Citronmarängpaj

Mycket god citronmarängpaj med syrlig citronkräm och sött krispigt marängtäcke - en fin smakkombination. Enkelt och bra recept där det inte blir några äggulor eller äggvitor över. Det går också bra att förbereda den långt i förväg eftersom marängen blir genomgräddad, frasig och fin tack vare den långa tiden i ugnen.
citronmarängpaj
Citronmarängpaj är en sötsyrlig paj med citronkräm och marängtäcke. Servera gärna med vispad grädde.
Timglas Tid: 4,5 timmar varav 45 minuters jobb
Portioner ca 10 bitar
Näringsvärde Näringsvärde per bit (142 g): 378 kalorier, 50 g kolhydrater, 17 g fett, 5 g protein, 1 g fibrer

Ingredienser:

Pajdeg:

Citronkräm:

Maräng:

vegetariskt Vegetariskt

Utrustning:

Ugn:

  • Pajskalet: 175 °C i nedre delen av ugnen i 15 minuter
  • Hela pajen: 100 °C i nedre delen av ugnen i 3 timmar och 30 minuter med över- och undervärme

Gör så här:

    Pajdeg:

  1. Mät upp vetemjöl, smör och strösocker. Låt gärna stå framme en stund så att smöret blir rumsvarmt.

  2. Rör ihop så att smöret finfördelas. Använd gärna elvisp.

  3. Tillsätt äggula och vatten. Spara äggvitan i en annan bunke. Den ska användas till marängtäcket.

  4. Rör ihop allt till en jämn smulig smet. Använd gärna elvisp.

  5. Tryck ut degen i en pajform. Ställ in i kylskåp i minst 30 minuter eller i frysen ca 5-10 minuter.

  6. Grädda pajskalet i nedre delen av ugnen i 175°C i 15 minuter. Gör gärna citronkrämen under tiden.

    Låt pajskalet svalna i rumstemperatur under en bakhandduk.

  7. Citronkräm:

  8. Gör rent citronerna ordentligt. Jag brukar använda diskmedel och diskborste. Torka av.

    Riv av citronskalet. Tänk på att bara riva av det yttersta, inte det vita för då kommer det smaka beskt.

  9. Pressa citronsaften ur citronerna. Använd citruspress eller pressa för hand.

  10. Mät upp citronsaft och vatten i en kastrull (ej aluminium). Den totala mängden vätska, alltså citronsaft + vatten ska bli 3.25 dl (avser en sats) så man får anpassa mängden vatten efter det.

  11. Vispa ner det rivna citronskalet, strösocker och majsstärkelse. Smaka av och tillsätt mera strösocker om det smakar för syrligt.

  12. Låt koka upp under omrörning. Låt koka ett par minuter tills såsen tjocknar.

  13. Ta av kastrullen från plattan och vispa ner smöret.

  14. Dela äggen. Häll äggvitorna i bunken tillsammans med den överblivna äggvitan från pajdegen. Lägg äggulorna i en skål. Knäck även det hela ägget.

  15. Vispa ner äggulorna och hela ägget ett i taget. (Kastrullen fortfarande borttagen från plattan.)

  16. Sätt tillbaka kastrullen på plattan på svag-medelvärme och sjud under ständig omrörning tills såsen tjocknat och blivit en kräm. Undvik att det kokar, krämen bränns lätt vid. Ta bort kastrullen från plattan.

  17. Maräng:

  18. Använd äggvitorna från äggen du tidigare delat.

  19. Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Tillsätt strösockret, lite i taget och allt vaniljsocker. Vispa till ett fast skum. Det ska gå att vända upp och ner på bunken.

    Jag använder på bilden min assistent med dubbelvisp men det går även bra med elvisp.

  20. Häll citronkrämen i pajskalet.

  21. Klicka ut eller spritsa marängsmeten ovanpå citronkrämen.

  22. Grädda pajen i 100°C i nedre delen av ugnen i 3 timmar och 30 minuter.

    Låt pajen svalna ordentligt. Låt den stå i rumstemperatur.

    Marängen är nu tack vare den långa tiden i ugnen genomgräddad och kommer inte sjunka ihop utan hålla sig frasig och fin samtidigt som den gula citronkrämen håller sig saftig och pajskalet frasigt.

servera Serveringstips:

Servera gärna med vispad grädde.

planera Planeringstips:

Gör gärna en eller flera dagar i förväg och förvara i rumstemperatur med bakhandduk över.

hållbarhet och förvaring Hållbarhet och förvaring:

Citronmarängpajen kan förvaras i rumstemperatur i minst en vecka. Täck över med en bakhandduk. Det viktiga är att den får stå i en torr miljö, därför är inte kylskåp bra. Den ser lika fin ut och smakar lika bra efter en vecka. Jag har testat upp till 10 dagar och den var i det närmaste perfekt då också.

Se även dessa recept

| Efterrätter | Påsktårta |

Kommentarer och betyg

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Ann-Charlotte Alvhult
Hej! Nu är min citronmarängpaj klar och avsmakad, mmmmmm så god den blev. Kan verkligen rekommendera detta recept, bara smaskens. / Lotta
✏️ Skrivet av Johanna
Hej!
Citron och marängpaj, går det att frysa citronkrämen? Jag gillade pajen väldigt mycket och har många citroner nu. Jag vill kunna göra flera stycken pajer vid ett och samma tillfälle 😀 Tack för ett bra recept!
✏️ Skrivet av Gerd
Så god den blev 😋 jag tog bara en citron och mindre socker, gillar inte så stark citronsmak. tre pajer gjorda senaste månaden och bra att den inte behöver stå i kylen 👍 Tack för dina goa recept 🙏🏼
✏️ Skrivet av Olivia
Hej.

Måste man grädda hela pajen efteråt eller kan man bara grädda så marängen får lite färg eller är citronfyllningen för lös? Har du tips hur man kan göra för att inte ha den i ugn? Tack!
💬 Svar till Andreas ✏️ Skrivet av Susanne
Nu är receptet uppdaterat med lite mera strösocker i citronkrämen och lite mera vatten i pajdegen och framförallt mycket längre tid i ugnen, tack vare Andreas tips. Tack!!! Nu blev citronmarängpajen verkligen perfekt med frasig maräng rakt igenom och som håller sig länge. Min har stått sig i hela 10 dagar i rumstemperatur, åt upp den sista biten nu idag. Mums! Nu tycker jag att receptet är helt perfekt så jag har uppdaterat det med detta och med nya bilder! Tack igen Andreas, nu tycker jag verkligen den blev helt perfekt och så himla bra att man kan göra den långt i förväg!

Visa alla kommentarer