Kommentarer till Gå ner i vikt

"Min metod för att gå ner i vikt som jag rekommenderar andra. Jag gick ner 11 kg på 13 veckor."

Har du frågor eller synpunkter? Skriv gärna en kommentar till Gå ner i vikt.

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

förra sidan   1   2   3   4   5   nästa sida
penna Skrivet av Roro
Hej,
Jag är 15 och är 162 cm och väger 62 och jag tycker att jag väger för mycket. Jag vill gå ner i vikt. Jag äter inte så mycket men jag går inte ner i vikt. Har du något tips?
Tack:)
besökare Svar till Nina penna Skrivet av Susanne
Jag vet faktiskt inte om vit fiberpasta är bättre eller sämre än fullkornspasta. Jämför gärna på paketen mängd kolhydrat och protein per 100 g. Ju mer protein och mindre kolhydrat desto bättre.
besökare Svar till josefindenise penna Skrivet av Susanne
Hej! Jag tror att det är just detta problem du beskriver som många har och jag själv också haft tidvis och det är det som gör att man går upp i vikt och har svårt att gå ner i vikt. Nummer ett är att vara medveten om problemet vilket du ju är. Sedan är frågan vad man ska göra åt det. Det här är ju egentligen ett psykiskt problem. Själv ser jag tre lösningar:
1. Inte tillåta sig själv äta sötsaker alls. Ungefär som att en alkoholist inte får dricka alkohol alls.
2. Bestämma sig för innan man äter en sötsak att man bara får ta en liten bit och absolut inte ta om. Ät sedan små tuggor och njut av varje tugga. Det kommer smaka minst lika bra som att äta 4 ggr så mycket om man glufsar i sig. Dessutom slipper du ångesten efteråt.
3. Bestäm dig för att du bara får äta halvonyttiga sötsaker. Kladdkaka är bland det onyttigaste man kan äta eftersom det innehåller massor av socker. Jag äter inte kladdkaka om jag vill gå ner i vikt - möjligtvis om man verkligen  vill äta det får man gå en timmes promenad innan.
4. Fundera över innan du tar en bit om hur du vill att det ska kännas efteråt. Tänk på den ångesten du vet att du får och fråga dig om det är värt det.

När jag gick ner i vikt höll jag mig borta från extrema sötsaker som kladdkaka. Istället åt jag vispad grädde och hallon eller blåbär, ostkaka med grädde och bär o.s.v. Det finns många desserter som är jättegoda utan att innehålla en massa socker. Tänk på att sötsaker triggar sockersuget så att om du börjar äta kladdkaka är det som du säger svårt att sluta. Så mitt bästa tips är väl att undvika den värsta sortens sötsaker helt enkelt.

Ett tips är att inte tänka så mycket på vad du inte bör äta utan tänk istället på allt gott som du faktiskt kan äta med gott samvete utan ångest efteråt.

Lycka till och skriv gärna igen! :)
/Susanne
penna Skrivet av josefindenise
hey!
har självt gått på denna diet , och det har hjälpt lite ( nu i en månad) MEN har haft jätte svårt för att hålla mej från sött. Eller om man säger så att jag har aldrig tyckt om godis, läsk, saft osv men bakelser och bröd är min svaghet.. så försöker unna mig det ibland. Men mitt problem är att äter jag tex en mazarin tar jag automatiskt en till. OCh en till osv, då får jag jätte mycket ångest och måste träna bort det direkt.. hur klarade du det? jag åt nu förra veckoslutet en halv(!!) kladdkaka som min syster bakat.... jag kan int sluta äta när jag väl börjat och mår jätte dåligt av det. Annars äter jag typ likadant som du , gröt till morgon mål , lunch är sallad och kött och min middag består av typ samma sak. Äter sedan också kosttillskott och cyklar mycket.. väger 60 och är 153cm lång, och vill få bort min putmage men den bara inte vill försvinna!! har du tips på vad jag kan göra för att HELT kunna sluta äta sött eller ens kunna sätta stopp efter en kladdkake bit och inte äta en halv kladdkaka eller försöka stoppa sötsuget längs med kvällen..hade du såhår i början och körde du helt strikt eller åt ibland nåt gott ??
penna Skrivet av Nina
Hej!

