Diskutera: Pasta carbonara - Sida 1

"Enkelt recept på pasta carbonara med spaghetti, bacon, ägg, lök, grädde och parmesanost. Bilder steg för steg."

1   2   3   4   5   6   nästa sida
 svar  Svar till  Ullis    kommentar  Skrivet av  Susanne 2013-04-21 07:33
Trevligt att höra! :) Det är precis det som var min ambition när jag gjorde det här receptet! :)
   kommentar  Skrivet av  Ullis  2013-04-20 18:40
Bästa carbonaran ever! Enkelt, snabbt och förbaskat gott och omtyckt av stora som små. Tack!
 svar  Svar till  Anna    kommentar  Skrivet av  Richard  2013-04-17 21:15
Nej det blir inte godare utan grädde, det blir bara torrare. Varför tror du det är så ovanligt utanför fattiga södra italien med carbonara utan grädde? Jo för det smakar bättre med grädde.
   kommentar  Skrivet av  euevo  2013-03-19 17:22
Bästa jävla snabbversionen på en carbonara jag varit med om. BIG UPS ! Alla förståsigpåare jalla bye ingen bryr sig om erat jävla brölande. Men förstår att det är härligt att för en gångs skull få ha lite "rätt" om någonting. Era värdelösa svin
 svar  Svar till  Robin    kommentar  Skrivet av  Susanne 2013-03-13 06:29
Jag har gjort min variant på Pasta Carbonara som jag tycker både blir jättegott och dessutom är enklare att göra. Att döma av kommentarerna så är det ju många som verkar gilla det men alla kan inte gilla allt så klart. Smaken är som baken.
   kommentar  Skrivet av  Robin  2013-03-12 19:00
Förmodligen det sämsta receptet på Carbonara på internet!
   kommentar  Skrivet av  Anna  2013-02-06 17:44
Pasta Carbonara är av familjens favoriter. När vi gjorde veckomatsedeln denna vecka, så valde vår 12-åringen i familjen den rätten som sin rätt.
Läs vår matsedel: http://wila.nu/2013/february/sondag-dags-att-strukturera-upp-kommande-vecka-2.html
   kommentar  Skrivet av  Anna  2013-01-09 20:03
Trist att ALLA svenska Carbonara recept innehåller grädde, det gör nämligen inte det italienska originalet. Våga testa utan - mycket godare!
   kommentar  Skrivet av  Mums  2012-11-18 11:09
Just nu sitter jag och 1åringen och mumsar denna rätt, men vi dissade parmesanen och tog vanlig ost, farligt gott :D
   kommentar  Skrivet av  Adam  2012-06-28 17:24
Det är ett jättebra recept, oavsett om det är "äkta" eller inte.
Jag kör med facon (Tärningar à la bacon) för att göra den vegetarisk.

Mums!
   kommentar  Skrivet av  Jonas  2012-06-19 22:05
Trött man blir på alla kommentarer!
Äkta hit och äkta dit, man ska göra si och så. Det finns antagligen lika många carbonara-recept som det finns människor på jorden.

Det kan väl inte finnas "fel" när det gäller matlagning?

Alla sätter sin touch på en maträtt. Så är det bara, alla förståsigpåare kan hävda annat men det förändrar ingenting. Ni får väl starta en egen receptsite där allt är det äkta enligt någon sorts mat-lagbok.
   kommentar  Skrivet av  Susanne 2012-03-08 04:25

Tanken med det här receptet är att det ska vara enkelt att göra och bli gott! :) Vilket också är temat på hela recepten.se. Att leta specialvaror i mataffären tar också tid och kräver även planering. Bacon har många hemma i kylen eller i frysen. Därför är det bacon i receptet. Jag har även valt att ha hela ägg istället för äggulor för att slippa få överblivna äggvitor, plus att det går fortare.

recepten.se är en receptsajt för alla oss (inklusive mig själv) som vill ha goda och enkla recept i första hand!

