Kommentarer till Gå ner i vikt - Sida 4

"Min metod för att gå ner i vikt som jag rekommenderar andra. Jag gick ner 11 kg på 13 veckor."

Har du frågor eller synpunkter? Skriv gärna en kommentar till Gå ner i vikt.

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

förra sidan   1   2   3   4   5   nästa sida
person Svar till lovisa penna Skrivet av Susanne 2011-03-12 00:52

Kul att höra! :)

Ja ska man gå ner i vikt så är det betydligt bättre att tänka lite på vad man äter istället för att svälta sig som tyvärr många gör! När man är i din ålder så behöver man oftast bara göra några små justeringar som att t.ex. minska på intaget av snabba kolhydrater som bland annat finns i kakor, godis, läsk och vitt bröd. 

Om du har några förslag på hur jag ska gå vidare med metoden så får du gärna höra av dig.

penna Skrivet av lovisa 2011-03-10 20:44
hejsan, jag har gjort denna metoden nu i tre veckor, och gissa vad? jag har gått ned 4,5 kilo bara på att tänka lite på vad jag äter. jag är 15 år och jag tycker ni borde gå vidare med denna metoden för att kunna dela med sig av den till sånna i min ålder då de gärna svälter sig själva och sen tror de att de ska kunna gå ned i vikt. men ville bara tacka för att ni har delat med er av denna här så jag hittade den! kram
person Svar till Hassan penna Skrivet av Susanne 2011-03-05 03:15

Om man bara äter sallad så svälter man sig själv. Kroppen får i princip ingen energi alls och du kommer förbränna dina muskler istället för fett när du tränar. Din viktminskning är alltså till stor del dina muskler som försvinner. Inte bra! Alltså bör du genast börja äta ordentlig riktig mat!

Jag tycker du bör äta enligt GI-metoden, ungefär så som jag har skrivit i den här artikeln om hur jag gick ner i vikt. Tränar du mycket så kan du äta lite mer långsamma kolhydrater än vad jag gjorde.

person Svar till susnet penna Skrivet av Hassan 2011-03-04 13:26
Jag går ner 2kg varje vekca men de enda jag äter är sallad på hela dag. men nu efter två veckor så orkar inte kroppen. jag kan jogga i 15min sen blir jag trött och innan kunde jag jogga 45min och ha lite energi kvar. jag vill äta rätt och träna rätt.
person Svar till Hassan penna Skrivet av Susanne 2011-03-04 01:36

Först och främst så är en normal och hälsosam viktnedgång 0.5-1 kg i veckan så om du går ner 4 kg på en månad så ska du vara riktigt nöjd. Du får alltså räkna med att det tar minst 2,5 månader att gå ner 10 kg.

Enklaste sättet att gå ner i vikt om du tränar varje dag är att inte äta snabba kolhydrater. Undvik vitt bröd, allt med socker i, nudlar, pasta, vitt ris, allt med vetemjöl i. Ät mycket protein och en del fett och en del långsamma kolhydrater som finns i fullkornsprodukter. Ät ofta, gärna var tredje timme. Ät dig mätt men inte proppmätt. Tänk på att du ska äta dig smal - inte svälta dig smal!

Lycka till!

