Mörkt bröd

Till receptet på Mörkt bröd

"Mycket enkelt recept på jättegoda mörka grova limpor med solrosfrön och annat gott som inte kräver jäsning. Blanda bara ingredienserna och grädda i ugnen!"

1  2  3  nästa sida
svar  Svar till mattias

Ta yoghurt istället. Om inte yoghurt finns heller kan du ta mjölk.

kommentar Skrivet av  Susanne  2010-06-21 17:01
jag bor i brasilien och jag har lite problem med råvaror det finns ingen filmjölk här kan jag byta ut den mot något annat
kommentar Skrivet av  mattias  2010-06-21 16:58
Jättegott bröd och så himla enkelt, har laggt in det bland mina favoriter.
kommentar Skrivet av  GunnBritt  2010-05-12 14:07
Suveränt gott, Inte sista gången detta bröd bakas.
Tack så mycket!
kommentar Skrivet av  Ingemar Ekberg  2010-03-31 14:48
Jag hittade inget rågsikt på affären utan tog rågmjöl istället, är det samma sak? Jag gjorde bara halva receptet eftersom jag bara hade en form. Rågkross fanns inte heller men jag hade i veteli, linfrön, solroskärnor och pumpakärnor. Ska bli spännande att se hur det blir, det luktar väldigt gott i köket i alla fall!
kommentar Skrivet av  Amelie  2010-03-07 19:17
Jag har gjort fler gånger,jättegott.Sedan andrade jag receptet.Inga filmmjök utan vatten,inga öljia innehöll i brödet utan bara smöjade på formen.Avändade jag russin och houngen.Och,tog bakpulver instället av bikarbonat för en annan smak. Fortfarande fick jag en framgång.Härligt.
kommentar Skrivet av  gigi  2010-01-08 12:14
kan man använda bakpulver instället? Kan man ta möjl instället av vetemöjl,t ex rågsikt eller rågmöjl?Hur funker filmölk? Hur går det om man använder möjlk instället?
kommentar Skrivet av  gigi  2009-12-31 17:01
Älskar detta recept. Jag har lingonsylt i istället för sirap. Det blir jättegott, men det är ju en smaksak! :)
kommentar Skrivet av  sus  2009-12-19 14:28

Svar till Lotta: Tack för att du skrev igen och kul att höra att ditt bröd blir bra nu kanske tack vare Monas tips! Jag brukar göra så som du beskriver med olja och sirap men det var bra att du påminde om det så kan jag lägga in det i receptet också!

kommentar Skrivet av  Susanne  2009-12-14 22:20
Hej!
Jag skrev för c 2 mån sen om då brödet fick ett "tak" och att brödet ville bara gå sönder. Nu har jag provat med det som Mona skrev, naggat c 25 ggr med en lång sticka, men samtidigt så satte jag mer olja än förut. Nu håller brödet ihop, så det är inga problem med det något mera. Vet inte om det beror på "naggandet" eller oljan. "Vågar" inte lämna det ena eller det andra... :) Men tack i alla fall för tipset, Mona! Huvudsaken att brödet håller ihop. :)
Annars ett annat tips då man bakar och vill ha all sirap från måttet, så man inte behöver skrapa ur det och det ändå blir kvar av sirapen. Jag brukar alltid sätta oljan först, sen sirapen och då kommer allt med. Inget blir kvar. Men det kanske ni gör redan..? :)
kommentar Skrivet av  Lotta  2009-12-13 21:34

Svar till Åsa: Yoghurt eller fil spelar ingen roll. Du kan nog ta honung istället för sirap. Vetemjöl och vetekross fungerar säkert, hittar du några andra frön eller torkad frukt i små bitar så ta det också så blir brödet mycket godare och roligare, solrosfrön är min favorit. Bara du hittar bikarbonat eller något liknande så går det nog! Lycka till och skriv gärna och berätta hur det gick om du provar!

kommentar Skrivet av  Susanne  2009-11-06 14:51
Hej
Har just flyttat till Indien och hittar varken rågmjöl eller vanlig sirap här. Har vetemjöl och vetekross. Har honung och socker men bara hittat amerikansk pannkakassirap som man även kan köpa i sverige. Har även bara yoghurt, ingen fil, men det borde väl vara ersättningsbart? Tror du jag kan få ihop detta bröd här? Försöker också starta surdegar och vildjäst då torrjäsen här är konstig och jag börjar bli så trött på rostbröd.
Hälsningar Åsa
kommentar Skrivet av  Åsa  2009-11-05 05:39
Min tjej tyckte det luktade gott, så det kanske är en smaksak, och att jag bara inte gillar lukten. :) Men det luktar absolut inte som bröd bakat med jäst. Jag använde Santa Marias bikarbonat för den delen.
kommentar Skrivet av  Blizzet  2009-11-02 20:27

Svar till Blizzet: Jag har inte tänkt på att bikarbonat skulle ge illaluktande doft, jag har inte känt det när jag gjort det här brödet, däremot gör ju hjorthornssalt det, det luktar ammoniak som riktigt sticker i näsan under tiden man gräddar. Men det färdiggräddade brödet doftar och smakar gott.

kommentar Skrivet av  Susanne  2009-10-29 02:02

Svar till Helena: Ja det stämmer att det ska vara 100 minuter, alltså 1 timma och 40 minuter. Det är lång tid men det är ganska låg temperatur i ugnen.

kommentar Skrivet av  Susanne  2009-10-29 01:57
Ska det verkligen gräddas i 100 minuter!!!??? Eller ska det stå 10 minuter?
kommentar Skrivet av  Helena  2009-10-28 15:16
Brödet smakade bra, men lukten? Brödet luktar konstigt tycker jag och även under bakningen luktar det inte gott tycker jag. Antar det är bikarbonaten som framkallar den speciella doften eller? Inte alls den doft det blir när man bakar med jäst.
kommentar Skrivet av  Blizzet  2009-10-28 08:20
Det här är det enda bröd vi äter här hemma numera :) Så gott! Vi bakar det i en stor fyrkantig lite avlång form och delar sen i fyra mindre bröd som passar bra att frysa och ta fram så att man alltid har färskt bröd framme :) Vi brukar ha i russin, linfrön, kross (vete eller råg) och ca 1 dl sirap OCH saltet- blir bäst då tycker vi :)
kommentar Skrivet av  Ulrika  2009-10-24 08:56

Svar till Lotta: Det har aldrig blivit så för mig så jag vet inte varför. Monas tips kanske kan vara en lösning? Skriv gärna igen om du provar det!

kommentar Skrivet av  Susanne  2009-10-20 01:15
När du fyllt degen i formen sticker du med en lång pinne ca 25 ggr ända ner i botten så att degen kan lufta genom dessa hål så får du inte problem med att det blir som ett lock. Du kan också trycka degen litet i mitten så det är högre på kanterna innan du sticker hålen
kommentar Skrivet av  Mona  2009-10-19 16:27
 1  2  3  nästa sida
Recepttips
Nyaste receptet
Sök recept
Bloggen
Senaste inlägget: Nytt recept: Gubbröra gubbröra
Recepttips
Recepttips
Bloggportalen