Kommentarer till Gå ner i vikt - Sida 1

"Min metod för att gå ner i vikt som jag rekommenderar andra. Jag gick ner 11 kg på 13 veckor."

Har du frågor eller synpunkter? Skriv gärna en kommentar till Gå ner i vikt.

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1   2   3   4   5   nästa sida
person Svar till Martin penna Skrivet av Susanne 2017-02-16 12:25
Försök äta mera grönsaker, kött och sås. Ät mindre av framförallt pasta och annat som innehåller vetemjöl, men håll även ner mängderna ris och potatis. Potatis ger ganska bra mättnad men är lätt att äta lite för mycket av. Pasta och ris ger nästan ingen mättnad alls utan triggar mest till att äta mer mat. Så för att summera - ät mer grönsaker, protein och fett och ät mindre kolhydrater. Det brukar man dessutom även må bättre av. Ett annat tips är att försöka klämma in någon promenad på någon rast. Lycka till!
penna Skrivet av Martin 2017-02-13 21:42
Hej! Tack för din text!
Jag har ett litet problem som jag trodde du kanske kunde hjälpa mig med?
Jag är inte överviktig men jag vill få bort min magfett och det är lite svårt med lunchen då jag äter i skolan och det är då svårt och äta nyttigt då, har du några tips på hur jag kan göra det bästa av det?
person Svar till Britt-Inger penna Skrivet av Susanne 2016-09-27 14:41
Ja, det har jag gjort.
penna Skrivet av Britt-Inger 2016-09-21 15:22
Kan man äta ost är man blir sugen?
person Svar till Micke penna Skrivet av Susanne 2016-07-13 21:03
Till att börja med är det omöjligt att äta noll kolhydrater. Det är t.ex. kolhydrater i grönsaker som man bör äta. Så en liten mängd kolhydrater får man alltid i sig. Sedan kan kroppen själv bilda kolhydrater så att hjärnan får vad den vill ha. Däremot ska man inte svälta sig själv och äta alldeles för liten mängd mat varje dag för då mår varken hjärnan eller kroppen bra och det kan vara farligt vilket finns rapporter om.
penna Skrivet av Micke 2016-07-10 22:45
Hej, tack för en bra artikel.
Jag läste på http://viktbalans.se/kolhydrater/ att hjärnan föredrar kolhydrater. Kan det vara farligt för hjärnan att utesluta kolhydrater?
person Svar till Linda penna Skrivet av Susanne 2016-04-23 21:13
Hej Linda! Vad roligt att du tycker det! :) Glad om jag kan inspirera! Det låter som du bestämt dig så jag tror det kommer gå alldeles utmärkt! :) Önskar dig stort lycka till!
penna Skrivet av Linda 2016-04-19 20:04
Hej Susanne!
Wow vilken sida, hittade den här i dag och det har blivit min favo sida :) fick en sådan inspiration direkt, så nu är jag på gång :) har redan börjat att ta bort bröd, ris, pasta och potatis för några dagar sen så nu är det bara att fortsätta :)
person Svar till Mikael penna Skrivet av Susanne 2016-02-13 21:12
Bra jobbat och grattis till din viktnedgång! Intressant att höra din historia!
penna Skrivet av Mikael 2016-01-28 13:25
Hej igen!
Det har gått bra att hålla målvikten nu i ett och ett halvt år. Det hela började år 2003 då jag på egen hand aldrig lyckats gå ner något på egen hand och började då hos Viktväktarna. Jag gick ner 14 kg på ungefär lika många veckor och höll sedan vikten i flera år innan jag tyvärr lät bjudas på för kaloririk mat och började återfalla i gamla dåliga vanor. Sommaren 2015 var de 14 kilona tillbaka och då bestämde jag mig och körde samma metod igen men helt på egen hand. Det tog ungefär 14 veckor att gå ner lika mycket igen men nu tror jag att jag ska klara av att hålla vikten.
