Kommentarer till Glassmaskin - Gör din egen glass

"Anledningar till att köpa glassmaskin. Fördelar och nackdelar. Recept på glass!"

Har du frågor eller synpunkter? Skriv gärna en kommentar till Glassmaskin - Gör din egen glass.

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1
penna Skrivet av Olle
Tack för att du skrev ut måtten på bunken, tänkte beställa på nätet, men det står aldrig hur mycket plats som behövs i frysen.
besökare Svar till tony penna Skrivet av Susanne
Det finns lite olika varianter, men min så stoppar man bunken i frysen. I vissa andra sorter är det ett löstagbart frysblock. Men det finns även dyrare glassmaskiner med frysaggregat, då behöver inget stoppas i frysen. Har du bara ett frysfack så fungerar det inte att stoppa in i frysen för frysfack brukar inte bli tillräckligt kalla och det är också svårt att få plats. Så vill du ha en glassmaskin får du köpa en med frysaggregat, det finns för ca 2000 kr och uppåt, så inte gratis men de är smidiga att använda och gör om möjligt ännu godare glass (jämnare frysning). 😋
penna Skrivet av tony
jag gillar din beskrivning men menar du att man ska stoppa maskinen i frysen? men om man bara har frysfack hur gör man då? går det att använda iskuber eller måste man köpa en frysbox MVH tony
besökare Svar till BL penna Skrivet av Susanne
De allra billigaste som är pyttesmå tycker inte jag är bra. Nu vet jag inte vad du köpt för sort, men om du gjort ett fynd så är det bara att gratulera! 
penna Skrivet av BL
Glassmaskiner behöver inte alls vara så dyra, köpte precis en helt ny på tradera för knappa hundralappen inkl frakt!
besökare Svar till Elin penna Skrivet av Susanne
Trevlig att höra! Det är ju så mycket godare och bättre med hemgjord glass! :)
penna Skrivet av Elin
jag har precis likadan glassmaskin bara att min ej har display! jag lagar verkligen massa god glass själv :)köper inte mera nån glass utan lagar egen
besökare Svar till patrick penna Skrivet av Susanne
Tack själv för att du tog dig tid att skriva! Roligt att höra! :)
penna Skrivet av patrick
Hej,

Tack för alla fina glassrecept. Köpte en glassmaskin och vi prövar oss fram bland alla glassarna på din sida. Till barnens (och deras kompisars) stora förtjusning... Och såklart rätt sommar med sånt strålande väder att börja göra egen glass :-)
Mvh Patrick
besökare Svar till Lena penna Skrivet av Susanne
Tack, vad roligt att höra! :) Det är väldigt enkelt att göra sin egen glass, måtten i mina recept är inte så noga så du behöver inte mäta upp det exakt. Glass brukar bli bra nästan hur man än gör! Dessutom enkelt att variera med olika bär, hackad choklad, mandel, kokos etc. Lycka till med glasstillverkningen! :)
penna Skrivet av Lena
Hejsan!
Vilken bra sida. Jag fick en glassmaskin när jag fyllde 60 år. Har inte använt den än men tänkte nu prova på till helgens stora fest. Har förlagt recepten till maskinen, och blev så glad när jag hittade din härliga sida med så många fina recept. Förstår att jag måste ha bunken i frysen länge innan. Ha en bra dag! Hälsningar Lena
besökare Svar till anna penna Skrivet av Susanne
Nej man kan ta vilken yoghurt som helst men generellt så blir det godare glass om det man använder innehåller lite mer fett. Ju mindre fett desto mera is. Prova gärna så märker du skillnaden. Skillnaden märks dock allra mest om man inte har glassmaskin, då skulle jag starkt avråda från att frysa in vanlig yoghurt med 3% fett eller mindre. Det blir bara en hård isklump. Men med glassmaskin kan det nog bli rätt så bra eftersom den rör om hela tiden under infrysningen. Har hört andra som säger det går bra. Själv föredrar jag att äta mera fett (och mindre kolhydrater) så jag har inte provat. Så prova gärna som sagt.
penna Skrivet av anna
hur fungera frysning? Mpåste man ha 10% yoghurt?
penna Skrivet av Agne Lundell
Hej,

