Diskutera: Semlor - Sida 1

"Recept på Semlor. Bilder steg för steg! Godaste semlorna bakar du själv!"

1   2   3   4   5   6   nästa sida
svar  Svar till  Carl

Man kan säkert göra det men frågan är hur bra det blir. Brödet, särskilt locket kan nog bli torrt och tråkigt. Sedan hur mandelmassan blir när den tinar vet jag inte.

Om du provar att frysa in dem med mandelmassa i så skriv gärna hur det blev! Jag har aldrig provat så det är alltid intressant att veta! :)

kommentar  Skrivet av  Susanne 2012-03-04 02:52
Varför skulle man inte kunna frysa in bullarna med mandelmassa i?
kommentar  Skrivet av  Carl  2012-02-28 18:23
svar  Svar till  Elsa
Man kan baka ut semlorna till många olika storlekar. Det som skiljer är gräddningstid och grader i ugnen. Se även recept på minisemlor, semlelängd och semmeltårta.
kommentar  Skrivet av  Susanne 2011-03-09 22:45
Det blev ju helt enorma bullar! 20 eller 22 bullar är nog ett bättre antal än 14. Då orkar man kanske äta fler än en semla. :)
kommentar  Skrivet av  Elsa  2011-03-08 17:42
svar  Svar till  lovisa
Jag skulle nog byta ut det mot bikarbonat eller bakpulver i första hand. I andra hand strunta i det.
kommentar  Skrivet av  Susanne 2011-03-06 18:38
Jag har inget hjorthornssalt. Går det bra att byta ut det mot bakpulver elr bikarbonat? Eller är det bäst att strunta i det då?
kommentar  Skrivet av  lovisa  2011-03-06 16:35
svar  Svar till  Susanne
Jag tror att hjorthonsaltet är väldigt bra att ha i, jag har gjort detta recept nu några gånger och det är verkligen kalasbra, väldigt lätt och potent deg att jobba med och jag tror att mycket av det har att göra med att man har båda jäst och hjorthonsalt då de verkar lite olika.

Till Marcus, pröva att knåda degen mycket och ganska hårt. iomed att degen sväller mycket så syns det extra tydligt om det är sprickor i den. så ta varje degbulle och knåda tills de känns bra.
kommentar  Skrivet av  Axel  2011-03-05 15:55
svar  Svar till  Marcus
Hej, jag tror inte dina avvikelser påverkar utan det är nog mer själva utbakningen. Det gäller att degen är bra med lagom mycket mjöl och att man knådat den ordentligt.
kommentar  Skrivet av  Susanne 2011-02-26 15:55
Hej, jag bakar dessa just nu men de blev tyvärr allt annat än släta... var kan jag ha gjort fel? skulle jag låtit de jäsa längre? jag gjorde vissa avvikelser från recept (nöden tvungen) och använde torrjäst och skippade hjorthornssaltet. kan detta ha bidragit till problemet? hade det avhjälpts om jag kanske använt ett extra ägg, t.ex? Tacksam för svar!
kommentar  Skrivet av  Marcus  2011-02-26 07:21
svar  Svar till  Susanne
Jag har ätit sådana vid flera tillfällen hos Billströms café på Folkungagatan. Rekommenderas!
kommentar  Skrivet av  Roger  2011-02-23 09:51
svar  Svar till  Roger
Nej jag har sett recept på karlspaderbullar men inte karlspadersemlor.
kommentar  Skrivet av  Susanne 2011-02-23 09:06
Har du en susning om hur man gör kalspadersemla? jag har sökt på nätet utan framgång.
kommentar  Skrivet av  Roger  2011-02-21 23:26
svar  Svar till  julia
Jag har aldrig gjort kalljästa semlor så jag kan inte lova något, men troligtvis fungerar det om du ställer in degen i kylskåpet över natten.
kommentar  Skrivet av  Susanne 2011-02-15 21:23
kan man låta degen vila över natten? ev. några timmar, typ mellan åtta och två på förmiddagen?
kommentar  Skrivet av  julia  2011-02-15 20:16
svar  Svar till  Marlene
Ugnstemperaturen står i receptbeskrivningen, men inte under steg-för-steg-bilderna.
kommentar  Skrivet av  Susanne 2011-02-10 16:28
svar  Svar till  Joel
De blir blanka för att man penslar dem med ägg. Själv tycker jag ju att det är precis så de ska vara och florsockret fastnar bra på det, men smaken är som baken ;)
kommentar  Skrivet av  Susanne 2011-02-10 16:25
Vet någon hur man gör för att slippa få så blanka semlor? Om man köper från bageri är de ju matta och inte lika mörkbruna som de man gör själv. Är det ugnens "fel" att det blir så?
kommentar  Skrivet av  Joel  2011-02-09 17:27
Hej! Jag vet inte om det är jag som är blind, men vad är det för ugnstempratur man ska ha till bullarna?
Ha det bra!
Mvh
kommentar  Skrivet av  Marlene  2011-02-08 23:33
svar  Svar till  Anneli
Kan bara hålla med - hembakta semlor är godast! :)
kommentar  Skrivet av  Susanne 2011-01-08 03:21
Räddaren i nöden när det inte fanns semlebullar i affären så här på trettondagen... Baka själv blir ju så mycket godare:-). Tack!
kommentar  Skrivet av  Anneli  2011-01-06 18:15
  1   2   3   4   5   6   nästa sida
Bloggen
Senaste inlägget: Gör din egen grillmarinad hemgjord grillmarinad
Recepttips
Recepttips
Recepttips
Recepttips

Välkommen till min receptsajt! Det är jag som gjort alla recept och programmerat sajten!
/Susanne

Recepttips
Recepttips
Köksmaskin
Statistik