Ja det är vanligt att man går upp igen och de flesta ganska snabbt då dom tror att man kan äta hur som helst utan att gå upp igen. Att börja gå ner i vikt verkar också svårt för många och så även för mig innan jag visste hur jag skulle göra för då var det jättelätt.
person Svar till Mikael penna Skrivet av Susanne 2016-01-23 16:23
Ok, ja viktväktarna fungerar ju om man lyckas följa den men det gäller ju de flesta dieter. Egentligen är det ju bara att äta mindre mat och ta bort fika och godis, då går man också ner i vikt särskilt om man motionerar mer också. Problemet är ju bara att realisera det i praktiken och att lyckas stå emot sötsug och ändra sina matvanor. Jag tror säkert att viktväktarna kan bidra till ökad kunskap och hjälp till att lägga om matvanor samt motivation att hålla sig till dieten. Bra också om de inte rekommenderar light-produkter längre. Sedan gäller det ju också att man håller kvar sin nya vikt när man gått ner och tyvärr går ju många upp i vikt igen, gäller alla dieter men det är fler som återfaller som kör Viktväktarna än LCHF vad jag vet. Hur som helst, lycka till, huvudsaken att du når ditt viktmål och håller fast vi det oavsett diet!
penna Skrivet av Mikael 2016-01-18 10:31
Tack! Med "dom som kan" menade jag dom som har en fungerande metod att gå ner i vikt. Det stämmer att Viktväktarnas metod kan ge problem med sötsug och det dämpar jag med bl.a äpplen. Det skulle vara intressant att prova din kost i åtminstone den bemärkelsen. Viktväktarna rekommenderar inte lightprodukter (det sa min viktväktarkonsult) utan tillåter dessa så får man göra som man vill om man väljer dessa.
person Svar till Mikael penna Skrivet av Susanne 2016-01-17 22:42
Tack och detsamma! :) Jag håller med om att man måste bestämma sig och sedan gå in för det, dock skulle jag säga att man måste kämpa mycket hårdare om man ska lyckas med viktväktarna eftersom man inte blir av med sötsuget då man äter så mycket kolhydrater och så lite fett som man oftast gör med viktväktarna. Så om man har problem med sötsug skulle inte jag rekommendera viktväktarna. Dock fungerar säkert viktväktarna bättre om man skulle äta lågkolhydratskost med viktväktarna. Jag skulle inte heller vilja påstå att viktväktarna är "dom som kan", de har dietister som förespråkar light-produkter och annat skräp fullt med tillsatser. Överhuvudtaget ska man vara försiktig med att tala om "de som kan" när det kommer till mat och vikt. Tyvärr saknas bra oberoende forskning och inte ens livsmedelsverket, många läkare och dietister kan man lita på. Man måste tyvärr läsa på själv och bilda sig en egen uppfattning. Självklart är det upp till var och en vilken diet man väljer och jag tror säkert viktväktarna kan fungera för några men inte för majoriteten av de som vill gå ner i vikt.
penna Skrivet av Mikael 2016-01-17 22:24
Grattis till viktnedgången! Jag har själv gått ner 14 kg med Viktväktarna som jag tyckte var ett enkelt sätt att gå ner med och att sedan hålla vikten. Det finns många olika sätt att gå ner i vikt och det gäller nog bara att hitta den metod som man trivs med även om det viktigaste i min mening är att man verkligen vill gå ner i vikt och är beredd att kämpa för det! Sedan är det bara att gå in för metoden man valt och så tycker jag att man kan vinna mycket av att ta hjälp av "dom som kan".
penna Skrivet av Jenny Thorell 2015-12-03 14:31
Hej,