Undrar lite över pasta. Fullkornspasta ska ju vara nyttigare har vi länge fått höra från olika håll, men hur är det med Vit fiber pasta? Tycker den är god och framför allt så ser den godare ut än fullkornspastan som gärna blir lite gråbrun till färgen.
besökare Svar till Denise penna Skrivet av Susanne

Ja det beror ju på hur mycket kolhydrater och vilken sorts kolhydrater du äter. Att äta 1 kg godis är förstås aldrig bra. Det gäller ju att du inte äter alltför mycket kolhydrater på helgen för då kommer du nog inte se så mycket resultat och då är det lätt att tappa motivationen. Ett tips är annars om du vill äta lite mer kolhydrater på helgerna så kan du ju kompensera det med att gå en promenad eller annan motion minst en timme varje helgdag.

I vilket fall som helst tror jag nog inte du kommer gå upp i vikt om du kör LCHF-kost i veckorna, däremot kanske viktnedgången uteblir eller blir knappt märkbar om du äter stora mängder kolhydrater på helgerna. Men äter du inte alltför mycket kolhydrater och/eller motionerar extra på helgerna så fungerar det nog.

Lycka till!

besökare Svar till Roya penna Skrivet av Susanne
Roligt att höra! Lycka till!! :)
penna Skrivet av Denise
Hej!
Gillade din tips och har en fråga. Jag har precis bestämt mig för att börja äta en inte så strikt LCHF. Jag är normalviktig så målet är inte att gå ner så mycket utan kanske 2-3 kg. Jag undrar om jag kan äta LCHF men unna mig att äta kolhydrater på helgen utan att gå upp i vikt? Är det ens någon idé att äta LCHF då eller kommer detta leda till att jag går upp i vikt?
penna Skrivet av Roya
Hej! ville bara säga att jag blev jätte taggad när jag läste igenom ditt inlägg, du har inspirerat mig rejält haha TACK!
besökare Svar till Awa penna Skrivet av Susanne

Hej, till att börja med så kan du omöjligt behöva gå ner i vikt om du väger 60 kg och är 173 cm. Om du går ner mer i vikt, särskilt när du är så ung, så kanske inte din kropp utvecklas som den ska och du riskerar att tappa hår, bli trött och orkeslös och må allmänt dåligt som man lätt gör om man är underviktig. Att vara underviktig är farligare än att vara lite överviktig. Du kan gå upp mer än 10 kg utan att bli överviktig så du är långt ifrån överviktig.

Ät nyttig mat för det mesta och varierat och rör på dig, det behöver alla göra oavsett vikt.