penna Skrivet av Hassan 2011-03-03 23:22
Jag behöver hjälp med att gå ner i vikt.
just nu väger jag 82 och är 170cm lång. jag vill gå ner till 72 och sedan bygga upp kroppen och jag vill gå ner 10 kg på en månad.. vad är de enklaste sättet att gå ner i vikt om man tränar varje dag?
person Svar till Pia Remheden penna Skrivet av Susanne 2011-03-01 02:02
Du får äta sådan mat som inte innehåller så mycket kolhydrater, men gärna mycket protein och en del fett. Exempel på sådant är ägg, kesella, keso, svamp, ost, fetaost, mozarella, quorn, bönor, jordnötter. En perfekt måltid är t.ex. omelett som man kan fylla med svamp och/eller ost. Quorn kan man steka och äta med grönsaker, en kall sås med kesella eller crème fraiche och någon krydda eller keso. Jag tycker keso och gurka är gott som tillbehör till det mesta när man har bråttom.
penna Skrivet av Pia Remheden 2011-02-28 20:55
Hur gör man lättast om man är vegeterian, äter räker men helst inte fisk
person Svar till Nyttigt.eu penna Skrivet av Susanne 2011-02-23 09:03
Nej jag har ingen källa på det. Det här är ingen vetenskaplig artikel utan bygger på det jag har läst och egna iakttagelser och jag kommer tyvärr inte ihåg var jag läst detta. Men jag kan säga att jag personligen kan gå i god för att man väldigt lätt går upp i vikt när man dricker alkohol. Sedan vet jag inte om det är just alkoholen i sig som gör att man går upp i vikt men drycker som innehåller alkohol brukar ju inte vara så nyttiga för övrigt. Drinkar innehåller ganska mycket socker. Även öl har högt GI. Sedan är kaloriinnehållet väldigt högt i alkohol. Därför får man i sig enorma mängder energi när man dricker alkohol, men även om man inte just går upp i vikt av den energin så är kanske det största problemet att  man ofta mer eller mindre tappar mättnadskänslan - det är lätt att äta för mycket och man blir ofta sugen på onyttigheter som chips och godis som man kan äta nästan hur mycket som helst av tillsammans med alkohol. Under tiden kroppen förbränner alkoholen så förbränns inget annat  - så även om inte alkoholens kalorier omvandlas till fett så gör lätt allt annat man äter samtidigt det. Så slutresultatet blir detsamma så jag tycker kanske inte det spelar någon större roll hur jag formulerat det - det är ju ändå alkoholen som gör att man går upp i vikt. Det har samma effekt som att äta massa sött för det gör ju också att man tappar mättnadskänslan och äter för mycket.
Men som sagt är du ute efter vetenskapliga artiklar så leta någon annanstans! :)
penna Skrivet av Nyttigt.eu 2011-02-22 17:49
Hej. Överlag bra läsning, men skulle vilja se källa på "alkohol är som att äta koncentrerat socker". Det finns nämligen massor av undersökningar som pekar på att alkohol inte tas upp på kroppen och omvandlas till fett som andra kalorier, som till exempel socker.
person Svar till Bettan penna Skrivet av Susanne 2011-01-26 22:58

Ja så länge du inte äter för mycket mat sent på kvällen och framförallt inte kolhydrater sent på kvällen. Är t.ex. inte så bra att äta mycket mat en timme innan man går och lägger sig. Men gissar att ni äter er middag tidigare än så och då är det inget större problem.

Jag tycker du ska köra på det! Det gäller ju att man får matvanor och annat att passa in i ens liv så det är klart att du ska göra så. Testa så får du se, du kommer ju märka om det fungerar ganska så fort. Det kommer säkert gå jättebra! Lycka till!!

person Svar till kolla e-post adress penna Skrivet av Susanne 2011-01-26 22:51

De flesta som är överviktiga äter alldeles för mycket mat och främst då kolhydrater. För att gå ner i vikt är det bra om man minskar på kolhydraterna drastiskt. 

Ja det är bra att gå minst en halvtimma om dagen, ät kött, fisk och grönsaker och skippa ris, potatis, pasta, bröd. Inget fikabröd, socker, läsk, vitt bröd.

penna Skrivet av kolla e-post adress 2011-01-26 13:33
Hej där !
Jag är en tjej som är jätteosäker på min kroppsvikt. Jag förstår inte dig riktigt vad du menar. Menar du att man ska ut och gå en halvtimma om dagen , äta mer kött,fisk o grönsaker . och äta minde mål?`
uppskattar om du svarar
penna Skrivet av Bettan 2011-01-26 11:57
Vad tror du om att äta göra tvärt om på din lunch och kvällsmat? Då jag inte är van vid att äta lunch plus att det är trevligare att äta mer middag på "kvällen" med sambon.
Borde ju bli samma lika...eller?
Tack för bra tips och råd!
person Svar till Justin penna Skrivet av Susanne 2011-01-19 16:49
Trevligt att höra! Jo det ska komma fler recept snart! Lycka till!
person Svar till bandy penna Skrivet av Susanne 2011-01-19 16:47

