
Jag är ett ensamhushåll och har haft den glassmaskinen i flera år.
Den passar mig alldeles utmärkt, glassen blir klar på 10 minuter och dessutom innehåller den två skålar om jag får gäster.

När jag var yngre och hade egna (och andras) barn i huset hade jag däremot den större maskinen men numera passar den lilla bättre.

Mvh Inger
💬 Svar till Anna ✏️ Skrivet av Susanne
Det du måste göra är att sätta igång glassmaskinen först så att att vispen roterar innan du häller i glass-smeten. Annars händer ofta det som du beskriver, ibland kan man klara det om glass-smeten är riktigt tjock men oftast inte så ha alltid glassmaskinen igång så att den roterar först och häll glass-smeten genom hålet. Sedan kan det du beskriver hända även om glassmaskinen roterar, det har hänt mig vid något tillfälle när jag hade en väldigt tunn smet, d.v.s. väldigt mycket vätska i den i förhållande till fett. Så prova gärna en tjockare (fetare) glass-smet. Sedan om det händer kan man rädda upp det genom att direkt stanna glassmaskinen, helst innan man hällt i all smet, och hacka loss det som fastnat med tillhörande skrapa så att man inte repar den och sedan göra vidare. Men det är betydligt svårare om glass-smeten är väldigt rinnig för då blir det mycket mer hårda iskristaller.
✏️ Skrivet av Anna
Hej hej. Dottern fick en sån här glassmaskin i julklapp och idag när vi skulle inviga den blev det inte alls som vi hade hoppats... Bunken hade stått i frysen >16 timmar och glassmeten hade blandats enl anvisning. När vi sen startade glassmaskinen och hällde i smeten stelnade smeten mot kanterna och i botten och efter ca 4 min stannade maskinen då den inte kunde snurra runt längre pga att kanterna och botten hade frusit. Själva glassen var i konsistens som mjukglass och det i botten och kanterna så hårt att det inte gick att få loss. Tänkte om du har något tips på vad vi kan ha gjort fel? Hälsn Anna
✏️ Skrivet av Olle
Tack för att du skrev ut måtten på bunken, tänkte beställa på nätet, men det står aldrig hur mycket plats som behövs i frysen.
💬 Svar till tony ✏️ Skrivet av Susanne
Det finns lite olika varianter, men min så stoppar man bunken i frysen. I vissa andra sorter är det ett löstagbart frysblock. Men det finns även dyrare glassmaskiner med frysaggregat, då behöver inget stoppas i frysen. Har du bara ett frysfack så fungerar det inte att stoppa in i frysen för frysfack brukar inte bli tillräckligt kalla och det är också svårt att få plats. Så vill du ha en glassmaskin får du köpa en med frysaggregat, det finns för ca 2000 kr och uppåt, så inte gratis men de är smidiga att använda och gör om möjligt ännu godare glass (jämnare frysning). 😋

Visa alla kommentarer