Ostkaka

Till receptet på Ostkaka

"Recept på egen hemmagjord ostkaka, ljuvligt god. Följ bara de beskrivande bilderna så är det enkelt att lyckas med sin ostkaka. "

1  2  nästa sida
Fan vad gott!!!
kommentar Skrivet av  Benny Knutsson  2010-05-20 16:55
Härligt gott! En favorit som passar året om :-D
jag brukar använda en saftsil (tygpåse) som är väldigt tät. Tar lång tid och det har vi ju gott om!
Tror nämligen inte torrheten påverkas - saftigheten uppnås av tid o temp. i ugnen.
Mumma för magen och själen helt enkelt!
Tack.
kommentar Skrivet av  Johan  2010-03-13 10:22

Svar till Kerstin: Hade du färsk oöppnad löpe som förvarats i kylskåp? Det går bra med opastöriserad mjölk från en bonde. Det ska se ut som keso ungefär. Min ostkaka blev inte torr. Jag hällde av nästan all vassle, men det går ju inte att få bort allt om man inte står och silar väldigt lång tid. Jag silade en stund så det mesta rann av sedan tog jag det och då var det lite vassle kvar.

kommentar Skrivet av  Susanne  2010-03-05 15:27
Om man får tag på mjölk hos en bonde, kan man ha den till ostkaka? Den värms ju till 175 grader så det kan väl inte vara skadligt.
kommentar Skrivet av  Lotta  2010-03-04 13:00
Har fått samma grej som Elin. Jag hällde i mycket löpe och då funkade det. Har en annan fråga. Ska man vrida ur all vassle? Någon sa att man ska ha lite kvar så att den inte blir torr. Hur gör man?.
kommentar Skrivet av  Kerstin  2010-03-04 12:56

Svar till Elin (igen): Tack också för bra tips med kardemmma och kanel, hur mycket hade du i?

kommentar Skrivet av  Susanne  2009-12-22 16:57

Svar till Elin: Jag tror det beror på att det måste varit något fel på din ostlöpe. Jag har själv märkt det att den håller sig inte så länge efter man öppnat den. Det är också viktigt att förvara den i kylskåp. När ostlöpen blir dålig så blir det precis som du skriver att man måste ösa i mycket mer för att den ska verka. Så mitt råd är att köpa en ny flaska och förvara den i kylskåpet. Hoppas det går bättre för dig nästa gång för det låter verkligen som du gör allting rätt. God Jul!

kommentar Skrivet av  Susanne  2009-12-22 16:56
PS, jag hadei endeciliter extra grovhackade mandlar för härligt krunch och dessutom en del kardemumma och kanel, ändå smakade den inte kardemumma och kanel, bara gott. Jag rekommenderar att man kryddar den lite.
kommentar Skrivet av  Elin  2009-12-21 21:02
Jag följde receptet till punkt och pricka och lyckades till slut med en tämligen lösmen ändå samanhållen ostkaka. Jag värmde mjölken till 37 grader, följde receptet, men ingenting hände. Jag gjorde om det hela med dubbelt så mycket ostlöpe, men ingneting hände. Till sist gjorde jag om det och dumpade hela flaskan i mjölken. Då gick det. Enligt min erfarenhet funkar detta recept inte alls med en matsked ostlöpe. Jag har kollat in andra recept, där man värmer mjölken upp till 39 grader. Var min mjölk för kall? Ändå värmde jag till exakt 37 grader oh mitt hus är varmt (20 grader). Mycket mystiskt!
kommentar Skrivet av  Elin  2009-12-21 21:00

Svar till Erica: Ja det måste du i det här receptet. Annars rekommenderar jag Ostkaka med keso, där du använder keso, mycket enklare och utan ostlöpe.

kommentar Skrivet av  Susanne  2009-10-14 17:04
Måste man ha ostlöpe i??
kommentar Skrivet av  Erica  2009-10-14 16:39
Ostlöpe finns att köpa i kyldisken i den vanliga livsmedelshandeln.
kommentar Skrivet av  Irene Hellqvist  2009-08-31 14:53

Ja man måste ha i ostlöpe annars fungerar det inte alls. Ostlöpe finns att köpa på apotek.

kommentar Skrivet av  Susanne  2009-08-29 13:11
måste man ha med i ostlöpe ?
kommentar Skrivet av  ostkaka  2009-08-29 11:07
Tack för ett jättebra recept och tydliga beskrivningar. Nu har jag gjort ostkaka för första gången och det blev jättebra. Svårt var det inte heller.
kommentar Skrivet av  Åsa  2009-07-07 09:28

Svar till Maria: Det är viktigt att du har ostlöpe som är färsk (kolla utgångsdatum) och att den förvarats i kylskåp hela tiden. Sedan är det också viktigt att mjölken är 37 grader. Rör om i den så att den har samma temperatur.

kommentar Skrivet av  Susanne  2009-06-07 19:34
Har försökt göra denna ostkaka men misslyckats helt. "smeten" mjölken och ostlöpen delar inte tillräckligt mycket på sig utan blir mest en sörja som ser ut som bebis spyor. Har haft i mer ostlöpe och låtit den stå ännu längre men det blir bara skit. vad gör jag för fel ?
kommentar Skrivet av  Maria  2009-06-07 18:47
Nu är kakan inne i ugnen och på god väg. Tack för mycket bra recept och beskrivningar!
kommentar Skrivet av  Daniel  2009-03-02 19:47

Svar till Lena: Den här ostkakan är otroligt god, men den med keso är god den också men inte riktigt lika god som den här. Vi har recept på ostkaka med keso också.

kommentar Skrivet av  Susanne  2008-06-23 13:58
Ser underbart god ut. Jag brukar göra en ostkaka med keso i, den är superläcker och lätt att göra.
kommentar Skrivet av  Lena  2008-06-23 09:58
 1  2  nästa sida
Recepttips
Recepttips
Nyaste receptet
Sök recept
Bloggen
Senaste inlägget: Nytt recept: Gubbröra gubbröra
Recepttips
Recepttips
Bloggportalen