Hej!
Jag är absolut ingen expert men generellt så tror jag du ska äta lite mer kolhydrater än om du vore vuxen.

Jag tycker du ska göra så att du inte äter sånt med socker och vetemjöl i. Ät fullkornsbröd, fullkornsris, fullkornspasta o.s.v. men ät inte fikabröd, läsk, godis, chips, vitt bröd m.m..

Rör på dig lite varje dag, gå en promenad eller gör någon annan sportaktivitet som du gillar.

Försök att äta normalstora portioner. Ät så att du blir mätt men inte proppmätt.

Hoppas dessa tips hjälper dig! Stort lycka till från mig!
/Susanne

person Svar till Jenny P penna Skrivet av Susanne 2011-01-19 16:40

Svimma låter verkligen inte bra, det ska man inte göra. Tänk på att äta ordentligt. Jag har hört om folk som ätit alldeles för lite mat och sedan mått dåligt och blivit deprimerade. Det gäller att äta, gärna var tredje timma och äta sig mätt. Sedan så kan man äta lite kolhydrater, det behöver inte vara absolut noll.

Men om du svimmar så avbryt dieten omedelbart och gå gärna till läkare och kontrollera vad som kan vara fel. Kanske någon mineral eller vitaminbrist? Eller också är det kanske någon form av svältsymptom? Jag är ingen expert. Men som sagt har hört att det är väldigt viktigt att man inte äter för lite.

När jag blir hungrig på kvällen brukar jag käka ost, keso, gurka, korv, skinka, varmrökt lax, makrillfilé och sådan typ av mat.

Nej man måste inte motionera men det hjälper väldigt mycket och det räcker med att gå en promenad ca 30 minuter per dag. Så man måste absolut inte köpa något dyrt gymkort. Det är inte svårare än att gå en promenad men jag vet att det kan vara motigt i början det med men det dröjer inte länge innan man kommer in i det och tycker det är hur skönt som helst att komma ut i friska luften.

Lycka till!
/Susanne

penna Skrivet av Jenny P 2011-01-18 22:41
Hej!

Jag har börjat testa den här LCHF metoden. Är inne på min andra dag!
Iågr år jag bacon och ägg till frukost och sedan massa smält ost på broccoli på kvällen .
idag åt jag bacon och ägg igen till frukost, kebabkött med vitlöksås och sallad och oliver till lunch och sedan kött(lövbiff) och sallad och några ärtor till kvällsmat. Jag åt kvällsmat ca kl 19.00 och nu är klockan 22.40 och jag är JÄTTE hungrig!!! blev också plötsligt sötsugen.. så jag tog en skål naturell fil med kanel och honung! Jag vet att honung inte är så bra men det är väl okej en gång? bättre än socker eller någon onyttig snack! Måste jag motionera medan jag har denna diet? Sist jag inte åt kolhydrater på en vecka svimmade jag 2 gånger och mådde skit dåligt. är rädd att det händer igen..
penna Skrivet av bandy 2011-01-01 21:55
Hej!

Jag är en ung kille som har provat allt.
som har med viktnedgång och göra.

men det blir bara av.
Jag undrar har du någara bra tips på hur jag ska göra som ungdom. ? tacksam för goda svar.

MVH bandyy
person Svar till Xheva penna Skrivet av Susanne 2010-12-21 04:22

Hej!

