Morotsbröd

Till receptet på Morotsbröd

"Ett recept som ger dig gott och nyttigt morotsbröd som bakas ut till morotsbullar eller morotslimpor. Du behöver jäst, kli, morötter, grahamsmjöl ... "

1  2  3  nästa sida
Gott bröd! Använde vetemjöl special fullkorn, och kruskakli. Använde även rågsikt istället för graham. Blev himla kladdigt, gick inte att knåda degen eftersom den var så kladdig, så efter 1a jäsningen tillsatte jag 1 dl vetemjöl extra, mer tordes jag inte.
Gjorde även 16 bullar istället för 24. Men ska testa igen och se om resultatet blir bättre.
kommentar Skrivet av  Madde  2010-01-20 22:05
anmäld post  Posten är anmäld och väntar på att godkännas eller tas bort.
kommentar Skrivet av  Elin  2010-01-13 09:25
anmäld post  Posten är anmäld och väntar på att godkännas eller tas bort.
kommentar Skrivet av  Elin  2010-01-12 12:52
jättegott
kommentar Skrivet av  felicia  2010-01-10 10:38
Jättegoda bullar. helt nöjd!
kommentar Skrivet av  Ellinor  2009-11-08 19:15

Svar till Helena: Jag tror inte jag rev på allra minsta, men näst minsta. Du får prova dig fram. Man märker om man försöker riva för smått att det inte går något vidare ;) Då får man flytta upp ett snäpp på rivjärnet.

kommentar Skrivet av  Susanne  2009-10-14 14:38
Ska man riva morötterna på de minsta på järnet? tänkte prova det i veckan låter gott!!
kommentar Skrivet av  Helena  2009-10-14 14:17
har läst alla kommentarerna,och ska baka brödet nu.
ni får veta resultatet senare.
kommentar Skrivet av  gusten knopare  2009-10-03 13:12
Vilka goda bullar det blev. Detta rekommenderar jag varmt!
kommentar Skrivet av  Britt  2009-10-02 14:15
Ska baka detta imorgon, det låter så gott. Ska bli spännande :)!
kommentar Skrivet av  Britt  2009-10-01 20:48
wow familjens nya favvo bröd.knådar degen i min hushålls assistent.degen är jättefin och om man upplever den lite kladdig får man ge sig till tåls till 1:a jäsningen.Offtast har den då satt sig och är mindre kladdig då.Nötter och frön är färskvara och förvaras bäst i frysen. solrosfrön härsknar fort.
kommentar Skrivet av  maria  2009-10-01 10:57
när jag gör bullarna väntar jag med att röra mer morötterna tills efter första jäsningen. Annas jäser inte mina bullar. Lycka till!

Anna
kommentar Skrivet av  Anna  2009-08-27 11:37

Svar till caroline: Om inte degen jäser som den ska brukar det bero på att man värmt degvätskan för varmt eller för kallt. Eller att man inte rört ut jästen ordentligt så den lösts upp i vätskan. Det kan också bero på att man har för varmt inne eller för kallt och dragigt. Till exempel ska man inte ställa degen eller bullarna när de jäser nära en varm ugn eller nära ett öppet fönster. Vid rumstemperatur ca 20 grader blir det bäst. Har man kallare tar det längre tid. Du kan prova att låta bullarna jäsa 15-30 minuter extra om du ser att bullarna inte höjt sig så mycket. Sedan är det också viktigt att när man bakar ut degen till bullar, att man knådar degen ordentligt så man trycker ut alla gasbubblor.

kommentar Skrivet av  Susanne  2009-06-15 01:26
Gjorde detta bröd nyss. Dom vart goda men hur små som hellst och inte alls fluffiga. Gjorde som receptet och använde vispar för deg men ändå inte 100 procent lyckat. Vad har jag gjort för fel? Lät de jäsa som de stod i ca 30 min.
kommentar Skrivet av  caroline  2009-06-14 21:26

Svar till Maria: Ja du kan ta siktat dinkelmjöl istället för vetemjöl helt och hållet.

kommentar Skrivet av  Susanne  2009-05-17 18:08
Hej,

Går det lika bra att byta ut vetemjöl mot dinkelmjöl helt och hållet?
kommentar Skrivet av  Maria  2009-05-17 17:29
baka matbröd med dinkelmjöl och vetemjöl hälften av var så får ni gott matbröd
kommentar Skrivet av  margaretha  2009-05-03 20:01

Svar till Sofi råkar: Jag tror du tar för mycket mjöl. Att degen inte är klibbig är inte riktigt sant, den är mindre klibbig och klibbig på ett lite annat sätt. Innan du hittat känslan så är det bästa att följa recepten som det står och står det t.ex. 6-8 dl vetemjöl så ta mittemellan, alltså 7 dl. Tänk på att inte packa declitermåttet, det ska vara löst. Det bästa är att använda litermått när man mäter upp mycket mjöl (eller ännu bättre en våg om man vet vad mjölet ska väga) så blir det rätt mängd. Använd gärna elvisp med degkrokar eller hushållsassistent så blir det lättare att få en bra (och mindre klibbig) deg.

kommentar Skrivet av  Susanne  2009-04-16 08:40
Hej,

jag råkar ständigt ut för samma problem när jag bakar bröd; jag kan helt enkelt inte avgöra hur degen ska kännas efter att ingredienserna blandats samman. Det står i alla recept att "degen ska lossna från kanterna och inte kännas klibbig", men för att uppnå det resultatet behöver jag jag mängder av extra mjöl. Finns det någon som har ett tipps? Ska man hålla sig till måtten i recepten eller är det bättre att ösa på med mer mjöl tills degen inte längre klibbar?
kommentar Skrivet av  Sofi råkar  2009-04-15 13:24
Detta recept låter som receptet på de grahambullar jag brukar göra, fast då utan morötter. Kommer definitivt prova med morötter nästa gång! Att jag inte tänkte på det innan. Låter supergott.
kommentar Skrivet av  Stina  2009-03-06 18:48
 1  2  3  nästa sida
Recepttips
Recepttips
Recepttips
Nyaste receptet
Sök recept
Bloggen
Senaste inlägget: Nytt recept: Gubbröra gubbröra
Recepttips
Recepttips
Recepttips