Diskutera: Ostkaka - Sida 1

"Recept på egen hemmagjord ostkaka, ljuvligt god. Följ bara de beskrivande bilderna så är det enkelt att lyckas med sin ostkaka. "

1   2   3   nästa sida
svar  Svar till  Barbro Philipson
Tack för ditt svar och roligt att höra att du gillar min receptsajt nu när du kollat in den lite närmare! :)
Jag försöker verkligen göra extremt tydliga recept för att minimera risken att misslyckas.
Tack igen och hoppas du provar några av mina recept och välkommen att skriva igen! :)
kommentar  Skrivet av  Susanne 2013-05-15 14:17
Ber om ursäkt för mitt snabba fördömande av Dina recept. Var i största allmänhet irriterad när jag bläddrade bland olika recept tillverkare som slarvar och gör att folk får kasta dyra ingredienser. Du har verkligen tydliga och genomtänkt upplägg på Dina recept. Gör själv en hel del ost och kikar ofta runt. Så en eloge. Jag ska i stället gå på de som utesluter temperaturen på ostlöpe eftersom det är att betrakta som jäst och just, jäst dör om det blir för varm vätska.
Lycka till i fortsättningen
Barbro
kommentar  Skrivet av  Barbro Philipson  2013-05-08 07:45
svar  Svar till  Susanne
Helt otroligt vad folk kan klaga!.. Tack för en bra och trevlig websida! :)
kommentar  Skrivet av  Malin  2013-05-07 22:35
svar  Svar till  Barbro Philipson
Temperaturen står ju på minst 4 ställen i receptet så jag förstår inte alls vad du menar.
kommentar  Skrivet av  Susanne 2013-05-07 16:08
Mycket märkligt att det inte anges vilken temperatur som man inte ska överstiga med ostlöpe,, i recept på både egentillverkad ost m.m. Ska det vara så svårt att skriva till det, i recepten ? När man bakar står det ju överallt att vätskan till baket inte ska överstiga 37 grader för då dör jästen.
Kanske fler lyckas om det står klart och tydligt,,,,
kommentar  Skrivet av  Barbro Philipson  2013-05-07 15:58
svar  Svar till  Haald
Man kan alltid hacka mandeln om man vill och jag håller med om att det blir gott, det är en smaksak förstås. Men vad menar du med att bittermandel är för snåljåpar? Vad skulle det vara istället menar du? Bittermandel ger en väldigt god smak tycker jag. Bittermandel är uppenbarligen så pass dyrt att det ersätts med arom i många ostkakor man köper eller i andra färdiga bakverk.
kommentar  Skrivet av  Susanne 2012-11-09 03:33
Nja, ostkaka är det ju inte, om man ställer lite krav på den. Malen mandel är en styggelse och bittermandel är för snåljåpar
kommentar  Skrivet av  Haald  2012-10-31 20:27
svar  Svar till  eki
Tack, kul att höra att jag lyckats med beskrivningen för det är ju precis det som är meningen - att det ska vara i princip omöjligt att misslyckas! :)
Hoppas ostkakan blev god också! ;)
kommentar  Skrivet av  Susanne 2012-03-08 04:42
provade att göra min första ostkaka efter detta receptet idag... och hade det inte varit för att du skrivit hur man gjorde om man misslyckades hade jag aldrig klart det XD får se om dom blev goda!
kommentar  Skrivet av  eki  2012-03-06 17:50

Receptet är nu uppdaterat med ännu tydligare beskrivning och också en beskrivning hur man gör om det misslyckas så att man kan rädda sin ostkaka och inte behöver kasta några ingredienser.

Nu hoppas jag verkligen att det är i princip omöjligt att misslyckas med ostkakan!

kommentar  Skrivet av  Susanne 2012-01-25 08:10
svar  Svar till  Elin

Hej Elin. Jättetråkigt att det misslyckats. Det är dock inte fel på receptet, det är kontrollerat till punkt och pricka och om du googlar så kommer du hitta flera stycken likadana recept. Därmed inte sagt att receptet inte kan förbättras så det blir ännu bättre och tydligare.

Läs gärna alla tips som jag redan skrivit och som även andra har skivit bland kommentarerna.

Särskilt måste du tänka på att du måste röra om i mjölkblandningen. Risken är stor annars att det blir för varmt i botten av blandningen och då "dör" ostlöpen.

Men som sagt läs allt så som står i receptet och alla kommentarer och gör gärna ett nytt försök, annars om du vill ha ett enklare recept så kan jag rekommendera ostkaka med keso.

kommentar  Skrivet av  Susanne 2012-01-19 07:11
Är så besviken...... :( Mjölkvätskan vill inte alls koagulera. Har följt receptet till punkt och pricka och tom använt termometer. Skulle ha läst kommentarerna först.
Förstår inte att ni har kvar receptet när det är fel på det uppenbarligen!!!
kommentar  Skrivet av  Elin  2012-01-18 14:45
Hej!
Min mjölkvätska skiktade sig inte heller som den skulle. Men lät den stå över natten och då hade den gjort det någorlunda. Silade den sen. Tycker att receptet bör ändras, onödigt att så många misslyckas. I andra recept ska mjölken vara 37 grader och inte 30-37 som i detta. Min mjölk var ev för kall? ostlöpen var nyöppnad.