penna Skrivet av Awa
Hej, jag är en tjej på 14 år som är 173 cm och väger 60kg och vill gärna gå ner i vikt! Kan jag också göra det här som du skriver eller är jag för "ung" ?
penna Skrivet av Alexander
Tack så mycket för tipsen!
besökare Svar till hanna penna Skrivet av Susanne
Tack för alla dina tips! :)
penna Skrivet av hanna
Jag har aldrig försökt gå ner i vikt, men kan berätta om mitt förhållande till mat: jag äter inte: rött eller fläskkött, pasta, ris, potatiis, mejeriprodukter (förutom tlll viss bakning och självklart ekologiska), knappt kyckling, dricker inte kaffe/läsk/svart te. Vad äter jag istället? Ägg, massvis av ägg (självklart ekolgosika) innehåller en massa nyttiga ämnen och vitaminer (dock ej c-viaminer) matkorn, kamutvete, råris/vildris/svart ris, grönsaker, frukt (lika mycket frukt/grönsaker till min måltid som "vanlig mat", jag bakar allt bröd själv och försöker göra det utan jäst, kokosmjölk (bra alternativ till creme frechie eller matlagningsgrädde), morötter (råa) och jag dricker alltid örtte till nästan varje måltid. Det handlar bara om att se till så man får i sig den mängden vitaminer, kolhydrater, energi, järn, zink etc som man behöver/dag. Jag blir aldrig "proppmätt" utan när jag har ätit är jag fylld av energi vilket gör att jag orkar mer. Jag sover max 8h/natt, promenerar 1h/dag och tränar crika 5ggr/vecka. Jag är extremt noga med mina råvaror och läser alltid noga på om vad jag stoppar i mig och kollar upp nåringsvärdet, jag äter aldrig godis eller chips för det är jag inte sugen på. Mycket av det jag äter brukar jag köpa på internet eller i affärer där jag vet att de säljer bra varor, brukar finnas någon bra i nästan varje liten stad. För mig ska inte mat gå fort, för mig är det en njutning att äta och därför lägger jag också ned tid på det. Har jag en stressig vecka framför mig gör jag matlådor som jag fryser ned, men jag tar mig ALLTID tid till att äta den, minst en halvtimme vill jag ha och en timme om jag måste laga den. Många är överviktiga för att de inte förhåller sig rätt till mat, istället för att njuta och äta är det ett "måste". Jag ÄLSKAR mat och för mig är måltiderna dagens höjdpunkt men jag vill också veta nästan exakt vad jag stoppar i mig, för då mår jag bättre både fysiskt och psykiskt. Testa! Börja läs på om mat så får ni se att ni kommer må mycket bättre och känna er friskare.
Det här är ingen kritik mot dina tips, utan bara mina egena tips :)
besökare Svar till hanna penna Skrivet av Susanne
Honung innehåller massor av nyttiga ämnen men ur viktnedgångssynpunkt så är det inte bra eftersom det är jättesött och höjer blodsockret mycket.
penna Skrivet av hanna
Honung är inte alls farligt, snarare bra att äta, ny forskning påstår att den innehåller många naturliga och nyttiga ämnen. Sedan är det skillnad mellan honung och honung, kolla noga så det bara är honung och inget annat i, köp gärna krav eller ekologisk honung, supergod och ja, det är nyttigt. Äter minst en tesked varje dag.
penna Skrivet av Karin
Ang Psyllium-frön så bör man nog inte ta mer än 1 msk åt gången. Brukar koka upp lite vatten och hälla drygt 1/2 dl i ett glas + 1 msk Psyllium. Då sväller de snabbare och man ser hur mycket. Tillsätt kallt vatten rör om och drick. Drick även ett glas vatten efteråt så det inte blir för lite.
besökare Svar till gäst penna Skrivet av Susanne

Jag hade ett enormt sögsug innan jag gick ner i vikt. Sötsuget försvann efter några dagar om man är väldigt restriktiv med att inte äta några snabba kolhydrater. Så om man förutom godis, läsk och andra sötsaker även kan avstå från pasta, vitt ris, potatis och annat med högt GI så försvinner sötsuget efter 2-3 dagar. Det blir betydligt enklare efter dessa dagar när man blivit av med sitt sötsug. Så håll ut och det låter som bra tips från Karin!

Om du blir småhungrig på kvällen, ät istället något annat som t.ex. köttbullar, ost, fisk eller något annat som är mättande och inte innehåller kolhydrater. Sedan kan du ju även äta mer nyttig choklad om du ändå vill äta choklad. Själv äter jag den med 90% kakao från Lindts. Den är svår att äta för mycket av, man känner sig mättad på choklad efter 1 ruta tycker jag.

