Bloggens startsida

Susannes matblogg - Sida 85

Se upp med Macåterförsäljare! Jag blev lurad av MacSupport / MStore när jag köpte min MacBook Pro via dem. När datorn gick sönder visade den sig innehålla en hårddisk och RAM-minnen från Kingston trots att jag beställt och betalat för Apple originaldelar. Inte nog med att Kingston-komponenterna är flera tusen kronor billigare, dessutom gäller inte längre Apples garanti (AppleCare) på alla serviceställen.

Tyvärr befarar jag att jag inte är den enda som blivit lurad och att inte heller MacSupport / MStore är det enda företaget som eventuellt satt i system att lura sina kunder genom att byta ut datordelar.

I mars 2011 beställde jag min Macbook Pro via en säljare på MacSupport efter att ha besökt deras butik MStore på Birgerjarlsgatan.

orderbekräftelsen
Orderbekräftelsen. Observera att det står "Apple listpris". Vilken kund vill köpa något annat än Apples originaldelar till Apples listpris?

Trots att jag var noggrann vid beställningen och att jag ändå har hyfsad koll på datorer så blev jag lurad. När min hårddisk gick sönder i januari 2013 och jag via garantin (AppleCare) skulle lämna in den på reparation visade det sig att datorn innehöll en hårddisk och RAM från Kingston och servicestället tog därför inte emot min dator utan jag hänvisades till det företag jag köpt datorn hos.

Fakturan
Fakturan fick jag när jag hämtade ut datorn. Jag frågade varför det stod "Kingston" på raden för hårddisken och fick svaret att det var Kingston som tillverkat hårddisken åt Apple och att det skulle vara samma sak som att beställa datorn från Apple Store. Observera att även RAM-minnet är Kingston, enda sättet att veta det är att googla på artikelnumret.

Därefter gick jag till säljkontoret och konfronterade säljaren. Jag visade honom orderbekräftelsen och vår mejlväxling vid köpet och fick då bland annat svaren:

  • "Alla hårddiskar kan gå sönder."
  • "Kingston är inte sämre än Apple."
  • "Du kan ju inte komma nu efter 2 år, det skulle du sagt till om direkt när du hämtade ut datorn."
  • "Det är inget konstigt att byta ut komponenter. Det gör vi hela tiden."

Jag krävde av säljaren att min dator skulle återställas till originalutförande - alltså att hårddisken och RAM-minnena skulle bytas ut till Apple originaldelar som jag beställt och betalat för.

Säljaren backade inte en millimeter, han bad inte om ursäkt eller någonting. Det enda jag fick honom att gå med på var att prata med sin chef. Han lovade att höra av sig.

datorn
Datorn jag köpte för 2 år sedan visade sig innehålla billigare datordelar som jag inte beställt.

När säljaren inte hört av sig på 2 dagar så gick jag till säljkontoret igen och fick då prata med säljchefen som var mera tillmötesgående och som efter att ha fått se min orderbekräftelse och mejlväxling med säljaren gick med på att stoppa in Apple originaldelar i min dator.

Dock fick vi veta att detta inte gick att genomföra eftersom Apples garanti inte gäller nya delar. (Min dator var beställd från Apple med den minsta och billigaste hårddisken och RAM-minnen.) AppleCare gäller endast de originaldelar som sitter i datorn när man beställer den ny. Stoppar man in andra delar senare så är det endast 3 månaders garanti. Tillbaka på ruta ett igen alltså.

Säljchefen erbjöd mig då en större hårddisk av något annat märke och att jag skulle få förtur i kön om min dator gick sönder så jag skulle slippa vänta. Jag fick intrycket av att jag kanske kunde få en hårddisk som kostade ca 4000 kr. Min känsla var att de försökte komma undan billigt snarare än att köpa den bästa hårddisken till mig för ca 8000 kr.

Hävning av köp

Men som tur är träffade jag min goda vän och affärspartner Caroline Nilsson som inte bara är bäst på träning, utan även råkar vara jurist! När Caroline fick se mitt skriftliga bevismaterial sa hon direkt att jag hade blivit lurad och att jag hade laglig rätt att häva köpet. Hon skrev ihop ett mejl om hävning av köpet med hänvisning till olika lagparagrafer i köplagen.