Varna gärna i receptet att mer oslöpe kan behövas och mer tid kan behövas till den skiktar sig.

Hälsningar Fia
kommentar  Skrivet av  Fia  2012-01-11 10:08
svar  Svar till  Malin
Tack!!!
kommentar  Skrivet av  Susanne 2011-10-24 15:59
Man ska vara försiktig med löpe, inte vispa ner den, utan röra ner den försiktigt och sedan låta blandningen stå stilla tills man bryter den efter någon halvtimme-trekvart. Temperaturen kan vara 30-37 grader.
kommentar  Skrivet av  Malin  2011-10-22 23:51
svar  Svar till  Frida

Tråkigt att höra att det misslyckades. Tyvärr är det svårt att veta varför men jag är den första som skulle vilja veta.

Det jag kan säga är att receptet är helt korrekt och om du googlar och kollar andra recept så är de ungefär likadana och jag har läst kommentarer även på andra recept där folk har gjort samma recept flera gånger och lyckats flera gånger i rad för att sedan misslyckas helt plötsligt.

Problemet är ju att mjölken inte stelnar och det är ju två faktorer som påverkar detta 1. mjölkens temperatur och 2. ostlöpen.

Om du haft rätt temperatur på mjölken 37°C (och rört om så att det verkligen var 37°C och t.ex. inte 45°C i botten av kastrullen) så borde det i så fall varit fel på ostlöpen. Det kan ju vara så att affären inte förvarat den på rätt sätt?

kommentar  Skrivet av  Susanne 2011-04-17 17:08
Försökte mig på det här receptet igår kväll, började vid klockan 20.

45 minuter väntade jag på löpen skulle tjocka till mjölken, men det hade inte hänt ett dyft vid första kollen, hällde i en msk till löpe och väntade igen. Inget hände!

Vid 01 provade jag att värma upp allt igen, samt hällde i den resterande mängd som fanns kvar av ostlöpen (hade vid det här laget använt en HEL flaska). Fortfarande inte tjockt vid 04, gav upp och gick och lade mig. Stoppade byttan i kylen.

Skulle fortsätta nu dagen efter, silade vätskan och kvar blev en lös smörja inte alls kesoliknande, mer rinnande. Fick tillräckligt för att fylla en liten form, tänkte stoppa in den i ugnen om en stund för att se hur det här slutar? Just nu verkar det dock inte så lovande.

Har läst igenom receptet minst 5 gånger och kan inte hitta vart eller hur felet kan ha uppstått. Löpen var inköpt igår, så den var helt ny och oöppnad. Mycket tråkigt att det här misslyckades, vågar nog inte testa det här receptet igen.
kommentar  Skrivet av  Frida  2011-04-17 16:50
Hej! Jag håller på att göra denna ostkaka och efter att ha gjort precis som det står i receptet kunde jag bara konstatera att den inte stelnade som den skulle, trots att jag tog två msk ostlöpe.
förtvivlad gick jag in på denna sida och fick se andras kommentarer. Nu blir det lite experiment för jag kan ju inte kasta bort det. Jag har hällt tillbaka det som jag försökt sila bort och värmde upp allt till 38 grader. Sen stängde jag av plattan och vispade i drygt en matsked ostlöpe till och lät grytan stå kvar på spisen med lock på.
Nu ska det bli spännande att se om det händer nåt. Vad ska jag göra annars?
kommentar  Skrivet av  Lena  2011-03-22 13:53
svar  Svar till  Rebecca

När jag gjorde detta med en helt ny flaska som ej varit öppnad innan så gick det alldeles utmärkt med 1 msk ostlöpe.

När jag vid ett senare tillfälle provade samma flaska som då stått i kylskåpet en tid men fortfarande med utgångsdatum kvar för att göra löpespannkaka så fungerade det inte heller och jag behövde ta mycket mera löpe.

Min gissning är att löpen helt enkelt "faktar av" efter att man öppnat den så därför krävs större mängd löpe om man använder en flaska som stått öppen ett tag.

Vad tror ni andra? Någon som vet?

kommentar  Skrivet av  Susanne 2011-03-04 01:42
testade först en gång men inte ett skit hände.De förblev rinnande som mjölk och jag var nu riktigt irriterad. Testade att värma upp det till nästan 50 g och inget hände. Läste tipsen från de andra som lyckats och att en hade värmt upp mjölken ordentligt och låtit den stå kvar på en varm platta och dumpat rejält mkt mer löpe i. Jag tog halva flaskan....och då jäklar så började det omgående klumpa i hop sig på bara 2 min högst. Min löpe har utg.dat. 2012 och förvarats i kyl, så det var inte det som var felet utan som någon annan oxå hade konstaterat att de INTE räcker med 1 msk ostlöpe utan de beh minst mellan 1 msk en halv flaska för att få de att tjockna
kommentar  Skrivet av  Rebecca  2011-03-03 16:52
  1   2   3   nästa sida
Bloggen
Senaste inlägget: Gör din egen grillmarinad hemgjord grillmarinad
Recepttips
Recepttips

Välkommen till min receptsajt! Det är jag som gjort alla recept och programmerat sajten!
/Susanne

Recepttips
Recepttips
Recepttips
Recepttips
Statistik