Diskutera: Kokosdrömmar - Sida 1

"Recept på klassiska småkakor: kokosdrömmar. Innehåller smör, socker, kokosflingor, hjorthornssalt, vetemjöl. Lätta kakor att baka."

1   2   3   4   nästa sida
 svar  Svar till  Love    kommentar  Skrivet av  Susanne  2012-10-25 23:28
Nej det går inte att ersätta hjorthornssalt med salt. Hjorthornssalt är ett jäsmedel. Klicka på hjorthornssalt i ingredienslistan för mer info om vad du kan ersätta det med. Jag kan även rekommendera min app Kökshjälpen till detta, den listar ingredienser och vad du kan ersätta dem med.
   kommentar  Skrivet av  Love  2012-10-25 08:29
istället dör hjorthornssalt kan man använda vanlig salt????
 svar  Svar till  Lou    kommentar  Skrivet av  Susanne  2011-12-14 00:43
Vågar ej lova något. Det säkraste är att frysa in dem, då håller de sig.
   kommentar  Skrivet av  Lou  2011-12-09 21:39
Dem är jätte goda ! Planerar att ge bort som julklapp. Men hur länge i förväg kan man göra dem? Kan man förvarar dem i en cellophanepåsa 2 veckor innan jul? Blir dem lika knaprigt som nybakat?
 svar  Svar till  Sara    kommentar  Skrivet av  Susanne  2011-08-11 22:48

Koppar är olika stora så det är inte en så bra idé.

Det finns ju litermått, halvlitermått m.m. Men att ha ett decilitermått är nog ganska bra eftersom det används ganska mycket när man bakar och lagar mat. Eftersom en hel måttsats i plast brukar kosta ca 5-10 kr i affären så är det bästa kanske att köpa det.

kommentar  Skrivet av  Sara  2011-08-09 16:22
Hej! jag undrar vad man kan använda istället för decilitermåtten när man bakar, alltså ersättning till de? en kaffekopp kanske ?
 svar  Svar till  Mikaela    kommentar  Skrivet av  Susanne  2011-05-29 11:08
Nej de får knappt någon färg alls i ugnen. Undersidan på kakorna får en gyllene färg.
   kommentar  Skrivet av  Mikaela  2011-05-26 17:42
Dom blev sååå goda mums vill bara ät upp alla
fasten jag la salt i dom blev dom goda
men ska dom få färg asso ska dom bli lite bruna eller ska jag ta ut dom vita för nu har dom varit 20 min i ungnen och dom är fortfarande vita men den jag smaka nyss var jätte god
 svar  Svar till  Jonathan    kommentar  Skrivet av  Susanne  2011-05-02 12:00
Ja så kan man ju göra. Det bästa är om man lär sig att mäta upp rätt mängd så går det fortare. Om man vill använda decilitermått så får man inte gräva för mycket så det packas hårt. Man kan gräva lite och skaka måttet. Det är viktigt att mjölet ska vara löst i måttet utan råge. Då blir det rätt mängd.
   kommentar  Skrivet av  Jonathan  2011-04-30 18:08
Mhm, men ändå hade jag tagit en hel dl mindre fasten du skrivit när du har svara en annan att man bör ta en halv dl mindre än det står i receptet. Om man ska ta mjölen med dl mått vilket jag tycker är lättast så kanske man bör blanda efter varje dl man häller i fram tills man får den mängd som räcker...
Tror du det skulle kunna fungera?
 svar  Svar till  Jonathan    kommentar  Skrivet av  Susanne  2011-04-13 23:23

Ja om smeten blir smulig så har man sannolikt tagit för mycket mjöl. Tänk på att inte gräva med decilitermått i mjölpåsen utan häll upp i litermått eller använd våg. Gräver man med decilitermått så blir mjölet packat och det blir för mycket. Detta gäller alla recept!

Men om man tar för mycket mjöl så kan man rädda det genom att göra som du beskrev - tillsätt vätska eller fett.

kommentar  Skrivet av  Jonathan  2011-04-09 23:42
Har testat detta recept två gånger och blev första gången väldigt besviken, av den anledningen att smeten var smulig och att kakorna smackade hjorthornssalt när dom var klara.Har läst att andra skrivit att doms smet också blivit smulig. Ett tips till er som misslyckats med smeten på det viset är att blanda i en halv dl vatten och sedan dela upp degen i tre delar genom att göra det tre delarna till en boll. Då är det där med lättare att rulla degen till en fingertjock korv som Susanne beskriver det i receptet. :)
 svar  Svar till  Malin    kommentar  Skrivet av  Susanne  2010-08-14 19:51
Varsågod! ;) Det är inte lätt att veta allt! Ett tips är att du kan hålla musen över ingredienserna i ingredienslistan (på de flesta recept) och få information om vad det är och sedan kan man även klicka på dessa ingredienser för att komma till en infosida om ingrediensen.
 svar  Svar till  Susanne    kommentar  Skrivet av  Malin  2010-08-14 16:13
Åh, tack så mycket för svaret :)
Hade ingen aning om att det inte var salt :$
 svar  Svar till  Malin    kommentar  Skrivet av  Susanne  2010-08-14 14:18
Hjorthornssalt går inte att ersätta med salt. Hjorthornssalt är ett jäsmedel och det som går bäst att ersätta med är bikarbonat men jag skulle istället rekommendera att baka någon annan sorts kakor där inte hjorthornssalt ingår. Hjorthornssaltet gör att kakorna blir spröda och det blir inte samma sak om man byter ut hjorthornssaltet mot något annat.
   kommentar  Skrivet av  Malin  2010-08-13 17:49
Om man inte har hjorthornssalt hemma, kan man ta vanligt salt då? Och hur mycket skulle det innebära då?
   kommentar  Skrivet av  Ardo Abdirisak  2010-07-25 17:17
hej jag har provet kokosdrömmar den är jätte gott tack att du har uppvisningen den kaka
   kommentar  Skrivet av  drömmen  2010-04-17 11:00
det ska jag pröööva!!!
   kommentar  Skrivet av  sandra  2010-04-07 11:16
verkligen superlätta att baka åå super goda:)
så lätta att baka att man kan ha en 5 månaders bebis hängandes på armen samtidigt;)
   kommentar  Skrivet av  Susanne  2010-02-25 21:49
Svar till eliiin: Det finns recept på "Drömmar" som inte innehåller kokosflingor. Däremot detta recept på "Kokosdrömmar" innehåller kokosflingor. Googla på "recept drömmar".
  1   2   3   4   nästa sida
Bloggen
Recepttips
Recepttips
Nyaste receptet
Recepttips
Receptappar för iPhone och Android

Välkommen till min receptsajt! Det är jag som gjort alla recept och programmerat sajten!
/Susanne

Recepttips
Recepttips
Statistik