Du kan variera frukostarna. Det går jättebra att dricka kaffe eller te!

penna Skrivet av Justin 2010-11-28 06:55
Hejsan! Ska faktiskt testa denna. Har länge haft problem med vikten och nu på senaste tiden har den ökat minsta lilla jag ätit fel saker. Jag är inte typen som rör mycket på mig och letar därför efter en metod som denna. Och alla andra som jag pratat med har inte kommit med bra motivationstips men måste verkligen säga att denna har påverkat mig något enormt! Så ska ge det 2 veckor , kanske 3 och se om det har hänt nåt med vikten. Har btw redan gett upp med godis. Läsk blir dock svårt. haha. Tack igen för alla tips och fortsätt lägga upp underbara recept! ^^
penna Skrivet av Maria 2010-11-25 16:29
Hejsan! Har har också gått ner i vikt med samma metod: lite kolhydrater, mycket grönsaker och protein. Jag har nu gått ner och har börjat äta mer kolhydrater, men på en medveten låg nivå.
Promenad och joggingturer är perfekt för att gå ner i vikt och sedan behålla det. Tips på effektiv, men lite fånig (!) motionsform: jogga inomhus på stället. Perfekt framför tv´n eller med mp3 i öronen när vädret gör att man vill hålla sig inomhus.
Angående att skippa kolhydrater och äta mkt protein: det beror till viss del på en kroppsform. Har man lätt att lägga på fett, så är det en god idé, men om man har lätt att lägga på muskler, så ger protein än mer muskler.
person Svar till susnet penna Skrivet av Xheva 2010-11-25 14:17
Hej
Ville först säga att du har fixat en jätte bra sida på olika bra recepter, har väldigt nytta av den ofta då jag vill prova på nya recepter.

Men angående " Gå ner i vikt" så har jag en fråga: på frukost ska man bara äta em av de sorterna du har skrivit?
Och den andra frågan är får man dricka kaffe eller te unden denna batningsturen?. Jag dricker mycket kaffe och får väldigt ont i huvudet ifall jag ej dricker under dagen.
Hoppas du kan svara på dessa frågor.
Mvh Xheva
person Svar till Tjockis penna Skrivet av Susanne 2010-11-16 23:45

Hej! Jag förstår precis hur du tänkt med mycket jobb osv, du är inte ensam om det! Så tänkte jag också innan jag testade detta.

Steg nr 1 är att man ska ta tag i det och där är du ju redan! Man behöver absolut inte gå på gym för att gå ner i vikt. Det räcker med att promenera och äta bättre (mindre kolhydrater). Önskar dig Lycka till!