Jag har en glassmaskin men jag får inte till glassen tillräckligt hård. Sist jag gjorde vaniljglass så blev det vaniljsås trots att jag fryste in maskinen ordentligt och lät den gå en halvtimme. Gör jag fel när jag vispar äggen och/eller grädden? Hur hårt skall man vispa äggen respektive grädden?
besökare Svar till Pelle penna Skrivet av Susanne
Kolla de glassrecept jag har där yoghurt ingår. Generellt kan man göra glass på vilken yoghurt som helst men ju mindre fett, desto isigare blir glassen och mera fett ger krämigare glass. Du ska inte värma yoghurt. Man får prova sig lite fram när man gör glass, det mesta brukar fungera, så det är inte särskilt noga med mått. Man gör en glassmet och smakar på den och är den god så kör man och är den inte god får man justera. Lycka till! :)
penna Skrivet av Pelle
Har du ett bra grundrecept på hur man gör yoghurtglass? Det står att man kan använda yoghurt istället för mjölk i min Melissa-maskins "mjölkglass-grundrecept", men mjölken skall enligt receptet hettas upp lite.. ska man hetta upp yoghurten också? Skall det vara matlagningsyoghurt eller funkar det med helt vanlig "yoggi"? :)
besökare Svar till Glassmängd penna Skrivet av Susanne

En sats.

Vill man tillverka mycket glass utan att behöva stoppa in glassmaskinen en massa timmar i frysen så bör man köpa en glassmaskin med frysaggregat. En sådan kostar från några tusen och uppåt.

penna Skrivet av Glassmängd
Hej,
Tack för en jättebra artikel.
Hur många satser glass kan man göra på en "frysning"?
besökare Svar till Selma penna Skrivet av Susanne

Det var billigt! :)

Kan bara instämma för övrigt! Hoppas rabarberglassen smakade bra! :)

penna Skrivet av Selma
Jag köpte min glassmaskin på Lidl för endast 179kr i veckan. Kan säga att jag använder den flitigt. Hemmagjord glass smakar så himlans gott. Det e bara att dö för. Blanda till egna smaker och expremintera, oj vad gott. Imorgon ska jag prova rabarberglass
besökare Svar till Maigiz penna Skrivet av Susanne
Nej jag brukar aldrig ha min glassmet i kylen alls. Jag gör smeten och så direkt kör jag den i glassmaskinen. Men jag vet inte vad du har för recept och varför den som skrivit det tycker den ska vara i kylen. 
penna Skrivet av Maigiz
Det står i receptet att smeten måste stå i kylen i 12 timmar. Stämmer det? Och i så fall varför? Då kan man ju aldrig vara spontan och göra glass när man vill
penna Skrivet av isdjgsg
Jag håller helt med om att en glassmaskin är guld! Jag vill bata tipsa om att det finns glassmaskiner på ÖoB för 250 kr och det är såå värt det!
besökare Svar till Johan penna Skrivet av Susanne
Ja dessa glassmaskiner är ganska lika. Jag tror de fungerar och håller lika bra, har inte hört någon klaga på någon av dessa maskiner. Bara glada glassmaskinsägare! :)
penna Skrivet av Johan
Har en gammal philips glassmaskin från 90-talet. Fungerar precis som krups, har en "kylklamp" i frysen. Ruggigt nöjd med den maskinen, har gått i många timmar:)
besökare Svar till Minna penna Skrivet av Susanne
Jo jag är nöjd med min glassmaskin! Har haft den några år nu och den fungerar fortfarande bra! Glassen blir fantastiskt god, hemmagjord glass är lyx! Jag har ju skrivit fördelar och även nackdelar i artikeln som jag antar du har läst. Det finns ju annars dyrare maskiner med frysaggregat som säkert är bättre men de kostar några tusen kronor och uppåt.
penna Skrivet av Minna
Funderar på att köpa en sån här Krups.. De är ganska billiga nu.. 480 kr har jag hittat dem för. Är själv inte så förtjust i glass, men har en fyraåring som är det.. Skulle kännas bättre om man hade lite mer koll på vad det är han äter.. :-)

Är du nöjd med din Krups?
besökare Svar till Anna penna Skrivet av Susanne

Ja det är viktigt att glassmaskinen är igång när du häller i smeten. Annars kommer smeten frysa fast i botten innan du hinner få igång motorn och då kommer inte rotorbladet ner ordentligt och det slutar med att du måste hacka bort den fastfrusna smeten och börja om. Rekommenderas inte. Gjorde det misstaget en gång och gör inte om det ;) 

Om du har en bra bunke med pip så går det bra att hälla. Ibland brukar jag även göra glass-smet i litermått och de brukar också gå bra att hälla ur.