Mitt namn är Jenny Thorell och jag frilansar för tidningen Amelia. Jag letar just nu efer en kvinna 25-45 som gått ner i vikt med promenader, runt 10 kg. Ta jättegärna kontakt med mig om du passar in på det och vill vara med i tidningen och berätta om det!

Bästa hälsningar
Jenny
person Svar till behrouz penna Skrivet av Susanne 2015-04-03 19:32
Jag har endast beskrivit hur jag gjort för att gå ner i vikt för att fler ska kunna göra likadant. Det är inte reklam, som du ser så säljer jag inga produkter. Det här handlar om att äta vanlig mat.
penna Skrivet av behrouz 2015-03-22 02:49
jag var 120 kg nu är jag 95 kg jag vill bli 75 kg jag vill använda den metoden men jag vet inte den fungerar eller det är bara raklam
person Svar till Fredrik penna Skrivet av Susanne 2015-03-13 19:31
Ja det gäller verkligen att inte köpa hem en massa onyttigt! Tack för bra tips! :)
person Svar till Vickan penna Skrivet av Fredrik 2015-03-05 23:39
Jag har själv stora problem med motivationen, en sak som har fungerat bra för mig är att låta någon annan handla åt mig. Jag har kanske tur att släkt bor nära och jag ger dem en lista med nyttig mat, så när de handlar så plockar de upp en kasse till mig med. På så sätt frestas jag inte i butiken, och finns det bara nyttigt i kylskåpet, då brukar det inte vara så stora problem med den biten :)
person Svar till Vickan penna Skrivet av Susanne 2015-02-03 19:25
Jag åt en bit bröd till frukost och en frukt om dagen när jag gick ner i vikt och då valde jag en frukt med lågt GI som t.ex. äpple. Brödet var en bulle GI-bröd som jag själv bakat. Ännu bättre bröd som jag äter nuförtiden är rågsurdegsbröd. Men hur mycket kolhydrater man klarar av att äta är individuellt. Vill du uppnå större viktnedgångseffekt snabbt är det bättre att äta så lite kolhydrater som möjligt d.v.s. skippa frukt och bröd helt. Efter några dagar försvinner suget efter detta om du lyckats hålla dig borta från kolhydrater. När man ser resultat brukar också motivationen bli bättre tycker jag. Lycka till!
penna Skrivet av Vickan 2015-01-30 20:07
Jag vill gärna gå ned från 71 kg till 65 kg. Jag har kört lite Lchf ibland, men jag klarar inte av att upprätthålla motivation. Saknar framför allt frukt och grovt bröd. Har du några råd att ge mig? Det verkar som du tillåter dig att äta en del kolhydrater, men gjorde du det när du gick ned i vikt?
person Svar till Emma penna Skrivet av Susanne 2015-01-18 19:24
Så bra! Varsågod! Tack för att du skrev!
penna Skrivet av Emma 2015-01-14 12:33
Tack för en otroligt bra sida! Detta var precis vad jag var ute efter! TACK!
penna Skrivet av Hadel 2014-11-04 16:50
Tack så mycket!
person Svar till Hadel penna Skrivet av Susanne 2014-11-04 00:05
Du kan välja det du vill. Jag åt ibland alla dessa och ibland delar av dem. Du kan även äta kokt eller stekt ägg (jag såg att jag glömt skriva det så jag lade till det nu). Just nu är jag inne i en period när jag alltid äter 2 kokta ägg till frukost och sedan rågsurdegsbröd med bregott och ost på. Men du kan som sagt välja hur du vill och det finns så klart fler alternativ än de jag föreslagit som fungerar.
penna Skrivet av Hadel 2014-11-03 23:50
Hej!
Tack för denna underbara program, men förstod inte att systemet är frukost måltid innehåller alla dessa komponenter, eller välja en av dem.
person Svar till Sandra penna Skrivet av Susanne 2014-10-17 17:48
Varsågod! :)
person Svar till Julia penna Skrivet av Susanne 2014-10-17 17:37
Ja det gör jag men jag äter en liberal form av LCHF kan man säga. I veckorna äter jag sällan socker och vetemjöl medan på helgen så blir det oftast något bakverk och/eller dessert. Mycket av det jag bakar bjuder jag bort. Eftersom jag inte behöver gå ner i vikt och dessutom tränar ganska mycket så fungerar det bra för mig. Men jag kan säga att jag mår allra bäst när jag inte äter massa socker och vetemjöl. På min receptsajt finns som du sett många recept med socker och vetemjöl, men det betyder ju inte att jag äter detta varje dag. :) Kolla i receptkategorierna LCHF och GI så hittar du sådana recept!
penna Skrivet av Julia 2014-10-17 16:55
Hej
Äter du fortfarande GI/LCHF? När man tittar i dina recept så känns det inte så. En hel del socker o så...Om inte, håller du ändå vikten trots mer kolhydrater?
penna Skrivet av Sandra 2014-10-17 14:20
Tack för alla recept och appar!
person Svar till Fossy penna Skrivet av Susanne 2014-08-18 23:07
Bra jobbat! Heja dig! :)
penna Skrivet av Fossy 2014-08-18 16:26
Tack. Nu efter en vecka med GI/LCHF har jag minskat 600g i vikt och 2 cm i midja. :)
person Svar till Fossy penna Skrivet av Susanne 2014-08-11 16:51
Roligt att höra! :) Heja dig!!!
penna Skrivet av Fossy 2014-08-10 19:20
Hej

