Kommentarer till BMI

"Beräkna ditt BMI och midja-höftkvot för att se om du är i riskzonen."

Har du frågor eller synpunkter? Skriv gärna en kommentar till BMI.

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1
besökare Svar till Sandra penna Skrivet av Susanne
Om du läser texten så står det att midja-höftkvoten endast gäller om man är överviktig. Jag har försökt vara väldigt tydlig med det och markerat med gult m.m. Om du har något tips på hur jag ytterligare kan förtydliga detta för att ingen ska missuppfatta detta så kom gärna med förslag.
penna Skrivet av Sandra
Jag har precis gått ner 10 kg. Från överviktigt BMI till normal vikt. Midja-höft kvoten när jag var överviktig var hälsosam men nu när jag har BMI på 21,2 så är min midja-höftkvot i riskzonen.
penna Skrivet av Lukas
bra sida! :)
besökare Svar till Linda penna Skrivet av Susanne
Du ska inte göra uträkningen när du är normalviktig. Läs gärna det som står med fet stil och gul bakgrundsfärg. Jag har verkligen försökt vara jättetydlig med detta.
penna Skrivet av Linda
Mitt bmi ligger på 23 (alltså normalt), däremot har jag en midja på 74 cm och ett höftmått som ligger på 92 cm, värdet blir då 0,8 och helt plötsligt ligger jag i riskzonen istället? Handlar den uträkningen verkligen om hälsa och övervikt? Är det inte mest hur kroppsformen/benstrukturen ser ut?
besökare Svar till Tatiana penna Skrivet av Susanne
Ja.
penna Skrivet av Tatiana
Hej enligt denna artikeln ska man ha 88 cm
Som högst jag ligger på 80 är det ok?
besökare Svar till Silvana penna Skrivet av Susanne
Om du känner att du vill gå ner i vikt så kan du läsa mina tips om hur jag gjorde när jag gick ner i vikt. Stort lycka till med det ifall du bestämmer dig!
besökare Svar till Silvana penna Skrivet av Mervi
Det låter som om du skulle vara uppsvälld av någon anledning för dina mått verkar helt skeva. Jag är själv 153 cm lång och väger 53 kg. Mitt midjemått ligger på 70 cm och låg på 72 när jag vägde som du. Dessvärre vet jag inte vad jag ska råda dig till mer än att ta reda på var det finns en obalans, men jag vet inte om det är läkare, dietist eller annan som har svaret.
besökare Svar till susnet penna Skrivet av Silvana
Ja, på rätt ställe det gör jag men 89 tycker jag det alldeles för mycket/stor. Ibland ser jag fina kläder men skäms och köpa eller ta på mig för min mage är för stor tycker jag och ser alltid.
besökare Svar till Silvana penna Skrivet av Susanne
För det första, mäter du midjan på rätt ställe? Det ska vara strax ovanför navelhöjd.
För det andra så står det midjemått under 88 cm och där ligger ju du. En centimeter hit eller dit. Det enda du annars kan göra om du vill minska midjemåttet är ju att gå ner i vikt. Men du är ju normalviktig och om jag var du skulle jag nog inte oroa mig. Nu är jag ingen läkare eller expert på något sätt så om du ändå är orolig så kanske du bör rådfråga någon som är expert på det här.
penna Skrivet av Silvana
Hej! Jag är 153 cm, 55 kg,,,, midjemått 89...
Jag läste lite och det stor att kvinnor bodde ha midjemått under 80 cm. Jag har alltid haft midjemått 85-90 cm. Vad ska/kan jag göra för att få den undre 80 cm ?
penna Skrivet av Alma
Jag tror ni borde se över den här uträknaren! Jag har midjemått 62 och höftmått 68 => kvot 0,91 och tydligen i riskzon för för tidig död och hjärt-kärlsjukdomar??
besökare Svar till Amanda penna Skrivet av Susanne
Nej du behöver absolut inte oroa dig. Midje-höftkvoten ska inte beräknas då du är normalviktig och särskilt inte om du bara är 14 år. BMI 22 är ett väldigt bra BMI, du behöver absolut inte oroa dig.
penna Skrivet av Amanda
Är 14 år, har ett bmi på 22 men har tydligen större chans för att dö tidigt pga av min höftstorlek.. Är det farligt?
besökare Svar till Jen penna Skrivet av Susanne
Jag har skrivit på flera ställen att BMI är inget exakt mått, det är en grov matematisk förenkling av verkligheten och inget att hänga upp sig på. Man ska alltid använda sitt sunda förnuft i första hand. Du ser i tabellerna vilka värden som ligger till grund för beräkningen. Men jag kommer så småningom (har det uppskrivet på min lista) att ändra detta till BMI 25 som gräns och då kommer också beräkningarna bli så som du vill. Ett tips är annars tills jag har ändrat, att kryssa i att du är man så får du den beräkningen istället.
penna Skrivet av Jen
Normalvikt ska vara ända till BMI 25. Det sjukt att jag matar in en normal vikt men ändå får texten "du är överviktig, du bör gå ner 4 kg" Snacka om att hetsa till vikthets! Man är INTE överviktig vid BMI 24!!
besökare Svar till Birgitta penna Skrivet av Susanne

Förklaringen är att du tittar på fel ställe i tabellen. Den skiljer på kvinnor och män.