Men tack för alla tips på hur man gör en "äkta" carbonara, det är alltid intressant att veta! :)

kommentar  Skrivet av  Carina  2012-03-06 20:47
Det finns alltid nån annan som har det "rätta" receptet på en maträtt. Och det står ju ganska klart och tydligt i beskrivningen av receptet att det är på ett "enklare sätt", vilket förmodligen kan menas med att man använder sig av de mer svenska råvarorna som bacon till exempel. Istället för att pipa iväg till affären och köpa hem pancetta och pecorino och allt vad det heter. Det är ju meningen att det ska vara enkelt, så varför inte använda sig av bacon i det läget. Och vissa av oss kanske inte är så noga med om det verligen är "rätt" ost osv. Som någon nämnde så har väl alla italienska familjer sitt eget recept på carbonara. Alla svenska familjer har ju inte samma recept på hur falukorv ska serveras eller tillagas heller...
 svar  Svar till  Failcake    kommentar  Skrivet av  Andreas  2012-02-22 14:43
Nej, det viktigaste är att all mat lagas på rätt sätt och enligt det äkta receptet. Skönt att Failcake är så duktig och upplyser om hur det ska vara, eftersom ingen i hela Sverige vet vad äkta Carbonara innehåller. Nu ska jag laga spaghetti med svenskt bacon, gul lök, vispgrädde och parmigiano-reggiano enligt det här receptet, för det blir jättegott! Men jag borde ju egentligen låta bli eftersom det inte är ÄKTA Carbonara.

Ironisk? Ja.. Det skulle inte finnas många mattrådar på nätet om det bara fanns ett äkta recept på varje rätt...
   kommentar  Skrivet av  Marina  2012-01-04 12:36
Grädde eller ej, riktig carbonara innehåller inte grädde, men gillar man grädde så visst... däremot ska man INTE blanda allt i kastrullen. När spaghettin är färdig, häll av nästan allt vatten, spara en del av kokvattnet i kastrullen. Häll över allt i en varm stekpanna där du tidigare har brynt löken och pancettan (bacon). Därefter tar du bort stekpannan från plattanoch först då tillsätter du äggblandningen. Rör sedan om, eller "kasta" pastan (dvs, samma rörelse som man skulle göra för att steka plättar när man svänger dem). Äggblandningen ska absolut inte blandas i när du har pannan på plattan, då blir det en "omelett". Kokvattnet behövs för att det inte ska bli för torrt. Hurudan ost man vill använda, grädde eller ej, spelar ingen roll, alla kan göra sin egen version, det viktigaste är att pastan inte blir för torr, och det blir den inte enligt denna procedur. Dessutom behövs ingen olja i kokvattnet, det räcker med att man använder en stor kastrull med mycket vatten, och rör om spaghettin då och då.
   kommentar  Skrivet av  Failcake  2011-11-18 15:01
Äkta Carbonara innehåller varken grädde eller gul lök. Dessutom använder man pecorino ost inte parmesan ost och pancetta inte bacon!
   kommentar  Skrivet av  Na  2011-11-07 19:05
Detta blev succé, riktigt gott
   kommentar  Skrivet av  Fredde  2011-10-13 00:51
Äkta carbonara är gjord på rökt falukorv och västerbotten-ost, punkt slut!
   kommentar  Skrivet av  cribbe667  2011-08-19 01:05
kul att kolla in receptet, jag brukar köra med en creamfresh som faller en i smaken, blanda ägg och riven ost samt svartpeppar i en bunke.. steka bacon (färdig tärnad) och koka pastan.
häller av vattnet, blandar bacon å pastan och häller över "smeten"..lite mixing, bon apetit! hehe
   kommentar  Skrivet av  Gabriella  2011-05-20 15:10
En carbonara är olika var från man kommer i italien, jag kommer från norra Italien och där har vi ungefär samma recept som här fast inte bacon utan pancetta som det egentligen är i italien.
Så jag lovar, alla familjer har sin speciella egna carbonara i italia :)
  1   2   3   4   5   6   nästa sida
Bloggen
Senaste inlägget: Nytt recept: Pannkakor LCHF LCHF-pannkakor
Glassmaskin
Recepttips

Välkommen till min receptsajt! Det är jag som gjort alla recept och programmerat sajten!
/Susanne

Recepttips
Recepttips
Statistik