penna Skrivet av Tjockis 2010-11-15 20:19
Jag börjar känna att det är dags att göra något nu, ska jag vara ärlig så känner jag mig verkligen inte till freds med hur jag ser ut och jag vill verkligen gå ner i vikt.
Jag vet att det låter som en kass ursäkt men jag jobbat mycket och har faktiskt inte ledig tid att spendera på gym, jag tänker ge din metod ett försök och hoppas på det bästa
person Svar till Per penna Skrivet av Susanne 2010-11-06 15:43
Tror det beror på att ni är i minoritet. En övervägande majoritet behöver ju gå ner i vikt. Men jag skulle rekommendera dig att äta tvärtom. Ät mycket kolhydrater, gärna sent på kvällen så borde du gå upp i vikt.
person Svar till Julia penna Skrivet av Susanne 2010-11-06 15:42
Jag åt kvällsmat istället för middag. Men det spelar ingen roll, man kan äta middag också, bara man inte äter alldeles för mycket mat alldeles för sent. Men huvudsaken att man följer \"reglerna\" och framförallt äter få kolhydrater sent på kvällen.
penna Skrivet av Per 2010-10-17 20:03
Hej, jag försöker gå upp i vikt, är 180cm lång och väger 65 kilo. Varför finns det inte en sida som handlar om detta istället?
penna Skrivet av Julia 2010-10-17 12:26
Åt du ingen middag då eller är det 'kvällsmat' som du äter istället för middag? Om du åt middag, vad åt du då?
person Svar till Kira penna Skrivet av Susanne 2010-10-09 23:46
Ja det tror jag.
penna Skrivet av Kira 2010-10-09 21:23
Hej, fungerar detta också på tonåringar?
penna Skrivet av Ricardo 2010-09-23 20:39
Hejsan! Jag undrar hur mycket du och din fru/man vägde innan ni började med denna Bantnings metod? Jag har kört denna i två dagar och jag vet att denna metoden funkar, och jag vill att du/ni ska ha ett stort tack för att ni la ut denna. Mvh Ricardo
person Svar till Minja penna Skrivet av Bella 2010-08-30 19:25
Följde du exakt denna metod men i så fall så är det så att man går ner 1 kg i veckan så önskar att du kan berätta exakt hur du gick ner så mycket på så kort tid, vad du åt, motionera osv?
Mvh Bella
person Svar till Christofer penna Skrivet av Susanne 2010-08-21 18:26
Vattenmelon är ganska nyttigt så du kan nog äta det! Sedan om du tröttnar på det eller när säsongen för vattenmelon är slut så skulle jag rekommendera något utan kolhydrater t.ex. omelett, skinka, kött, makrillfilé, keso, gurka, ost, fetaost, zucchini, rökt lax, champinjoner.
penna Skrivet av Christofer 2010-08-17 23:34
Hej! Jag håller på med denna metod som du har skrivit ner, nästan exakt som du skrev förutom promenaderna, jag har gått ner 1 - 2 kg på 3 veckor men det kan nog bero på just motionen jag inte gjort.
Nu till min fråga... på kvällen blir jag extra hungrig eftersom jag brukade äta knäckebröd på kvällen men nu har jag ersatt knäckebrödet mot vattenmelon, tror du att det är nyttigt nog om ja vill äta något på kvällen? kvällen menar jag då runt 8-9 tiden.

Tack i förväg!
person Svar till Peter penna Skrivet av Susanne 2010-08-12 19:34

Jag är ingen expert. Jag har är en helt vanlig person som har skrivit om hur jag gjorde när jag gick ner i vikt. Dock tycker jag att jag har skrivit om mekanismerna - att dra ner på snabba kolhydrater och vilka livsmedel man bör undvika. Sedan så har jag gett förslag på olika recept som några exempel bara. Jag har dessutom skrivit att man kan äta som vanligt men att man tar bort potatis, ris, pasta, bröd t.ex. Så något beroende av särskilda recept tycker jag inte att jag bidrar med. Jag undrar om du verkligen läst vad jag har skrivit?

Dock är det så att jag får jättemånga mejl från personer som vill ha mera recept så därför försöker jag göra fler sådana recept.

Det är inte så svårt om man förstått principerna som du säger. Men det tar lite tid och ansträngning att komma igång. Så var det för mig i alla fall.

penna Skrivet av Peter 2010-08-12 11:52
Jag har hur mycket karaktär som helst, kan rata vilken kost som helst och när som helst, ändå behöver jag en viktminskning på 15-20 kg. Vad beror detta på tror ni? Svaret är att det är svårt, S-V-Å-R-T vad gäller kunskapen som krävs och den tid som måste avsättas för inskaffande och tillagning av maten, samt tiden till motion. Den som endast delar ut smalrecept tillför ingenting nytt alls eftersom smalrecept alltid funnits. Jag minns att min far använde "kolhydratmetoden" redan på 60-talet. Ingeting är nytt, jag lovar.
penna Skrivet av Peter 2010-08-12 11:03
Undrar varför skribenter i vanlig ordning aldrig berättar hela sanningen, i detta fall saknas information om mekanismen bakom denna bantningsmetod. jag tycker det är riktigt dåligt, ty fattar man mekanismen blir man inte beroende av recepten.
person Svar till Magnus penna Skrivet av Susanne 2010-07-15 23:47
Jo då så gick jag 30-60 minuters promenad i rask takt per dag.
penna Skrivet av Magnus 2010-07-14 17:18
Hej, jag läser läkarutbildningen och har fått lära mig att kroppen kan växla mellan att förbränna främst kolhydrater och att förbränna främst fett, beroende på hur aktiv man är.

