Diskutera: Sirapskakor / Kolakakor - Sida 1

"Ett recept på klassiska sirapskakor även kallade kolakakor. Enkla och goda kakor som du bakar snabbt och rationellt!"

1   2   3   4   5   6   nästa sida
svar  Svar till  Tanja
Tack vad roligt att höra att du gillar min receptsajt! :)
Jag är ganska säker på att du tog för mycket mjöl. Tänk på när du mäter upp mjöl att inte gräva med decilitermått i mjölpåsen för då packas mjölet och du tar för mycket. Häll istället upp mjölet i litermått eller väg det. Detta gäller alla recept med mjöl i. Det spelar ingen roll vilket socker du använder.
Lycka till med bakningen och skriv gärna igen! :)
kommentar  Skrivet av  Susanne 2013-05-15 14:00
Hej, jag gillar din sajt väldigt mycket! Jag bakar en hel del, och ofta med dina underbara recept. Det här bakandet gick dock inte som jag trott... Verkade lätt, men till att börja med blev det inte "stora klumpar" fastän jag vispade flera minuter. Sedan flöt de inte alls ut, utan hölls som de korvar jag lämnat. Jag skar dem i små snittar ändå, och smaken är ju fantastisk så det ordnade ju sig ändå! Hade i hälften muscovadosocker, men det kan väl inte göra någon skillnad?
kommentar  Skrivet av  Tanja  2013-05-09 18:49
Hej!
Den här kakan är en återkommande favorit hemma hos oss och numer behöver jag inte ens läsa receptet, det finns lagrat i den biologiska hårddisken ;-)

Jag tar ofta lite mer sirap, kanske ½ matsked extra och så är jag noga med att det ska vara strukna mått till bakpulvret, annars blir de gärna lite beska.

Jag använder ofta din sida för att hitta recept, har tagit hem appen till min mobil men om jag får ha ett önskemål så vore det att sökfunktionen funnes direkt på förstasidan :-)
kommentar  Skrivet av  Eva S  2013-03-10 10:29
svar  Svar till  Michaela
Tänk på när du mäter upp mjölet att du häller upp det i litermått eller väger det. Om du gräver i mjölpåsen så packas mjölet och då blir det för mycket. Tänk också på att låta smöret blir rumsvarmt så går det lättare. Sedan så tar det ca 1-2 minuter att köra med elvisp tills det blir en deg. Först ser det ut som en tunn smuldeg och sedan blir smulorna större och större och sedan kan man enkelt trycka ihop det till en degklump.
kommentar  Skrivet av  Susanne 2012-12-06 03:34
Jag provade göra detta men degen bara smulade sig hela tiden och gjorde exakta mått, men fick ta ca 200 g smör till för att den skulle bli fast..
kommentar  Skrivet av  Michaela  2012-12-05 22:15
svar  Svar till  Jamila
Då är det bakpulvret som inte fungerar. Har du tagit rätt mängd och blandat ordentligt? Kontrollera också att bakpulvret inte är för gammalt.
kommentar  Skrivet av  Susanne 2012-11-30 19:44
Mina kakor expanderade inte, varför??!!??!!
kommentar  Skrivet av  Jamila  2012-11-25 15:49
svar  Svar till  sofia
Nej det kan man inte. Bakpulver kan bytas ut mot bikarbonat. Klicka gärna på ingredienserna i receptet för mer info.
kommentar  Skrivet av  Susanne 2012-11-21 03:06
svar  Svar till  Susanne
kan man använda jäst istället för bakpulver och i så fall hur mycket jäst ska man lägga??? Snälla kan jag få ett svar så fort som möjligt!!
kommentar  Skrivet av  sofia  2012-11-19 19:07
Nää dom här är undeerbara ska göra dom igen

i helgen :)
kommentar  Skrivet av  Chris Antony  2012-10-22 10:21
Mums!! Skit goda
kommentar  Skrivet av  Ellinor  2012-10-19 13:37
svar  Svar till  Mahdi
Tack! :)
kommentar  Skrivet av  Susanne 2012-10-13 18:01
Jag älsker din hemsida
kommentar  Skrivet av  Mahdi  2012-10-10 17:11
jag har provat det var goddddddddddd !!!!!!!!!!! :D
kommentar  Skrivet av  SAIF  2012-05-18 15:27
Oerhört bra recept! Mina kakor blev perfekta :)
kommentar  Skrivet av  A-S  2012-05-09 12:03
svar  Svar till  Ella
Rätt ugnsinställningar? Över- och undervärme? Ugnen har uppnått rätt temperatur?
kommentar  Skrivet av  Susanne 2012-03-24 19:03
Något måste ha gått fel.. Mina längder breder inte ut sig i ugnen :( hjälp??
kommentar  Skrivet av  Ella  2012-03-24 13:51
Jag är en tolvårig tjej som provade göra der här receptet själv idag när jag kommit hem efter skolan. Nu är de färdiggräddade och uppskurna och ligger och svalnar på en plåt. De luktar fantastiskt och ser väldigt läckra ut! Vill smaka nuu! Haha! Det var ett väldigt tydligt och bra recept och, som sagt, de ser perfekta ut! Haha! Nästa gång jag gör sirapskakor ska jag definitivt följa det här receptet igen!
kommentar  Skrivet av  Tindra  2011-12-06 14:55
svar  Svar till  Marie
Ett tips om du saknar kolasmaken och segheten är att ha i lite mer sirap än vad receptet säger. Jag har i hela 3 msk istället för 2 och tycker att det blir perfekt! :)
kommentar  Skrivet av  liz  2011-11-20 23:12
svar  Svar till  Marie
Ja svårt att säga vad som kan ha gått fel. Det låter som att du gjort för tunna rullar om det blivit bränt. De flyter ju ut ganska mycket i ugnen. Det gäller att ta ut kakorna i rätt tid när de ser så där gyllene och fina ut. För att de ska bli sega och goda så måste ju också kakorna bli lagom tjocka, därför ska man inte själv trycka ut degen på plåten innan utan det ska vara rullar för de flyter ju som sagt ut i ugnen.
kommentar  Skrivet av  Susanne 2011-11-09 14:31
  1   2   3   4   5   6   nästa sida

Välkommen till min receptsajt! Det är jag som gjort alla recept och programmerat sajten!
/Susanne

Statistik