"Så här kokar du majskolvarna. Enkelt recept på färska kokta majskolvar! Servera naturell eller med smör och salt!"
Nej, man kan koka hur många som helst. Det är ingen skillnad i koktid. Se bara till att majskolvarna får plats i kastrullen och häll på vatten så att alla majskolvarna ligger i vatten.
Du har gjort det klassiska misstaget att koka dem för länge. Om man kokar dem 10 min blir de hårda. Prova nästa gång att koka dem ca 5 min så ska du få se på goda krispiga majskolvar! Jag kokar alltid helt färska majskolvar och jag har också gjort samma misstag som du en gång!
Svar till Caroline: Jag har också gjort det misstaget när jag var i Turkiet utan kokbok och internet. Ibland får man lära sig saker den hårda vägen! ;)
Majs innehåller mest vatten men också ganska mycket kolhydrater (22 g varav 3,2 g sockerarter per 100 g) men innehåller väldigt lite fett (1,6 g per 100 g). Fibrer (2,9 g per 100 g). Protein 3,9 g per 100 g). Majs har ganska högt GI.
Svar till David Reynolds: Ja detta gäller färska majskolvar. Men 10 minuter är absolut max. Jag rekommenderar snarare 5 minuter, se receptet.
Du kan anmäla följande post om du tycker att den av någon anledning är opassande.
Din anmälan skickas till Webmaster som därefter beslutar om posten godkänns eller tas bort. Under tiden visas inte den anmälda postens innehåll.
Vänligen vänta medan din förfrågan utförs...
50-topplistan med bilder