Lycka till!!!

penna Skrivet av gäst
Hej Karin!
Tusen tack för tipset! Ska verkligen prova det=)
penna Skrivet av Karin
Nåt som kan funka då man försöker lägga om och äta lite mindre, men ändå blir hungrig ibland är Psyllium-frön. Då de läggs i vätska sväller de något och det bildas ett gelé. Dessa frön innehåller inga kalorier men ger mättnad. Det rör sig om max ett par msk per dag och har även positiv effekt på magen. Viktigt är dock att dricka mycket annars kan det bli stopp.
Slutar man äta socker så försvinner även sötsuget.
penna Skrivet av gäst
Hur motstod du sötsuget som kan dyka upp ibland? Jag har försökt att hålla mig till det du har besrkivit ovan dock har jag svårt att följa strikt, pga mitt sötsug. Ja, älskar att äta småsaker på kvällen. Men kan ha många kvällar där jag gynnar mig en choklad. Detta gör att jag inte går ner i vikt? Har du råd?
besökare Svar till Sofie penna Skrivet av Susanne

Under tiden jag gick ner i vikt så var jag mera strikt än vad jag är nu. Jag äter mycket mindre portioner av kolhydrater än jag gjorde innan jag gick ner i vikt. Och jag undviker snabba kolhydrater. Just nu äter jag ofta hel bulgur eller matvete till maten. Potatis äter jag oftast bara när det är fest och ris var ganska längesen nu faktiskt men om jag skulle äta det så blir det fullkornsris. Pasta äter jag inte heller så ofta men om jag gör det blir det också fullkorn.

Så svaret är väl att jag äter mer ris, potatis och pasta nu än under tiden jag gick ner i vikt men betydligt mindre portioner och mera nyttigt än innan jag gick ner i vikt. Dessutom motionerar jag mera nu.

penna Skrivet av Sofie
Fortsatte du äta enligt denna metod när du nått din målvikt eller gick du tillbaka till att äta mer ris, potatis och pasta igen?
penna Skrivet av Karin, Expressen
Hej!

Vi söker kvinnor som gått ner i vikt och som vill berätta om sina erfarenheter i Expressen. Vi vill att ni har helfigursbilder på hur ni såg ut innan ni gick ner i vikt samt fotografier på hur ni ser ut nu. Om vi skriver om er skickar vi ut en professionell fotograf som tar nya, fräscha bilder.

Mejla gärna din berättelse och dina bilder till mig, Karin Sörbring, reporter på Expressen, karin.sorbring@expressen.se. Tack på förhand!
besökare Svar till maya penna Skrivet av Susanne
Jag äter mera lunch och mindre till middag vanligtvis. Ju senare jag äter desto mindre kolhydrater.
penna Skrivet av maya
hej. jag undrar om du är äter mindre på lunchen och mer till middag eller tvärt om? vissa säger att man ska äta en lätt lunch och en lite mer stadig middag. tacksam för svar :-)
besökare Svar till alexandra penna Skrivet av Susanne

Hej! Jo jag äter en del kolhydrater idag men inte alls lika mycket som innan jag gick ner i vikt. De kolhydrater jag äter är till största del långsamma, alltså fullkornsprodukter. Sötsaker äter jag ibland men inte varje dag. Jag äter det jag vill men med måtta och om jag äter för onyttigt under någon period så drar jag åt snaran med kolhydrater, går en extra promenad och då går jag ner det extrakilot fort. Dessutom tränar jag ganska mycket mera idag. Jag går promenader, kör dans och bodypump på gymmet och tränar med min egen träningsapp PoWorkout. Så man får försöka anpassa kaloriintaget med sin träningsmängd så det går ihop sig.

Det du inte ska göra är att köra hårt på en bantningsmetod och sedan när du gått ner i vikt så börjar du äta precis som du gjorde innan du gick ner i vikt.

Man kan om man vill göra en rivstart när man börjar banta men sedan efter hand så kan man öka på mängden långsamma kolhydrater och kanske äta lite mera frukt t.ex. Det gäller att hitta en diet man trivs med och mår bra med i det långa loppet annars kommer det aldrig hålla i längden.