Det vore intressant att veta om du motionerade eller liknande samtidigt som du åt den här kosten?
penna Skrivet av XiT 2010-07-09 22:37
Tjena! :) Kolla in "Latest in Clinical Nutrition". Finns upplagda på youtube. Otroligt intressanta fakta som innehåller kunskap som media som vanligt missat uppmärksamma :] Han har väldigt god koll och bra källkritik. Finns ingen som är så rigorös som honom verkar det som. Lycka till! Jag är nere på 75 nu från 88 :]
penna Skrivet av Frida 2010-07-05 11:27
Vilket bra inlägg!!! Precis vad jag satt och letade efter. Jag behöver yttligare lite tips om vad jag mer kan äta.. Om du har tid kan du väl maila det till mig, tack på förhand!
person Svar till Elisabeth penna Skrivet av Susanne 2010-06-07 12:16

Hej Elisabeth!

Verkligen kul att höra vad motiverad du är! Du har verkligen satt höga mål, 15 kg på två månader är väldigt mycket. Normal viktnedgång brukar ligga på 0.5-1 kg i veckan. Däremot kan man gå ner lite mer de första veckorna. Jag tycker du ska vara supernöjd om du klarar 8 kg på två månader!

Kul att du bestämt dig och kommit igång! Nu är det bara att köra på och se resultatet! Skriv gärna igen och berätta hur det går!

Lycka till och självklart håller jag tummarna för dig!

penna Skrivet av Elisabeth 2010-06-07 09:07
Hej och tack för en jättbra sida!! Precis det jag satt och letade efter! Gick upp halv sex imorse för en morgonpromenad trots att jag är arbetslös och jättemorgontrött. Ska strax till Ica för att inhandla veckans måltider.
Hoppas att det kommer funka för mig! -15 kilo hoppas jag på två månader! Tack på förhand och håll tummarna för mig ;) Mer tips o idéer välkomnas med öppna armar!
penna Skrivet av alma 2005-12-14 10:19
här är ännu en som "tassade in" på din sida genom att söka recept på lite annorlunda gott till jul.
dina tips för bantning gillar jag så jag ska skärpa mig ännu mer än jag redan gjort. för min egen skull. Tack för en kanon sida och tipsen.
penna Skrivet av Yvonne 2005-12-13 13:35
Hej !
Det var intressant läsning. Slukar allt jag kan om bantning och har också bestämt mig att nu får det vara nog ! Tack / Yvonne
penna Skrivet av Alexandra 2005-12-02 20:34
hej!Jag tackar gud att jag hittade dig och ska redan idag börja följa det du gjort och hoppas det funkar..för jag lever nästan bara på kolhydrater.RIS OCH BRÖD varje dag!förut tränade jag och det har jag lagt av med också! jag väger 80 och är 17 år gammal det e för mycket min längd är lixom 165 så jag e klart överviktig..jag hoppas din tips hjälper!
TACK!
person Svar till Alexandra penna Skrivet av Susanne 2005-12-02 20:34
Jag håller tummarna för att det kommer gå bra för dig!
person Svar till My penna Skrivet av Susanne 2005-09-28 19:37
Man ska äta sig mätt men inte mer än så. Ris kanske ca 0.5 dl (okokt). Men det viktiga är att äta sig mätt på mat med lågt GI.
penna Skrivet av My 2005-09-28 18:37
Hejsan! Läste igenom din sida. Mycket intessant läsning!

Jag undrar, vad rekommenderar du för mängd/storlek på portionen mat? Både frukost, lunch, middag och kvällsmat.

Tack på förhand!
förra sidan   1   2   3   4   5   nästa sida