Diskutera: Fransk chokladtårta - Sida 1

"Recept på en mycket god fransk chokladtårta som går både snabbt och är enkel att göra! Recept med bilder steg för steg."

1
 svar  Svar till  Matilda    kommentar  Skrivet av  Susanne 2013-03-16 01:26
Kul att höra! :) Håller med, den är riktigt god och lyxigare än kladdkaka - men så är det ju lite finare råvaror också! :)
 svar  Svar till  Jenny    kommentar  Skrivet av  Susanne 2013-03-16 01:18
Jag skulle tippa på att du värmt på chokladsmeten för mycket. Ta bort den från plattan lite innan chokladen smält helt eftersom chokladen ändå smälter av den befintliga värmen och vi vill inte att smeten ska bli för varm. Så prova det nästa gång, ta hellre bort kastrullen från plattan för tidigt än för sent. Du kan ju alltid värma på igen om chokladen inte skulle smälta. Om du ändå låter kastrullen stå på för länge så kan du röra om i den en stund så att smeten svalnar innan du har i äggen.
Detta står i receptet men jag ska nog ta och förtydliga att det är viktigt också, nu framgår kanske inte detta så tydligt som det borde.
   kommentar  Skrivet av  Jenny  2013-02-17 19:10
Smeten blir inte alls så fast som på bilderna trots att jag följt receptet till punkt och pricka. Vad har jag gjort för fel?
   kommentar  Skrivet av  Matilda  2012-12-30 03:48
Helt sjukt god chokladtårta!!! Mycket lyxigare än kladdkaka och så rik, len smak :) mycket godare än de man köper på konditorier! Tack för receptet!
 svar  Svar till  Elin    kommentar  Skrivet av  Susanne 2012-11-09 03:14
Det blir säkert gott!
   kommentar  Skrivet av  Elin  2012-11-06 22:45
Hej! Tror du att det skulle bli gott om man tog bort några rutor mörk choklad och ersatte med Marabou Apelsinkrokant? :)
 svar  Svar till  Amanda    kommentar  Skrivet av  Susanne 2012-05-15 11:48
Hej, ja man kan skippa kaffepulver som du ser står det "ev." i receptet så det går väldigt bra att hoppa över. Jag dricker inte heller kaffe för jag tycker det är beskt och inte gott. Däremot gillar jag kaffe i bakverk med en massa socker t.ex. mockarutor eller den här tårtan för då får man inte den där beska kaffesmaken.
   kommentar  Skrivet av  Amanda  2012-05-06 21:18
Hej!
Jag undrar om man kan skippa kaffepulverna(hatar kaffe) Och jag undrar om det kommer smaka kaffe om man har kaffepulver i . Jag sa snart baka det men jag undrade lite. Tack i förväg för de goda recepterna du gör!! Jag följer dem alltid! Tack
 svar  Svar till  Jolie    kommentar  Skrivet av  Susanne 2012-02-20 16:35
Nej jag håller med och du får gärna kritisera. Beroende på vilken form man har kan man klara sig utan ströbröd, annars kan man även ta kokosflingor istället. Jag har köpt nya formar nu som aldrig behöver smörjas det är mycket bättre!
   kommentar  Skrivet av  Jolie  2012-02-15 15:58
Tycker du själv att det ser fint ut med så där mycket ströbröd? Det blir inte spciellt gott heller. Ursäkta för kritiken
   kommentar  Skrivet av  Linnea-kung på kladdkaka :D  2011-04-24 17:43
Går snabbt att göra och väldig god smet hihi.
Är 100 på att den är lika go när det är helt klar :)

Dock stämmer inte tiden så bra.

Men ser ifram emot en trevlig bit kladdkaka senare under dagen.
   kommentar  Skrivet av  Sara  2011-02-17 16:48
mmm...!
Denna franska chokladtårtan ser jättegod ut, denna måste jag bara testa <3<3
   kommentar  Skrivet av  Krille  2011-01-01 15:49
Klockren tårta, hur lätt som helst att göra. Blev kanon i en engångsaluminiumform, så man behöver inga flashiga formar med löstagbara kanter eller andra udda tillbehör hemma heller för att lyckas med denna. Perfekt för matlagningsdyslektiker helt enkelt.
 svar  Svar till  sara E    kommentar  Skrivet av  Susanne 2010-07-04 09:55
Mjölmängden är rätt. Jämför gärna med kladdkaka, det är ingen större skillnad. Det måste vara något annat som blev fel för dig.
   kommentar  Skrivet av  sara E  2010-07-03 14:00
jag testade det här receptet, men jag blev inte nöjd! hur kan det vara en och en halv dl mjöl i? Det är alldeles för lite mjöl och kakan blev värdelös.
  1
Recepttips
Recepttips

Välkommen till min receptsajt! Det är jag som gjort alla recept och programmerat sajten!
/Susanne

Recepttips
Statistik