Lycka till!

penna Skrivet av alexandra
hej , Jga undrar om du har slutat med att inte äta kolhydraterP isånnafall gick du upp då eller håller man kvar vikten. jag är ganska ung och tänka på att jag aaldrig mer ska äta kolhydrater för att jag kan gå upp dubbelt så mt känns inte så lockande.. Tacksam för svar ! :)
besökare Svar till Bella penna Skrivet av Susanne

Ur viktnedgångssynpunkt så spelar det ingen roll. Men om du vill undvika tillsatser och konstiga ämnen så rekommenderar jag att du håller dig till bregott, olja av god kvalitet och smör.

Själv har jag slutat köpa margarin, flytande margarin/smör, lätta, becel, matlagningsgrädde, "light"-produkter i allmänhet etc sedan ett antal år tillbaka. Maten blir mycket godare, jag blir mätt, jag håller vikten och jag slipper äta en massa kemikalier jag inte behöver.

Jag steker det mesta i smör och ibland olivolja.

besökare Svar till Lilla Hunden penna Skrivet av Susanne

Jag äter frukost, lunch och kvällsmat en vanlig vardag. Kvällsmat är kanke lite enklare och mindre mängd mat än en middag i min värld. Men det beror ju helt på vad man förknippar orden med. :)

Sen så äter jag oftast 1-2 mellanmål. Jag äter när jag är hungrig eller sugen på något.

Hur sent som är för sent beror ju på när man går och lägger sig. Generellt så är det viktigt att man inte äter för lite och svälter sig och går runt och är hungrig. Så det är inte meningen att du ska gå och lägga dig hungrig. Men det är så klart bra om man inte äter för sent heller. Om man äter sent så ska man framförallt undvika kolhydrater då och inte äta för stor mängd mat. Ett tips är också att dricka ett stort glas vatten innan man börjar äta. Då minskar man risken att äta för mycket. Jag brukar äta min kvällsmat åtminstone 3 timmar innan jag somnar. Sen om jag blir hungrig eller sugen på något mer så kan jag käka en bit ost eller kött eller vad jag nu har i kylen som innehåller få kolhydrater.

penna Skrivet av Bella
Hur är det med bordsmargarin, är det ngt speciellt som gäller där (bregott, lätta, becell etc.)? Samt flytande margarin som man steker i, ska man byta ut det mot smör/olja?
penna Skrivet av Lilla Hunden
Hej! Jag bara undrar: hur många gånger äter du mat om dagen?
Äter du bara frukost, lunch och middag/kvällsmat?
Är middag och kvällsmat samma sak och när ska man då äta sin kvällsmat? Är nio på kvällen för sent tex?
Mvh "Lilla Hunden"
Ps: ditt inlägg var jättebra! Tack!
Ja naturell yoghurt går jättebra.
besökare Svar till susnet penna Skrivet av Bella
Tack för dina svar, har gett lite mer klarhet nu. En annan fråga, fungerar det att även ta naturell yoghurt till frukost, (inte lättyoghurt då antar jag)? Ville mer ha ett alternativ i mejeriväg till just fil.

Nej finns ingen anledning till det, det går går lika bra med vanlig filmjölk. Du kan kolla en GI-tabell så ser du olika grönsaker. Morötter har ganska högt GI men det är stor skillnad på råa och kokta. Ju längre tid de kokar desto högre GI och desto sämre. Så ät kokta med måtta skulle jag säga.

Ja bäst av det du räknar upp är quinoa, fullkornsbulgur och råris. Sämst är fullkornspasta och couscous. Ja du kan äta detta i mindre mängd.