Idag kör jag igång med GI/LCHF och har inspirerats mycket av det du skriver här, Susanne och din recept. Idag blir det rättikagratäng med hallumiost till middag :). Hoppas på att gå ner 4-5kg för att komma tillbaka till min trivselvikt. Tack för en bra sida!
person Svar till Maryam penna Skrivet av Susanne 2014-05-11 13:43
Det hoppas jag också! Stort Lycka Till!
penna Skrivet av Maryam 2014-05-11 10:47
Hej!
Jag är en mamma till en 2-årig flicka. Jag gick 36 kilo upp när jag blev gravid. efter förlossning och under nästan ett år gick jag ner 26 kilo. Men tyvärr är det 1 år som jag inte kunde gå ner längre. Orsaken var att jag blev trött och jag hade inte tillräcklig tid for träna eller följa en speciellt diet. men jag ska gå ner igen och lyckligtvis läste jag i morse din webbsida och jag bestämde mig att följa den så jag hoppas att jag kunna följa alla regler och gå ner igen.Jag hoppas att Nästa gånger som jag ska skriva här , har jag bra nyheter för dig .
person Svar till Josefine penna Skrivet av Susanne 2014-05-03 00:07
Lycka till och Heja Dig! :)
penna Skrivet av Josefine 2014-05-01 17:14
hej! roligt att det har funkat för er! Jag behöver egentligen inte gå ner något speciellt i vikt. men vill tajta till kroppen lite. har fått ett styrketräningsschema av en på gymmet och tänkte då ändra om min kost just för att jag äter väääldigt mycket pasta och kakor på jobbet nästan varje dag. Och jag insåg nu när jag läste detta att jag har valt att satsa på samma sak. det jag bestämt mig för att äta, är samma som du gjort så det känns bra. Jag ska fortsätta med min planering och se om det funkar :) ska lägga in mer kondition bara!
person Svar till mimmi penna Skrivet av Susanne 2014-04-22 09:19
Roligt att höra! Stort Lycka Till! :)
penna Skrivet av mimmi 2014-04-21 14:32
börjar idag!! Du inspirerade mig :-)
person Svar till Janina penna Skrivet av Susanne 2014-04-21 08:01
Tack så mycket!! Heja dig också! :)
penna Skrivet av Janina 2014-04-14 10:40
Äntligen ett sätt som inte verkar allt för krångligt. Ska försöka mig på detta sätt.
Tack för bra tips och bra skrivet! :)
Och HEJJA DIG! :)
person Svar till Kimmo penna Skrivet av Susanne 2014-01-28 10:29
Tack, jo jag håller vikten och äter en liberal form av LCHF kan man säga. Tycker det är den godaste maten och jag mår bra av det. Lycka till med din viktnedgång och träning!
penna Skrivet av Kimmo 2014-01-28 09:20
Hej,
Bra jobbat! Kul att läsa din resa. Hur lever du idag? Håller du vikten och äter du fortfarande enligt LCHF upplägg?