Mejlet skickades. Säljchefen hörde sedan av sig och sa att de anlitat en jurist. En vecka senare kom det frågor om skriftligt bevismaterial på vad säljaren sagt vid köpet och vad säljaren sagt då jag hämtade ut datorn. Jag svarade på mejlet och gav dem en sista chans att göra upp i godo genom att häva köpet direkt. Nästa dag ringde säljchefen och sa att jag kunde komma och lämna tillbaka datorn och få pengarna tillbaka. Seger!

Jag blev lurad men skrattar bäst som skrattar sist! Med alla pengarna jag fick tillbaka har jag nu köpt en ny betydligt bättre dator - via Apple Store!

Läs gärna mina köptips när du ska köpa en ny Mac så att du slipper bli lurad!

Uppdaterat: Läs gärna även juristen Carolines historia om detta där hon tar upp köplagen m.m. Även MacWorld skriver om mig och min historia.

Skriv gärna en kommentar nedan!

/Susanne

Bli inte lurad när du köper ny Mac

Publicerad 2013-02-28 00:50 i Entreprenörskap 

Jag blev lurad när jag köpte min dator från Macåterförsäljaren MacSupport/MStore och misstänker att även flera Macåterförsäljare lurar sina kunder genom att byta ut datorkomponenter mot billigare märken. Här är mina tips för att du ska undvika att gå i fällan.

Nackdelar med icke Apple-originaldelar

Förutom en prisskillnad på flera tusenlappar som Macåterförsäljaren plockar åt sig så är även problemet att Apples garanti AppleCare inte längre gäller på fler serviceställen än just det företag du köpt datorn av. Annars gäller servicen i hela världen.

Det är också viktigt att veta att olika serviceställen kan ha olika lång kö, därför är det bra att ha Apple originaldelar så att du kan välja det serviceställe som har kortast kötid. Du har kanske inte tid att vänta 2 veckor på att ett specifikt serviceställe ska börja felsöka din dator.

Efter felsökningen kan det även ta betydligt längre tid att beställa hem reservdelar från andra leverantörer. Apple originaldelar tar normala fall 2 dygn att skicka efter för servicestället.

MacBook Pro
Min dator visade sig innehålla hårddisk och RAM-minnen från Kingston. Jag blev lurad.

Inte bara MacSupport/MStore som luras? Se upp med Macoteket!

Jag vill även höja en varningens finger för flera Macåterförsäljare. Macoteket är ett stort företag som jag mejlade denna fråga till:

I de mac-datorer ni säljer via butik eller nätet, är det Apples originalminnen och originalhårddiskar som sitter i?
Dvs, om man köper till Applecare, gäller den alla komponenter i datorn så man man kan lämna in den på vilket serviceställe som helst?

och fick svaret:

Alla datorer som vi säljer är självklart original och innehåller Apples godkända delar.  

Applecare gäller på alla datorer.

Problemet är bara att Apple originaldelar och "Apples godkända delar" inte behöver betyda samma sak.

Alla tillverkare som gör datordelar som går att stoppa in i Mac-datorer brukar skriva att de är "godkända av Apple". Även för icke-Apple-orginaldelar gäller AppleCare fortfarande hos det säljande företaget men inte på alla andra serviceställen.

Svaret "Applecare gäller på alla datorer" är därför ett luddigt svar som inte ger något konkret svar på frågan om man man kan lämna in den på vilket serviceställe som helst. Jag noterar också att svaret tog flera dagar att få och det kom från kundcenterchefen. Varför svarar han med andra formuleringar, uttrycker sig luddigt istället för att bara svara ja om nu svaret på frågorna är ja?

Min personliga farhåga är att detta är satt i system av de flesta Macåterförsäljare. Om det är så betyder det dock inte att alla blir lurade. Många datormodeller t.ex. MacBook Air, går inte att byta ut komponenter i. Men modeller som går att byta komponenter i skulle jag verkligen vilja rekommendera er alla att se upp med! Tänk på att det kanske inte ens står på kvittot eller att det står på kvittot med ett annat artikelnummer. Och även om det står utskrivet på kvittot så kan det bli svårt att få pengarna tillbaka om du inte har någon orderbekräftelse som bevisar att du beställt något annat. Vad säljaren muntligen sagt är svårt att bevisa. Skriftliga bevis är att rekommendera.