Jag ska se över sidan och ta bort länken till den sidan. Äter man alldeles för lite mängd mat så tror jag det är farligt med LCHF men det är det ju även med andra dieter. Likaså förespråkar jag inte att man absolut inte ska några kolhydrater alls. Man får inte gå till överdrift helt enkelt. Men om man följer en diet och mår dåligt av den så ska man så klart inte fortsätta. Ändra dieten eller avbryt den och prova något annat. Allt passar inte alla och det finns många sätt att gå ner i vikt. Det viktigaste är att hitta något som passar och fungerar för dig själv.
penna Skrivet av Bella
Så lite frågor om diverse mat: du tipsar om 3 filsorter, men inte vanlig filmjölk, ngn anledning till det? Jag kollade på pkt o jfr men fann ingen skillnad mellan Filmjölk & Onaka - Kefir.

Det pratas mkt om grönsaker ovan jord, men hur är det eg. med morötter, det kan väl inte vara så dåligt, lr?

Jag har nu uteslutit ris & pasta, men har istället köpt råris & har alltid bara använt fullkornspasta. Sedan har jag även fullkornsbulgur & couscous, samt quinoa - är dessa produkter ok i mindre mängd?

Jättetacksam om du kan hjälpa mig.
penna Skrivet av Bella
Hej!

Jag har blivit jätteinspirerad av din kost och har även kollat in dina länkar, bl.a. http://resare.com/kolhydrater/ & jag blir lite orolig när jag läser uppdateringen som har gjorts: "men nu tror jag snarare att det är direkt hälsovådligt att äta LCHF och att man bryter ner kroppen av att göra det". Vet inte om du har läst detta, kändes iaf konstigt att du länkade till sidan i så fall.
besökare Svar till Cathrine penna Skrivet av Susanne

Ja. Light-produkter innehåller oftast mycket mera kolhydrater och även diverse tillsatser, e-nummer.

I mitt kylskåp kommer inga light-produkter in. :) Förutom att jag slipper alla tillsatser så blir maten godare och jag blir mättare på mindre mängd mat och håller vikten.

penna Skrivet av Cathrine
Hur är det med fettet är det fullfeta produkter som gäller om man t ex använder creme fraiche?
besökare Svar till Cathrine penna Skrivet av Susanne
Jo det tror jag. Själv har jag aldrig räknat för det är svårt att äta för mycket med den här metoden eftersom man blir väldigt mätt när man inte äter så mycket kolhydrater.
penna Skrivet av Cathrine
Läser din sida om gi blir jätte sugen på att testa just nu räknar jag propoints men tänker att det måste jag kunna fortsätta med trots att jag låter bli kolhydrater? Eller?

/Cathrine
besökare Svar till josefin penna Skrivet av Susanne

Oj, 8 kg på två veckor låter väldigt mycket. Normal viktnedgång är 0.5-1 kg i veckan. I början kan man gå ner lite mer men ditt fall låter extremt. Antagligen är det mycket vätska i dessa 8 kg.

Det viktiga är ju att man försöker lägga sin diet på en sådan nivå att man kan fortsätta under en längre tid. Det är ju det som gör att GI och LCHF fungerar bra för många - eftersom den faktiskt går att leva med och må bra samtidigt.

Så jag skulle nog rekommendera att du provar GI eller LCHF igen men kanske inte behöver vara så extremt konsekvent så att du istället kan hålla dieten under en längre tid och inte heller gå upp i vikt igen.

