Pepparkakor

Till receptet på Pepparkakor

"Mitt bästa recept på goda pepparkakor med beskrivande bilder. Pepparkaksdegen är enkel att göra och kryddad med pepparkakskryddorna ingefära, kanel, nejlikor och kardemumma."

1  2  3  nästa sida
Tack Susanne!
kommentar Skrivet av  Maria  2009-12-30 17:05

Svar till Maria: Du kan ha den åtminstone en vecka i kylen, längre tid än så har jag inte provat.

kommentar Skrivet av  Susanne  2009-12-29 02:35
Hej - tack for fint recept! Jag undrar hur lange man kan ha degen i kylskapet utan att baka den? Tack!
kommentar Skrivet av  Maria  2009-12-28 19:02
Tyvär, finns det inte IKEA i Bulgarien, men jag var på sommarkurs i Sverige och där köpte jag en älgform :) Men faktiskt har vi kaksformer här också. Tack! Jag ska forsöka med melass, jag hoppas att det går bra.
kommentar Skrivet av  Stella  2009-12-22 16:57
Tack for svaren!
kommentar Skrivet av  Stella  2009-12-22 16:17
Fick ett tips av en finska att göra en blandning av melass och pankakssirap. Det som jag trodde skulle vara svårast var att hitta pepparkaksformar men som tur är så finns ju IKEA.
kommentar Skrivet av  Peking-svensk  2009-12-20 15:38
Ja använd molass, det är ungefär samma som mörk sirap, och många äldre pepparkaksrecept är bakade med mörk sirap, så det ska nog gå jättebra!
kommentar Skrivet av  Svar till Stella  2009-12-20 10:11

Svar till Stella: Jag har ingen aning men kanske någon annan vet? Ljus sirap ger en söt kolasmak så helst ska det ju vara något med liknande smak.

kommentar Skrivet av  Susanne  2009-12-18 23:12
Hej! Här i Bulgarien finns det inte ljus sirap, men jag vill prova pepparkakorna så mycket :) Min svensk lärare sa att man kanske kunde använda melass istället. Tycker ni att det är möjligt? Tack!
kommentar Skrivet av  Stella  2009-12-18 20:53
För att få pepparkakorna riktigt tunna kavlar jag ut degen på bakplåtspapper, tar ut kakorna med måtten och tar bort degen som är i mellan. Tycker även att detta går fortare
kommentar Skrivet av  Åsa  2009-12-16 11:22
Man kan sjuda farin, sirap och kryddor i stekpanna plus hälften av vattnet. Sen häller man det över det rumsvarma smöret och rör så det blir alldeles blankt. Sen i med mjöl. Resten av vattnet för att lösa upp bikarbonaten. Medan degen är varm kan man sen röra i mer smör. Då blir degen väldigt lätt att kavla ut. Mitt degrecept på detta vis är mer än 100 år gammalt coh det fungerar jättebra.
kommentar Skrivet av  Ann-Kristin  2009-12-14 01:22
Tack för tipset Susanne,ska testa....
kommentar Skrivet av  Bijo  2009-12-09 13:47

Svar till Bijo: Jag tror det beror på att mjölet är ojämnt fördelat i degen eller lite för mycket mjöl i degen. Om man tar och knådar degen lite och kavlar ut den igen brukar det gå bättre. Annars för att rädda en deg med för mycket mjöl, ta lite vatten.

kommentar Skrivet av  Susanne  2009-12-09 13:33
Varför "spricker" pepparkaksdegen när man kavlar ut den???
kommentar Skrivet av  Bijo  2009-12-09 11:30
Kan kanske gå, men då måste du ha lock till stekpannan, och räkna med att de blir lite brändare på undersidan.. men brända pepparkakor är ju gott..
Sockret blir å karameliserat på ett annat sätt så de smakar nog lite annorlunda.. testa
kommentar Skrivet av  lars  2009-12-07 21:15

Svar till Pamela: Nej jag tror inte att det går, men jag har inte provat. En ugn har ju både över- och undervärme och steker du i stekpanna får du ju bara undervärme, dessutom tror jag inte du kommer i närheten av 200 grader i en stekpanna. Så min rekommendation är att antingen köpa pepparkakor eller baka hos någon kompis med ugn.

kommentar Skrivet av  Susanne  2009-12-03 19:40
Är det månne möjligt att grädda pepparkakor i en stekpanna i brist på en ugn? Är det någon som har försökt sig på det?
kommentar Skrivet av  Pamela  2009-12-02 10:22

Svar till Kristina: Det blir ca 300 st.

kommentar Skrivet av  Susanne  2009-11-29 23:07
Blev det många pepparkakor? :)
kommentar Skrivet av  Kristina  2009-11-28 13:24
Dinkel, vetekli, fullkornsmjöl...vad du vill. Förr mej funkar alla kombinationer, men en större mängd vitt mjöl verkar viktigt. Råsocker. Det är ju det som är så kul med att laga mat. Att ändra i recepten. Och jag bor inte heller i Sverige, men sirapslikande produkter verkar finnas överallt.
kommentar Skrivet av  Göran  2009-11-21 23:01
 1  2  3  nästa sida
Recepttips
Nyaste receptet
Sök recept
Bloggen
Senaste inlägget: Nytt recept: Gubbröra gubbröra
Recepttips
Recepttips
Recepttips
Recepttips
Bloggportalen