Prinsesstårta

Till receptet på Prinsesstårta

"Gör din egen prinsesstårta med detta enkla recept! En god tårta med vaniljkräm- och gräddfyllning med ett grönt marsipanlock. Princesstårtan räcker till 10-12 bitar."

1  2  nästa sida
Från Wikipedia:
"
En prinsesstårta är en tårta som är gjord av tårtbotten, vispad grädde, vaniljkräm, glasskräm och överdragen med marsipan. Marsipanöverdraget är normalt grönt med ett tunt lager florsocker ovanpå och tårtan är ofta dekorerad med en röd marsipanros eller liknande. Ursprungsreceptet härstammar från Prinsessornas kokbok från 1930-talet som utgavs av en hushållslärare, Jenny Åkerström som undervisade fina flickor på Östermalm. Bland dem fanns prinsessorna Märtha, Margaretha och Astrid (döttrar till prins Carl och prinsessan Ingeborg). I boken heter tårtan "Grön tårta" men den fick sedan namnet "prinsesstårta" eftersom prinsessorna sägs ha varit speciellt förtjusta i den. [1] En riktig prinsesstårta innehåller inte sylt och har grädde (ej tårtbotten) närmast marsipanlagret. En "prinsesstårta" med sylt i botten och rosa marsipan är egentligen en operatårta.[1]
Varianter med andra färger på marsipanöverdraget kallas ofta prinstårta eller ibland även Carl-Gustav tårta (gult marsipanöverdrag) och operatårta (rött/rosa marsipanöverdrag).
En groda är en bakelse som (förutom lite smörkräm) är ett slags liten prinsesstårta dekorerad att likna en grodas ansikte. Ett snitt i marsipanen blir till mun.
År 2004 instiftade organisationen Sveriges bagare & konditorer "Prinsesstårtans vecka" sista veckan i september.
"
kommentar Skrivet av  Arvid  2010-01-23 11:59
Hej! Jag är vegetarian och är jätteglad över Pias recept nedanför.
Jag äter ägg :)
kommentar Skrivet av  Linnea 13 år  2009-12-04 18:41

Svar till Pia: Tack för bra tips! De flesta vegetarianer tror jag äter ägg, i alla fall de som jag känner.

kommentar Skrivet av  Susanne  2009-10-19 20:32
...fast det är ju förstås ägg i krämen...tänkte inte på det :D
Och så blandar jag grädde och vaniljkräm till fyllningen, så blir det lagom fast.
kommentar Skrivet av  Pia  2009-10-19 11:39
Misslyckats med gelatin?
Mitt allra enklaste recept på vaniljkräm är med maizena! Då behövs inget gelatin vilket ju också är snällt mot våra vegetarianer.
Blanda i en kastrull:
2 äggulor
1 dl grädde
1 dl mjölk
2 msk maizena
Sjud på svag värme under vispning tills det nästan tjocknat och fortsätt vispa då du tar kastrullen av värmen (det går fort så låt inte om krämen tjockna för mycket, då blir den kletig och svårhanterlig). Låt svalna och rör sedan ned 2 tsk vaniljpulver (eller motsvarande).
Jag brukar sikta ned vaniljsockret då detta minskar risken för klumpar. Kan förvaras i kylskåp något dygn innan den ska användas.
kommentar Skrivet av  Pia  2009-10-19 11:28

Svar till bagaren: Nja det råder delade meningar om detta. Läs gärna alla andra kommentarer till prinsesstårtan här för detta har diskuterats tidigare.

kommentar Skrivet av  Susanne  2009-09-22 01:00
Prinsesstårta är med rosa överdrag och innehåller sylt.
operatårta är med grönt eller blått överdrag och innehåller inte sylt.
kommentar Skrivet av  bagaren  2009-09-20 14:22
Ska göra tårtan till min syster maya , 5 år idag ...... Fast Vi Ska Göra En hello kittty huvud ...Yeeaahhhhhh!
kommentar Skrivet av  J.P  2009-08-17 08:52
asgott recept!
kommentar Skrivet av  dolmen1337  2009-03-27 12:57
hej jag vill ha recept för prinsesstårta på arabiska . tack
kommentar Skrivet av  fofo1975@live.se  2008-12-31 11:59
De här ämnet med prinsesstårtor kan man inte säg vad som är en "äkta prinsesstårta" för de beror på vad man har fått lära sig
kommentar Skrivet av  Ks  2008-11-29 12:54
asso, prinsesstårtor , är så goda :) xD haha, men jah vet nt riktigt vad jah ska ha på min föddelsedag :)<33
kommentar Skrivet av  Gullungen :)<3  2008-11-05 21:47
hehe,lite långt recept:p
kommentar Skrivet av  mdj  2008-10-07 13:12

Svar till rayan: Ja man kan köpa färdiga tårtbottnar men de är inte lika goda tycker jag.

kommentar Skrivet av  Susanne  2008-09-01 01:42
kan man köpa tårtbotten åt det?
kommentar Skrivet av  rayan  2008-08-31 18:30
tack för svaret
kommentar Skrivet av  rayan  2008-08-31 18:28

Svar till rayan: Hushållsfärg och karamellfärg är samma sak.

kommentar Skrivet av  Susanne  2008-08-31 18:25
men i marsipanlocket ska man lägga hushållfärg?Målar man inte med hushålls färg?jag lägger karamellfärg
kommentar Skrivet av  rayan  2008-08-31 18:21

Svar till Eva: Ja det trodde jag också, men sedan när jag kollade i mina receptböcker och på internet så är det den gröna marsipanen som är på prinsesstårtan, så därför gjorde jag också så. Kanske är detta olika beroende på varifrån i landet man kommer ifrån? Någon som vet?

kommentar Skrivet av  Susanne  2008-07-22 22:51
Har fått lära mej att prinsesstårtan har rosa marsipanlock, medan operatårtan har formen av en kupol och grönt marsipanlock
kommentar Skrivet av  Eva  2008-07-22 14:12
 1  2  nästa sida
Recepttips
Recepttips
Recepttips
Nyaste receptet
Sök recept
Bloggen
Senaste inlägget: Nytt recept: Gubbröra gubbröra
Recepttips
Recepttips
Recepttips