Klyftpotatis

Klyftpotatis är gott som tillbehör till det mesta. Mycket gott och enkelt recept att tillaga potatis i ugn. En klassiker man inte tröttnar på.
klyftpotatis
Klyftpotatis - gott och enkelt recept!
Timglas Tid: 1 timme
Portioner 4 portioner

Ingredienser:

laktosfritt Laktosfritt
glutenfritt Glutenfritt
vegetariskt Vegetariskt

Utrustning:

Ugn:

  • 225 °C i mitten av ugnen i ca 40 minuter med över- och undervärme

Gör så här:

  1. Skölj och gör rent skalet på potatisarna om det är jordigt. Jag brukar använda diskborsten att skrubba med. Om man inte vill äta potatisen med skal på så kan man även skala potatisarna men jag tycker klyftpotatis blir godare med skal på.

    Klä en lagom stor ugnsform med bakplåtspapper om du vill slippa diska. Annars så kan du ringla eller spraya olja i botten av ugnsformen.

    (Använd en så stor ugnsform som möjligt så att potatisklyftorna helst inte behöver ligga ovanpå varandra så blir de så fina och krispiga som möjligt.)

  2. Skär potatisen i klyftor, ungefär lika stora. Ju större klyftor desto längre tid i ugnen och tvärtom.

    Fördela potatisklyftorna i ugnsformen.

    Ringla, pensla eller spraya olja över potatisklyftorna. Salta.

    potatisklyftorna
    Potatisklyftorna.
  3. Ställ in i mitten av ugnen i 225°C.

    potatisen i ugnen
    Potatisen i ugnen.
  4. Efter ca 20 min brukar jag ta ut min klyftpotatis och röra runt och ta loss de potatisar som fastnat. Jag brukar använda en stekspade till det. Har man flera lager av potatis så är det bra om de som legat underst kan röras om så de kommer upp och också får lite färg. Salta och ha på mera olja om det behövs.

    ta ut ur ugnen
    Ta ut ur ugnen.
  5. Ställ in i ugnen ytterligare ca 20 min eller så länge att potatisklyftorna fått fin färg. Ta ut och prova med en provsticka att de är mjuka inuti om du är osäker. Servera!

    potatisklyftorna i ugnen igen
    Potatisklyftorna i ugnen igen.
    färdig klyftpotatis
    Färdig klyftpotatis.

servera Serveringstips:

Servera gärna med kött, sås och grönsaker!

glödlampa Tips & tricks:

Tänk på att inte göra för mycket klyftpotatis i en ugnsform för då är det lätt att potatisen blir mera kokt och inte så krispig. Helst ska man bara ha ett lager i formen så får de fin färg och krispig yta.

planera Planeringstips:

Potatisen kan förberedas. Skär i klyftor och lägg i vatten (för att de inte ska missfärgas) och ställ i kylskåp.

hållbarhet och förvaring Hållbarhet och förvaring:

Överbliven klyftpotatis håller sig i kylskåp ca 5 dagar men blir inte lika god då den värms upp igen. Krispigheten försvinner.

Se även dessa recept

| Tillbehör |

Kommentarer och betyg

progress
Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Veet Bättreson
Kan man inte slippa kommentarerna?
Verkar bara vara från inkompetenta gnällspikar.
Nån gillade inte storleken på sina egna klyftor, gäsp.
✏️ Skrivet av Jesus Jonsson
jag gillade inte klyftorna dom var för stora. det blev för varmt, brände tung. glömde av tiden så helt svarta potatis dåligt jobbat.!!!!
✏️ Skrivet av bogdan firachi
hej! ganska dålig ngl
✏️ Skrivet av bogdan firachi
det smakade ganska mediokert omjag ska vara ärlig lite dålig. du borde steppa upp o ge mer kvalite. jag ger 0/11
✏️ Skrivet av Jenny
Klyftpotatis är så gott att äta där