Men BMI är ingen exakt vetenskap så utgå i första hand från ditt sunda förnuft när du drar slutsatser om din vikt istället för denna grova matematiska förenkling av verkligheten.

penna Skrivet av Birgitta
Mitt BMI är 24,09 och det står att jag är överviktig och bör gå ner 1 kg.
Men i tabellen nedanför hamnar jag bland de normalviktiga.
Förklaring
besökare Svar till Mervi penna Skrivet av Susanne
Tack så mycket för att du talade om det! Nu fungerar det och texten är uppdaterad på båda ställena!
penna Skrivet av Mervi
Beräkningsverktygen fungerar inte och uppgiften om var man mäter midjan är fortfarande inte ändrad.
besökare Svar till Våfflan penna Skrivet av Susanne
Tack för din input, jag ska ändra det!
besökare Svar till susnet penna Skrivet av Våfflan
Midja-höftkvot ska mätas i MIDJAN inte i navelhöjd. Midjan är ca 2,5 cm ovanför naveln (om man är smal så är det där man är som smalast).
besökare Svar till Anna penna Skrivet av Susanne
Nej den stämmer inte för dig eftersom du inte är överviktig, vilket står i artikeln: OBS! Om du inte är överviktig enligt BMI-beräkningen ovan så ska du inte göra denna beräkning eftersom det kommer ge missvisande resultat.
penna Skrivet av Anna
Stämmer verkligen midja-höftmåttet?
Jag är 18 år, 165cm och väger 58 kg. Har 65cm i midjemått och 80cm i höftmått. Enligt detta test är jag inom risken för hjärt- och kärlsjukdomar?
Inte för att vara sån men jag är inte tjock på något sätt, tränar 5 ggr i veckan. Och jag är alltså inom riskzonen för sådana allvarliga saker som hjärtproblem.
Va???
besökare Svar till "Tellma" penna Skrivet av Susanne
BMI är inget heltäckande mått eller absolut sanning. Det är endast en fingervisning. Det är en mycket förenklad matematisk formel av verkligheten. Använd ditt sunda förnuft i första hand och stirra dig inte blind på BMI-siffran. Som exempel kan nämnas att vältränade personer kan ha ganska högt BMI och de är knappast överviktiga för det. BMI-beräkningen tar endast hänsyn till vikt i förhållande till längd och inget mer än så. 
penna Skrivet av "Tellma"
En fråga till: Hur seriösa är BMI-tester egentligen då alla visar olika resultat på samma mått? Tacksam för svar...
penna Skrivet av "Tellma"
Alla BMI-tester jag gjort visar olika svar, trots att jag angivit samma mått i varje test.
Ett test visade att jag var underviktig, ett visade att jag hade fetma, men de flesta visade att jag var normalviktig med ett BMI på lite mer än 24.
Har märkt att gränsen mellan normalvikt och övervikt är olika i varje test, i det här testet är gränssiffran 23 (för kvinnor) vilket framställde mig som överviktig.
Varför har alla tester olika grränssiffror? Då kan man ju inte veta vilken viktgrupp man tillhör?
Jag har nämligen gått upp flera kilon och blivit rundare, därför vore det bra om alla BMI-tester visade samma svar så man får veta om man fortfarande anses som normalviktig eller om man numera räknas som överviktig. För jag vill ju undvika övervikt då det medför hälsorisker.
besökare Svar till troll penna Skrivet av Susanne

BMI-gränsvärden är olika för kvinnor och män eftersom män har mer muskelmassa än män.

Följande är citerat från Wikipedia: "Vanliga BMI-tabeller tar enbart hänsyn till längd och vikt. Kvinnor har normalt något lägre muskelmassa än män, och bör därmed räkna med lägre gränsvärden, särskilt vid värden upp mot övervikt."

På recepten.se används de gränsvärden som jag anser vara de mest vedertagna.

Tänk dock på att BMI inte är någon exakt vetenskap, det är bara en väldigt enkel matematisk uträkning för att ge en fingervisning hur man ligger till. Låt aldrig en matematisk uträkning väga tyngre än ditt sunda förnuft. Oftast vet man om man är överviktig eller inte utan att räkna ut BMI. Har man ett BMI som är 24 eller 25 och undrar om man är överviktig eller inte så förspråkar jag att man ska använda sitt sunda förnuft snarare än att stirra sig blind på en BMI-uträkning. 

penna Skrivet av troll
Alltså HUR har ni räknat ut vad som är övervikt osv på recepten.se?? Alla andra ställen som jag hittat på nätet är BMI 25 översta gränsen till normalvikt.
Kanske bra att se över uppgifterna lite
  1