Bloggens startsida

Restauranger och caféer

Restauranger och caféer jag besökt och vad jag tyckte om dem.

Gyllene Uttern ligger vid Gränna, utmed E4:an och där stannade vi till för att äta lunch.

Gyllene uttern är en ganska speciell byggnad sett både utifrån och inifrån.

Gyllene Uttern utifrån.

Det fanns två olika luncher att välja på för 139 kr. Det ena var varmrökt lax med dillstuvad potatis och det andra var läggklubba. Till lunchen ingick också en fin salladsbuffé.

Varmrökt lax med dillstuvad potatis

I den här lokalen satt alla lunchgäster. Gamla tavlor på väggarna, takmålningar och kristallkronor. Mycket trevligt faktiskt.

Lunchlokalen

En trappa ned finns det här mysiga lilla kapellet som tydligen är ett populärt ställe att gifta sig på.

Gyllene uttern är också ett hotell med de flesta rum med utsikt över vättern. De serverar också förutom luncher också fina middagar på kvällstid.

Och så här ser utsikten ut. Trots att det var väldigt dåligt väder när jag var där så ser man Visingsö.

Har ni vägarna förbi rekommenderar jag ett besök !

Max öppnar 8 stycken nya hamburgarrestauranger innan sommaren i år kan man läsa i dagens DN.

Max är de hamburgarrestauranger jag gillar bäst, främst eftersom de kommit längst med nyttiga alternativ.

Näst bäst gillar jag Burger King.

Jag kan också berätta att jag bor väldigt nära McDonalds och en dag så kom en varutransport dit och ställde massa kartonger på gatan. Eftersom det satt etiketter på dem var jag tvungen att gå fram och läsa.

Det visade sig att allt som kom var i princip färdiglagat. Stekt bacon, färdig kyckling och förstekta hamburgare, en massa E-nummer (tillsatser) och nästan allt innehöll socker, potatisflingor m.fl. snabba kolhydrater. Man blev inte alls sugen på hamburgare efter denna läsning kan jag säga.

Jag antar att de skickar allt färdiglagat för att minimera risken att personalen slarvar och någon får en ogenomstekt baconbit eller kyckling. Med tanke på att det är en amerikansk kedja och de mångmiljonstämningar man kan åka på där. Rätta mig gärna om jag har fel.

Vilken hamburgarrestaurang gillar du bäst och hur ofta brukar du äta på hamburgarrestaurang?

Själv har jag ätit hittills en gång i år och det var på Max.

På besök i Berlin

Publicerad 2008-03-27 18:09 i Restauranger och caféer

För ett par veckor sedan var jag i Berlin med jobbet. Vi besökte då riksdagshuset och Brandenburger Tor.

Brandenburger Tor

Om man går igenom Brandenburger Tor och sedan går till vänster därefter så ligger där en restaurang som jag tror heter Quadriga och där åt vi middag.

Till förrätt åt jag tre smaker av lax. Det var laxmousse, grillad lax och laxpaté. Laxmoussen smakade ganska mycket grädde och en del i sällskapet gillade den inte alls men jag tyckte både den och de andra sorterna var jättegott.

Till huvudrätt åt jag lamm. Tyvärr blev bilderna dåliga men det var väldigt gott i alla fall. På menyn fanns väldigt många läskiga maträtter som t.ex. kalvtunga, grisfötter etc. Men det fanns även grillad entrecôte för den mindre modige.

Till efterrätt åt jag chokladfondue och hallonmousse. Det var riktigt gott.

Prisnivån låg ungefär som på medelklassrestaurang i Sverige, ca 180 kr för en varmrätt, ca 50 kr för efterrätt.

Dagen efter blev vi serverade någon typ av tyskt smörgåsbord som såg ut så här.

Det var ägghalvor, tunnbrödsrullar, laxrundlar och smörgåsar. Gott var det men kanske inte så nyttigt. De verkar äta mycket vitt bröd i Tyskland.

GI-målet på Max

Publicerad 2007-10-15 03:11 i Restauranger och caféer

Sist jag var på resande fot stannade vi till vid Max hamburgarrestaurang och jag provade deras GI-mål. Jag beställde den med ramlösa och sallad för 57 kr.

Max hamburgare GI-målet

GI-hamburgaren serverad med plommontomater som jag hade med mig.

Jag måste säga att den smakade mycket bra. Den var till och med mycket godare än en vanlig hamburgare. Det lite grövre brödet med frön i var jättegott och mycket godare än vanligt vitt bröd.

I original serveras GI-hamburgaren med bönsallad men eftersom jag inte gillar bönor så tog jag sallad istället.

Sedan exakt hur nyttig hamburgaren är vet jag inte. Troligtvis är nog den största skillnaden i kalorier att man inte äter pommes eller dricker läsk men det kan man ju göra till vilket mål som helst. Men brödet är i alla fall nyttigare på denna hamburgare och den smakar godare än en vanlig så jag rekommenderar er att prova den.

Vill man vara ännu nyttigare finns Delifresh low carb-målet där det är sallad istället för bröd runt hamburgaren. Jag tycker det är bra att denna hamburgerrestaurang har flera nyttigare alternativ.

Våfflor på Solbacken

Publicerad 2007-08-13 23:42 i Restauranger och caféer

Under min semester på västkusten passade vi på att stanna till vid Solbackens våffelstuga för att prova på våfflorna som serveras där.

Våffelstugan

Solbackens våffelstuga ligger strax utanför Båstad i norra Skåne med en fantastisk utsikt över havet. Man beställer våfflor nere i våffelstugan och går sedan upp på berget via små trappor. Bord och stolar finns på lite olika nivåer i berget och man kan välja själv var man vill sitta.

Den fantastiska utsikten från vårt bord.

En våffla med socker kostar 33 kr, men det de flesta beställer är en våffla med sylt och grädde som kostade 43 kr med hallonsylt eller jordgubbssylt samt 48 kr med hjortronssylt. Vi beställde en våffla med hallonsylt och grädde och en våffla med hjortronsylt och grädde.

De goda våfflorna serverade med hallonsylt respektive hjortronsylt och grädde.

Efter ca 15 min kom servitrisen med vår beställning. Under tiden hade vi njutit av utsikten och var riktigt sugna på våfflor.

Våfflorna var goda. Det var ganska tjocka våfflor, något smetiga inuti men frasiga och fina runtom. Jag tycker dock att de våfflor man gör själv är minst lika goda men dessa brukar man ju inte ha möjlighet att servera med denna utsikt. Så tack vare den fantastiska utsikten så tycker jag att det är värt pengarna och att göra ett besök på detta våffelcafé om du befinner dig i närheten av Båstad.