Fläskpannkaka

Klassiskt recept på fläskpannkaka. Svensk husmanskost som är enkel och går snabbt att göra. Jag rekommenderar att göra fläskpannkakan i en långpanna med bra non-stick-beläggning eller använda bakplåtspapper, se planeringstips.
fläskpannkaka
Fläskpannkaka är gott och enkelt att göra med detta recept. Servera gärna med lingonsylt och en god sallad.
Timglas Tid: 35 minuter varav 20 min i ugnen
Portioner 4 portioner
Näringsvärde Näringsvärde per portion (302 g): 495 kalorier, 40 g kolhydrater, 27 g fett, 22 g protein
matlåda Denna rätt är lämplig för matlådor.

Ingredienser:

Servering:

glutenfritt Glutenfritt - Byt ut vetemjölet mot glutenfritt mjöl.

Utrustning:

Ugn:

  • 225 °C i mitten av ugnen i 20 minuter med över- och undervärme

Gör fläskpannkaka så här:

  1. Ta fram en långpanna/ugnsform, 30x40 cm, om du har en ugnsform med bra non-stick-egenskaper så behöver den inte smörjas, men gör annars det. Man kan även använda bakplåtspapper.

    Strö ut fläsket och ställ in långpannan i ugnen samtidigt som du sätter på ugnen på 225°C.

    Ta ut fläsket från ugnen när ugnen nått 225°C eller när fläsket ser tillagat ut. Det brukar vara lagom när ugnen nått rätt temperatur men var gärna uppmärksam på att det kan gå fortare.

    (Om man använder kassler som ju är färdiglagat kött så kan man istället bara smörja långpannan med smör (behövs ej om formen har väldigt bra non-stick-egenskaper) och strö ut kasslerbitarna utan att ställa in den i ugnen förrän pannkakssmeten är påhälld.)

    bacontärningar i långpanna
    Bacontärningar i långpanna.
    bacontärningar i ugnen
    Bacontärningar i ugnen.
  2. Häll mjöl och salt i en bunke. Blanda.

    vetemjöl, grahamsmjöl och salt i en bunke
    Vetemjöl, grahamsmjöl och salt i en bunke.
    mjöl och salt blandat
    Mjöl och salt blandat.
  3. Häll på hälften av mjölken och vispa till en jämn smet, häll sedan på resten av mjölken, lite i taget, under vispning och vispa till en jämn smet. Om man vill kan man använda elvisp.

    hälften av mjölken tillsatt
    Hälften av mjölken tillsatt.
    jämn smet
    Jämn smet.
    resten av mjölken har vispats ner
    Resten av mjölken har vispats ner.
  4. Knäck i äggen och vispa tills det blivit blandat.

    ägg tillsatt
    Ägg tillsatt.
    pannkakssmeten klar
    Pannkakssmeten klar.
  5. Ta ut fläsket från ugnen när ugnen nått 225°C eller när fläsket ser tillagat ut. Det brukar vara lagom när ugnen nått rätt temperatur men var gärna uppmärksam på att det kan gå fortare.

    Fördela fläsket och fettet som sipprat ut från fläsket över hela plåten, använd gärna en stekspade och dra ut fettet med, för att inte pannkakan ska fastna så den blir svår att få loss vid servering. (Har man en form med bra non-stick-egenskaper behöver detta inte göras).

    stekt fläsk
    Stekt fläsk.
  6. Vispa lite (så att det blir blandat ifall mjölet sjunkit till botten) och häll därefter pannkakssmeten över fläsket.

    Grädda i mitten av ugnen i 225°C i ca 20 min tills den stelnat och fått gyllengul färg.

    OBS! Om din långpanna har mindre yta än 30x40 cm så tar det längre tid att grädda din fläskpannkaka, kanske ca 25 minuter. Tänk på att inte ta ut den innan den stelnat och fått gyllengul färg (se bilderna) för då är risken att den smakar deg.

    pannkakssmeten uthälld
    Pannkakssmeten uthälld.
    fläskpannkakan gräddas i ugnen
    Fläskpannkakan gräddas i ugnen.
    färdig fläskpannkaka
    Färdig fläskpannkaka.
  7. När fläskpannkakan kommer ut ur ugnen sjunker den ihop lite grann.

    Skär fläskpannkakan i bitar och servera, gärna med lingonsylt och kanske någon sallad.

    en bit fläskpannkaka med lingonsylt
    En bit fläskpannkaka med lingonsylt.

servera Serveringstips:

Servera med lingonsylt och rårivna morötter eller en sallad.

glödlampa Tips & tricks:

Om man steker bacon eller fläsk i stekpannan först så minskar risken att det bränner fast i långpannan eftersom när man steker så rinner en del salt ur och det är saltet som gör att det lätt fastnar i långpannan.

GI GI Tips:

Tag siktat dinkelmjöl istället för vetemjöl. Vill man göra nyttigare tar man 1 dl fullkornsdinkel och 2 dl siktat dinkelmjöl.

byt ut Variationstips:

Tag kassler eller rökt kalkonkött istället för fläsk. Kassler och rökt kalkonkött är rökt och behöver ej tillagas. Då får man smörja plåten med smör för att inte pannkakan ska fastna. Följ instruktionerna för kassler i receptet.

planera Planeringstips:

Jag vill verkligen rekommendera min långpanna, inget fastnar, diskas ren på nolltid. Man kan även använda bakplåtspapper.

hållbarhet och förvaring Hållbarhet och förvaring:

Håller sig minst 5 dagar i kylen. Går att frysa.

Se även dessa recept

| Fläskkött | Lunch |

Kommentarer och betyg

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Helena Planck
Skrev fel ! 25 minuter !!! Helena Planck
✏️ Skrivet av Helena Planck
Fläskpannkaka. ! Jag brukar steka rimmat bogfläsk på spisen . När jag gräddar fläskpannkakan använder jag bakplåtspapper så det blir lätt att diska . Jag gräddar min i 40 minuter på 225 grader ! Ett tips ! Prova med 2 tsk bakpulver i mjölet ! Mvh Helena
✏️ Skrivet av Tony Nilsson
Detta enkla recept tillsammans med en fantastisk logistikbeskrivning gör vem som helst salig. Har genomfört detta recept flera ggr. Förutom att pannkakan är otroligt god, så har det även fått en novis änkling som mig, att våga mig på andra av dina pedagogiska recept-genomföranden.
Ett stort tack till dig!
✏️ Skrivet av Dacke
Supergott och enkelt. Jag föredrar att själv hacka baconskivor och då blir det riktigt krispigt..
Madelene: om du inte äter griskött, varför klicka på ett recept som heter FLÄSKpannkaka? Det är som att vara vegan och klicka på ett recept på oxfilé..
✏️ Skrivet av Madelene
Jag saknar kyckling bacon istället för gris bacon och jag som inte äter griskött kan inte välja dina recept pga allt innehåll griskött.

Visa alla kommentarer