"Smörj och bröa en hålform, ca 1½ liter. Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker vitt och pösigt med elvisp."
Svar till Bengt Norberg: Eventuellt kan du byta ut sockret mot Canderel Strö, läs på förpackningen. Skriv gärna hur det blev om du provar!
Svar till Micke: Då tror jag du ställt in din ugn fel, t.ex. bara undervärme eller övervärme. Du ska ställa in den på både undervärme och övervärme (det är den vanliga inställningen som man normalt använder till alla bakverk och matlagning).
Svar till Lars som törs baka: Hur stora är dina formar? (Tips: häll vatten i den och häll över till litermått för att mäta.) Jag har bakat den här sockerkakan massor av gånger i en 1,5-liters form (vilket är standardstorlek) och det har aldrig jäst över. Jag undrar verkligen varför det jäser över för en del ibland och för andra aldrig, såvida vi nu har lika stora formar.
Svar till jimmie: Jo det är klart att det gäller att ha en tillräckligt stor form. Formen på bilden är en vanlig form från IKEA som rymmer 1,5 liter. Man kan ta lite mindre bakpulver så jäser det mindre men då blir sockerkakan mer kompakt.
Svar till Tessa: Det ska inte välla över. Tänk på att ugnen måste vara ordentligt varm innan du sätter in sockerkakan.
Du kan anmäla följande post om du tycker att den av någon anledning är opassande.
Din anmälan skickas till Webmaster som därefter beslutar om posten godkänns eller tas bort. Under tiden visas inte den anmälda postens innehåll.
Vänligen vänta medan din förfrågan utförs...
50-topplistan med bilder