Diskutera: Sockerkaka - Sida 1

"Recept på klassisk sockerkaka. Väl beprövat recept. Enkel att göra. Bilder steg för steg!"

1   2   3   4   5   6   nästa sida
   kommentar  Skrivet av  Zainab  2013-05-01 09:52
Hej de var jätte gott jag tog för mycke smör
 svar  Svar till  Ali    kommentar  Skrivet av  Susanne 2013-04-01 02:53
Tack! Roligt att höra! :)
   kommentar  Skrivet av  Ali  2013-03-30 15:19
Tusan tack, det var första gång jag gjort en kaka allt jag vill säga enkelt snabbt och definitive en tummen upp
 svar  Svar till  Henrik    kommentar  Skrivet av  Susanne 2012-12-01 20:38
Tack för info, det finns ingen copyright på recept så jag får se det som en komplimang om det är mitt recept som Plura utgått från! :) 
 svar  Svar till  Anna    kommentar  Skrivet av  Susanne 2012-11-25 01:55
Tack så mycket för bra info! Jag har skrivit in det i receptet!
   kommentar  Skrivet av  Anna  2012-11-19 10:33
Hej!

Denna sockerkaka blir jättebra glutenfri! Jag bytte ut mjölet mot Semper Mix och givetvis till glutenfritt ströbröd. Var mycket svårt att känna att den var glutenfri. Rekommenderas varmt!

MVH
Anna
   kommentar  Skrivet av  vitvåägerpåattbaka  2012-10-30 13:51
vi lade till lite grön och röd färg nutill halloween
   kommentar  Skrivet av  Henrik  2012-10-28 15:14
Pluras kök på tv3 snodde det här receptet rakt av i princip. http://www.tv3.se/pluras-k%C3%B6k/recept/sockerkaka-med-chokladganache
 svar  Svar till  Samid und Nora    kommentar  Skrivet av  Emsan  2012-08-14 16:03
Tycker jag med! :)
   kommentar  Skrivet av  Emsan  2012-08-14 16:02
Jätte god! :)
   kommentar  Skrivet av  Sara  2012-07-22 19:19
Jag bytte ut vaniljsockret mot vaniljpulver, det blev ett väldigt gott resultat kan jag säga :-)
 svar  Svar till  Annika    kommentar  Skrivet av  Susanne 2012-06-17 02:34

Tack för tipset! Dock är risken att smöret klumpar sig ifall man häller i för kallt vatten i smält smör som inte är tillräckligt varmt. Det fungerar säkert bra oftast men jag tror nog detta kan hända - har hänt mig med kall mjölk och smör när jag skulle baka bullar. Dock är det kanske sällan man använder kylskåpskallt vatten så som sagt tror jag ditt tips fungerar nästan alltdi!

Men något som man borde göra är ju annars att smälta smöret först och kanske utan vattnet. Sedan kan det svalna när man gör resten och så häller man i både smält smör, vatten och mjöl på slutet och kör till en jämn smet.

kommentar  Skrivet av  Annika  2012-05-27 15:29
Det är bättre att hälla i kallt vatten i smöret och låta det svalna lite, mindre risk att kakan jäser över i ugnen då.
 svar  Svar till  ahiru    kommentar  Skrivet av  Emma  2012-02-22 10:42
Hej Ahiru!
Det kan också tänkas att du hade i för mycket bakpulver. Min mor brukar berätta om när hon gick husmodersskola i unga år och gjorde en fantastiskt fin och superstor sockerkaka som alla beundrade i ugnen - ända tills den exploderade och pös ihop till en smetig ingenting. Hon hade råkat ta 2msk bakpulver istället för 2tsk! :)
 svar  Svar till  ahiru    kommentar  Skrivet av  Susanne 2012-01-25 07:55
Det låter som du haft för låg ugnsvärme eller fel ugnsinställningar. Du ska ha både över- och undervärme (standardinställning). Vänta också med att sätta in sockerkakan till ugnen har rätt temperatur. Det kan även vara fel på ugnen, att den inte håller rätt temperatur om du tror att det kan vara så kan man köpa en termometer och lägga in i ugnen så man ser att det är rätt temperatur.
   kommentar  Skrivet av  ahiru  2012-01-24 21:43
hej susanne

förra året har jag bakat en socker kaka i min mormors födelsedag :.. den var jätte stor men kakan exploderade när jag skärde upp den och blev gäggit och smal..mamma hade ingen komentar hon vet inte oxå
tills nu jag vet inte vilken fel jag gjorde snälla svara mig ...
p.s jag gillar din blogg
 svar  Svar till  Daniella    kommentar  Skrivet av  Susanne 2011-12-14 00:25
Låter som den varit för länge i ugnen, för högt upp i ugnen eller för varm ugn. Det kan också vara fel på ugnen.
   kommentar  Skrivet av  Daniella  2011-12-13 16:40
Hejsan!
För ett tag sedan har jag bakat en sockerkaka. Jag gjorde allting rätt men den blev lite bränd på utsidan o lite trorr. Undrar varför ?
Tack för svar
Daniella
   kommentar  Skrivet av  Dilman  2011-12-02 20:31
Hej igen
jag vet inte om det är fel när jag vispar extra så att jag gör äggtrådrna sönder så att jag får en platt kaka. Men jag ska göra som du säger Så får jag se hur det kommer att se ut....
Tack för ditt svar :)
Hälsningar Dilman
 svar  Svar till  Dilman    kommentar  Skrivet av  Susanne 2011-12-02 16:15

1. Det är viktigt att om det smälta smöret är varmt så måste du snabbt få kakan in i ugnen eftersom bakpulvret börjar jobba i kontakt med värme.

2. Tänk på att inte vispa mer än att det blir blandat efter att du haft i vetemjölet. Annars kan du ha sönder äggtrådarna och då får man en platt kaka.

Är det något av detta som du tror kan vara anledningen?

1   2   3   4   5   6   nästa sida
Bloggen
Senaste inlägget: Gör din egen grillmarinad hemgjord grillmarinad
Recepttips
Elvisp

Välkommen till min receptsajt! Det är jag som gjort alla recept och programmerat sajten!
/Susanne

Recepttips
Statistik