Hur mycket glass-smet som fastnar på sidorna har jag märkt beror ganska mycket på smeten. Det gäller att man har en fluffig och fin smet, då fryser det inte fast så jättemycket. Men lite fastnar alltid på sidorna och i botten. Det brukar jag äta upp på slutet och hacka loss det med den medföljande plastskrapan.

besökare Svar till susnet penna Skrivet av Anna
Tack för bra info. Har en Krups S1 och också undrat över de krångliga medföljande recepten. Är inte riktigt bekväm med maskinen än. Det står att den ska vara igång när man häller i smeten - behövs det? Det blir ganska grisigt att få ner allt i det lilla hålet. Och sen fastnar ganska mycket smet på maskinens sidor särskilt mot slutet. Har jag kört den för länge? Om jag skrapar ner det i smeten blir det hårda bitar i den. Annars får jag betydligt mindre glass än jag hade från början.
penna Skrivet av Susanne
Nej du behöver inte alls använda recepten i den medföljande receptboken. Du kan använda vilket glassrecept som helst (bara volymen inte blir för stor). Det enda en glassmaskin gör är att den rör om smeten medan den fryser in. Det gör att man inte får stora iskristaller och därför blir det godare än om man fryser in i frysen.
penna Skrivet av Ida
Fråga: i receptboken till krups glassmaskin utgår ALLA recept från att man börjar ett dygn innan med att koka, värma, blanda ingredienser, som sen skall kylas och användas nästa dag. Min lust sjönk ner till under noll och jag funderar på att lämna tillbaka den.
Fungerar glassmaskinen att använda med samma recept som man annars använder för att göra glass som man fryser in på gammalt vanligt vis?
besökare Svar till susnet penna Skrivet av TONY
hej köpte min på clas ohlson funkar perfekt
besökare Svar till Glassomanen penna Skrivet av Susanne
Tack för informationen! Nu blir jag ännu mer sugen på att köpa en sådan glassmaskin med frysaggregat! ;) Faktiskt finns det sådana glassmaskiner att köpa på http://www.bagarenochkocken.se/ har jag sett! Dock är deras sajt uselt sökmotoroptimerad så man hittar inte deras glassmaskiner när man googlar.
besökare Svar till susnet penna Skrivet av Glassomanen
Jo, det tycks verkligen vara svårt att hitta några svenska återförsäljare.
Dock, nu är vi ju trots allt med i EU så jag ber att få slå ett slag för internet-handel över gränserna;-)
Ett par kända märken som har kylaggregatsmaskiner i 2000-3000 kr-klassen är t ex Gaggia och Cuisinart (den senare säljs t ex via Amazon.co.uk, som även levererar till Sverige).

En sak till - konsistensen blir faktiskt (ännu) bättre med frysaggregatsmaskin: eftersom frystiden minskar så minimeras nämligen iskristall-bildningen. En sann fanatiker ser förstås till att bara stoppa ned kylskåpskalla produkter i glassmeten i vilket fall som helst (vilket förklarar varför min kyl är full med små burkar med kaksmulor, fruktkompotter, hackade kanderade frukter och godisar etc etc på stand-by;-). Lycka till!
besökare Svar till Glassomanen penna Skrivet av Susanne
Tack för bra synpunkter! Jag har faktiskt funderat på en sådan maskin och kollat runt på nätet, det var inte helt lätt att hitta! Antar att det är ganska ovanligt att vanligt folk köper sådana maskiner - än så länge! ;)

Jag håller med dig om att det är ett problem att glassmaskinen måste ställas in i frysen. Har man gott om plats kan den ju alltid stå där, men i mitt fall är detta inte fallet. ;)  Dock räcker mängden glass ganska bra till 4 personer tycker jag men det beror ju helt på hur mycket glass man vill äta och hur många man är. Annars lär ju glassen bli lika god oavsett maskin precis som du skriver. Men det skulle helt klart vara smidigt med en sådan glassmaskin med frysaggregat! En sån skulle jag vilja ha! ;)
penna Skrivet av Glassomanen
Jag ÄLSKAR glass och håller helt med om alla fördelarna med att göra egen!!!
Men för den som verkligen älskar glass (och har råd) skulle jag varmt rekommendera att direkt skaffa en glassmaskin med inbyggd frysmekanism!

Sådana kan verka dyra (går loss på (minst) 2000 kr) men med en billigare maskin som ovan (där bunke eller löstagbart frysblock först måste stå i frysen nära ett dygn för varje sats man ska göra) är tyvärr risken stor att den snart kommer att samla damm istället för att göra glass, och vad är då vitsen?

En "billigare" glassmaskin gör typ max 5 dl glass åt gången, och sen måste man stoppa in bunke/frysblock i frysen nära ett dygn innan man kan göra en sats till i den: det blir inte så mycket, om man vill bjuda vänner/gäster eller hela familjen!

En glassmaskin med inbyggd frysning gör däremot vanligen (i vart fall lite) större satser per gång, och kan framförallt köras kontinuerligt - min egen gör en sats på ca 15 minuter ... och kan sen användas omedelbart igen, för att göra ytterligare glass!

Ps. Har själv haft en billigare glassmaskin också, och kan intyga att sådan också gör väldigt god glass ... kruxet är som sagt bara att man tyvärr får ut alldeles för lite per tillfälle för att i längden orka hålla uppe glasstillverkningen;-) Ds.
  1