Önskar dig så klart Lycka till!

penna Skrivet av josefin
Det var någon som skrev att protein kanske inte spelar så stor roll. Måste inflika att protein spelar jättejättestor roll för med protein bygger vi muskler. Ju mer muskler = mer fettförbränning. Så hög proteinnivå, halverad kalorinivå, skippa vitt bröd helt och hållet. (det svåraste för mig) har bytt toasten mot gröt + skivad banan på morgonen. GI metoden fungerade skitbra för mig också.. gick ner 8kg på 2veckor. Men då var jag extremt konsekvent också. Inte en liten godisbit. klev av 3 busshållsplatser tidigare och fick in dagens traskeri på den vägen. sedan tänkte jag som fan på vad jag åt, tillämpade mig efter GI och det fungerade. Har testat nutrilett också. Minimal skillnad. 2kg kanske på 2 månader. saknade mat för mycket så jag slutade med den. Men det svåraste är att hålla vikten. Jag gick upp de där 8kg igen.. så nu måste jag göra om det när jag orkar. Phu :(
besökare Svar till Gunilla Wänn penna Skrivet av Susanne

Hej Gunilla! Ja det är inte lätt att veta. Ibland kan man stå och stampa på en vikt för att sedan rasa ner ett kilo på ett par dagar. Jag har själv märkt det särskilt om man äter salt mat.

Jag har själv aldrig gått in för specifikt att äta mer protein och har inte ätit proteinpulver. Det blir den mängd det blir naturligt så att säga. Jag tror inte det spelar så stor roll faktiskt, det viktiga är ju att inte äta så stor mängd kolhydrater.

Det är viktigt att sova ordentligt och inte stressa runt. Sedan gäller det att rannsaka det man äter så att det inte innehåller kolhydrater utan att man vet om det. Att äta massa frukt, särskilt sent på kvällen är t.ex. ingen höjdare.

Motionerar du? Om du går en promenad varje dag så gör det en otrolig skillnad.

Man ska inte minska sina portioner för mycket. Men oftast brukar de minska automatiskt när man inte äter kolhydrater eftersom man blir mätt fortare. Jag tycker t.ex. att lagom mängd portion mat är t.ex. en karrékotlett med tillbehör eller en kycklingfilé med tillbehör. Är det små köttbitar kanske en och en halv kan vara lagom - för mig. Men ät dig mätt, men inte proppmätt. Drick vatten.

Hoppas det kan hjälpa dig något!
Lycka till!!!
/Susanne

besökare Svar till Ae penna Skrivet av Susanne
Jag gjorde så som jag skrivit här.
penna Skrivet av Gunilla Wänn
Hej Jag har börjat med GI-diet men känner tyvärr hur min motivation bara sjunker då det inte händer något. Efter de första två veckorna då kilon rasade av i snabb takt står allt still och stampar.I 5 veckor efter viktnedgång då jag är jättenoga med kolhydraterna - absolut ingen potatis, ris eller bröd. och inget socker. Allt detta har inte gett minsta rörelse nedåt på vågen. Jag förstår inte vad jag gör för fel!!
Har du något tips?
Jag tycker det är svårt att få i sig så mkt proteiner som det rekommenderas - 150 g kött, fisk eller fågel varje måltid är för mycket tycker jag - men kan det vara det som stör? har köpt proteinpulver som jag tar en dos om dan ungefär.. Du skriver om mindre portioner - men hur mycke protein innebär det?
Det vore underbart med svar känner att jag behöver coach!
Vänligen Gunilla Wänn
besökare Svar till lovisa penna Skrivet av Ae
HEj:) hur gjorde du för att gå ner 4,5 kilo för att själv har jag inte gått ner ngt och det syns inget på måtten heller.
besökare Svar till Monica penna Skrivet av Susanne

Bra jobbat! :) 15 cm mindre runt midjan är bra!

Jag har hört om andra som upplevt samma sak som du och i perioder kanske vågen står still och midjemått (och även andra mått) minskar och i perioder minskar vågen och måtten står still.

Det kan vara så att du ersatt fett med muskler och muskler väger mer än fett.

Om du fortsätter så kommer du säkert vågen visa mindre tids nog. Återkom gärna och berätta mer hur det går!

penna Skrivet av Monica
Jag har ätit LCHF sen 8 januari men går inte ner i vikt. Däremot har jag tappat 12 cm i midjan. Men varför står vägen still?
förra sidan   1   2   3   4   5   nästa sida