Följ min resa på http://100days.se där målsättningen är att både gå ner i vikt och öka i styrka samtidigt med hjälp av periodisk fasta och tung styrketräning.
person Svar till Linda penna Skrivet av Susanne 2013-12-18 01:33
Hej, tack, det är så klart intressant men tyvärr har jag inte tid att läsa den artikeln och sätta mig in i det just nu. Men personligen tror jag att det mycket handlar om att ändra sina tankemönster, mycket sitter i hjärnan, men också att man får kontroll över sötsug genom att inte äta sådant som triggar detta för då blir det en ständig kamp som kräver en oerhörd självdisciplin som få klarar av under längre tid.
I vilket fall som helst så önskar jag dig så klart lycka till! :)
penna Skrivet av Linda 2013-12-17 21:43
Hej,

Först och främst, tack för en jättebra artikel.

Har börjat läsa på mer och mer om träning och kost nu den senaste tiden då jag försöker gå ner ett par kilon.

Har tagit bort mycket av kolhydraterna men ska se om jag kan snappa upp några av dina tips och göra min viktnedgång så mycket enklare och bättre :-)

Jag är lite nyfiken om du läst en studie som jag snubblade på som handlar om varför vissa individer lyckas med sin viktminskning på lång sikt.

http://dorandy.com/nwcr-long-term-weight-loss

Engelskan är alldeles för svår för mig men du kanske förstår vad den försöker säga och kan dela med dig av hemligheten för framgång på lång sikt? :-)

Vänliga hälsningar,
Linda
person Svar till Anna penna Skrivet av Elin 2013-12-16 23:41
Hej! Jag vet inte om detta hjälper men jag hade också en period när jag gick upp väldigt mycket i vikt. Jag försökte febrilt gå ner men gick bara upp upp upp och på ett halvår hade jag gått upp över 20 kilo. Då var jag 19.
Jag förstod inte vad som var fel, tills jag tog en ordentlig titt på mina vanor:
Jag åt inte frukost
Jag åt sällan lunch
Jag åt väldigt mycket till middag och åt det fort då jag ju var vrålhungrig efter att ha i princip fastat hela dagen. Dessutom brukade jag då gärna börja äta lite onyttigare halvfabrikat eftersom det gick fort och lätt att göra.
Jag mådde även dåligt pga andra faktorer.
När jag åt så här så åt jag ju inte nödvändigtvis många kalorier om dagen, så jag förstod inte varför jag bara gick upp i vikt. Och jag hade haft dessa vanorna långt innan och alltid varit smal, så jag kopplade först inte ihop de två sakerna.
Men när jag började läsa på mycket mer insåg jag att det var mina vanor som var fel. Så när jag ändrade på dem (började äta ca var 4e timme, tog tag i mina andra problem osv) så gick jag ner tio kilo igen. Visst tog det längre tid och jag jobbar fortfarande med de sista tio kilona, men jag mår tio gånger bättre och känner mig mycket piggare nu än när jag var smal och hade de där dåliga vanorna.
Jag vet som sagt inte om detta hjälper, men det kanske har någonting med saken att göra?
Mvh,
Elin
person Svar till Carlos penna Skrivet av Susanne 2013-11-20 09:38
Roligt att höra, heja dig!
person Svar till Anna penna Skrivet av Susanne 2013-11-20 09:32
Jag tycker du ska ta kontakt med sjukvården så att de kan ta prover och kolla om allt är ok. Det är inte normalt att gå upp så mycket i vikt på kort tid, så jag tycker verkligen du ska gå till läkare och kolla upp detta.
penna Skrivet av Anna 2013-11-19 22:03
Hej! Jag har försökt ett tag med att gå ner i vikt nu men inget funkar. Är 21 år och har alltid varit väldigt smal, tills i somras när jag gick upp från 55 till 71. Vet inte vad som hände. Skulle du kunna hjälpa mig? Med kostschema?
  1   2   3   4   5   nästa sida