Gräddsås

Enkelt recept på en mycket god gräddsås som passar bra att servera till kött.
Gräddsås
En god gräddsås.
Timglas Tid: 10 min
Portioner 4 portioner
Näringsvärde Näringsvärde per portion (142 g): 337 kalorier, 10 g kolhydrater, 32 g fett, 4 g protein, 0 g fibrer

Ingredienser:

Gör så här:

  1. Mät upp vetemjölet. Vispa ut mjölet i hälften av grädden. Vispa till en slät smet utan klumpar.

    Vispa sedan ner resten av grädden och därefter mjölken till en tunn klumpfri sås.

  2. Vispa ner kalvfond, soja och salt.

  3. Låt koka upp under omrörning. Sänk värmen och låt småkoka ett par minuter. Smaka av med salt och kalvfond. Rör i mer soja om du vill ha mer sojasmak och mörkare färg.

    Servera!

LCHF LCHF Tips:

Ta vispgrädde.

tillsatstips Tips för att undvika tillsatser:

Använd vispgrädde. Matlagningsgrädde innehåller alla möjliga konstiga ämnen (läs på förpackningen). Vispgrädden smakar dessutom bättre. Om du tycker det blir för mycket fett, ersätt en del av vispgrädden med mjölk eller vatten.

byt ut Variationstips:

Man kan ta valfria proportioner av mjölk och grädde och grädde med valfri fetthalt så att den färdiga såsen får önskad fetthalt.

hållbarhet och förvaring Hållbarhet och förvaring:

Gräddsåsen kan förvaras i kylskåp där den håller sig minst 5 dygn. Den kan enkelt värmas upp igen.

Se även dessa recept

| LCHF | Varma såser |

Kommentarer och betyg

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Åke Andersson
Härligt gräddig sås. Enkel att slå samman. Utmärkt recept
Tack!
✏️ Skrivet av Braxt
Riktigt dåligt recept, fick ägna 40 minuter till att försöka rädda eländet
✏️ Skrivet av Joy
Tack för recepten!!
Såsen var mycket god och jättelätt…
✏️ Skrivet av Joel
Denna är GRYM, såsen har fått massor av beröm utav alla jag serverat :)
✏️ Skrivet av Elin
Såsen blev super good, jag tog dok en kycklingbuljong tärning istället för kalvfond.
Både maken och min 9månaders åt med god aptit

Visa alla kommentarer