Helstekt entrecôte

Enkelt och gott är detta recept på helstekt entrecôte.
helstekt entrecote
Helstekt entrecote passar bra som huvudrätt. Enkelt recept som passar bra till potatis eller ris samt sås.
Timglas Tid: ca 1 timme 45 min varav 1 ½ timme i ugnen
Portioner 6-8 portioner
matlåda Denna rätt är lämplig för matlådor.

Ingredienser:

Skysås:

laktosfritt Laktosfritt
glutenfritt Glutenfritt

Ugn:

  • 125-150 °C i nedre delen av ugnen i ca 2-3 timmar med över- och undervärme

Gör så här:

Gnid in kryddorna med hjälp av oljan runt om köttbiten. Lägg köttbiten i en form som är ungefär lika stor som köttbiten.

Stick in en köttermometer med spetsen så den hamnar i mitten av köttbiten.

Stek i nedre av delen i ugnen i en ugnstemperatur 125 - 150°C. Stek till termometern i köttet visar 60°C för medium eller 68°C för välstekt. Medium rekommenderas. Det tar ungefär 2-3 timmar. (En lägre ugnstemperatur tar längre tid men ger saftigare kött så om du har tid välj helst 125°C.)

Ta ut köttet från ugnen och lägg aluminiumfolie över och låt svalna och vila minst 30 minuter, gärna en timme innan köttet skärs upp och serveras. (Detta gör att köttet blir saftigare, skär man upp köttet direkt från ugnen rinner massor av köttsaft ur.)

Sås: Blanda köttspad, balsamvinäger, honung, kalvfond och rödvin. Låt koka upp och småkoka 1-2 minuter. Smaka av!

uppskuren entrecote
Skär upp entrecoten när den svalnat lite.
skysås recept
God skysås blir det med receptet. Om du tycker den blir stark kan man alltid tillsätta lite grädde.

Se även dessa recept

| Huvudrätter | Nötkött |

Kommentarer och betyg

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
💬 Svar till Siw ✏️ Skrivet av Susanne
Ja det är förvisso en syrlig sås men ja det är snålt tilltaget. Jag har det här receptet uppskrivet på min lista för att göra igen och förbättra det och då ska jag även se till att det blir lagom mängd sås.
✏️ Skrivet av Siw
Men nog är det väl lite snålt tilltagna ingredienser till såsen? Till 6 portioner!
💬 Svar till Köttgalningen ✏️ Skrivet av Susanne
Tack för alla bra tips!
✏️ Skrivet av Köttgalningen
Jag har inga åsikter om såsen men däremot om hur man ska tillaga köttet. Gör ofta helstekt entrecote och det blir alltid hur gott som helst. Först steker jag hela köttbiten i en het panna med smör så att den får fin stekyta runtom. Sedan har jag ugnen på 125 grader (150 grader om jag har mer bråttom). Ju högre temp man tar desto mer ojämn färg brukar köttet få, den blir mer stekt i kanterna än i mitten. Ös skyn över köttet några gånger när det tillagas. Och sedan brukar jag ta ut köttet när den fått en temp på ca 57-58 grader och låter den vila under folie i ca 10-20 min. När du sedan skär upp köttet har du en perfekt köttbit som är mer åt rare/medium-rare vilket alltid är personligt men som jag föredrar. Som tillbehör rekommenderar jag ugnsteka rotgrönsaker med salt, peppar, honung och smör. Hoppas köttet smakar!
💬 Svar till Linnea ✏️ Skrivet av Susanne
Du kan ju steka köttet i en stekpanna på hög värme så det får färg runtom först och sedan stoppa in köttet i ugnen. Jag tror inte det fungerar att ha högre temperatur i ugnen en kort stund. Jag har inte själv provat lergryta så jag vet tyvärr inte.

Visa alla kommentarer