Vad är Apple originaldelar?

"Delar godkända av Apple" eller liknande är INTE samma sak som "Apple originaldelar".

Apple originaldelar är datordelar t.ex. hårddisk, RAM-minnen, processor. Det är delar som är tillverkade av t.ex. Intel, Samsung etc åt Apple. Ofta sitter både Apple-loggan och företagets logo på dessa datordelar. Vilket företag som levererar datordelen vid olika tidpunkter kan skilja sig. Benämningen är "Apple originaldelar".

Apple köper alltså in dessa datordelar från olika företag och stoppar in i de datorer de tillverkar i sin fabrik som sedan säljs via Apple Store och till återförsäljare. En återförsäljare kan alltså inte köpa in macar med något annat än Apple originaldelar. Återförsäljarnas tillvägagångssätt är att köpa in datorer med den billigaste hårddisken och minnena som man sedan byter ut mot icke-Apple-originaldelar. 

Köptips

Mina tips till dig om du vill köpa en Mac via en återförsäljare:

  • Om du vill att AppleCare ska fungera så att du kan reparera din dator på vilket servicecenter som helst i världen så får inte din Mac innehålla något annat än Apple originaldelar.
  • Kontrollera din orderbekräftelse noga och se till att inget annat märke än Apple står där, kontrollera också alla artikelnummer och be också att få skriftligt på att "datorn innehåller endast Apple originaldelar".
  • Kontrollera även kvitton, utlämningskvitton och/eller fakturan noggrant. Om vissa komponenter i datorn står på egna rader se upp. Be i så fall att få skriftligt på att datorn endast innehåller Apple originaldelar.
  • När du hämtar ut din dator ska kartongen vara förseglad från fabrik.
  • OBS! Det är viktigt med formuleringen. "Delar godkända av Apple." eller liknande är INTE samma sak som "Apple originaldelar".
  • Generellt gäller att få allt som försäljaren lovar på papper. Vid en eventuell tvist kommer inte säljaren komma ihåg någonting. Det finns så klart chanser att få rätt i efterhand även utan skriftliga bevis för allting men ju bättre skriftliga bevis som finns desto lättare kommer de ge med sig. I mitt fall hade jag ett bra skriftligt bevisläge och de fattade snart att det var kört efter att de hade konsulterat en jurist.

Om du vill köpa Apple med andra komponenter

Det kan hända att du vill köpa din Mac med t.ex. en hårddisk från Kingston för att spara pengar och kanske för att du antingen inte vill köpa AppleCare eller att du endast vill reparera din dator på det ställe du köpte den. Det är inget konstigt med det, bara så klart att du är medveten om detta med AppleCare och att du får ett bättre pris.

Köptips för att vara på den säkra sidan - undvik återförsäljare

Tyvärr måste jag konstatera att även om jag gärna vill gynna svenska företag så är det i detta fall enklare och säkrare att avstå från att köpa din nya Mac från en återförsäljare om du inte har väldigt bra koll.

Mitt råd blir därför att köpa din dator från Apple Store, antingen på nätet eller i butiken i Täby eller Malmö. Just nu finns det alltså bara två fysiska butiker i Sverige, men det går väldigt bra att köpa på nätet. Apple Store säljer alltid endast Apple originaldelar eftersom det är Apples egna butiker.

Förväxla alltså inte Apple Store med Apples återförsäljare; Macoteket, MStore, Digital Inn med flera som alltså är Apple återförsäljare och inget annat. Köp däremot gärna tillbehör och utför reparationer hos återförsäljarna. Det går också bra att köpa de datormodeller som inte går att byta ut några delar på hos återförsäljarna. Förstås måste du då själv ha koll på vilka de modellerna är. Lita aldrig på vad en säljare säger.

Lycka till med ditt Macköp!

/Susanne