Diskutera: Chokladtårta - Sida 1

"En god chokladtårta med banan och grädde till festen. Receptet tar 1 timme effektiv tid att göra."

1   2   3   4   5   6   nästa sida
svar  Svar till  Caroline
Tack för bra tips! Låter jättegott! :)
kommentar  Skrivet av  Susanne 2013-04-18 04:21
hur goer man graedden?
kommentar  Skrivet av  zalyuk  2013-02-22 23:20
Oerhört god och ganska så lätt första gången jag gör tårta). Jag blandade i frysta hallon i grädden och det blev en väldigt frisk touch! Rekommenderas!
kommentar  Skrivet av  Caroline  2013-02-07 19:42
skall pröva :)
kommentar  Skrivet av  Kaiva  2013-01-20 13:57
svar  Svar till  arne
Ja man kan utesluta vaniljsocker.
kommentar  Skrivet av  Susanne 2012-10-13 17:54
jag undrade om man kan ha utan vaniljsocker.
kommentar  Skrivet av  arne  2012-10-11 20:32
svar  Svar till  Heidi
det går bra om du har tårtan i frysen max 30 min.
kommentar  Skrivet av  arne  2012-10-11 20:29
svar  Svar till  plingan
Roligt att höra! :) Ja det blir ju svårare att dela om man gör den i en större form => tunnare kaka. Jag tror också det är bättre att vänta med att dela bottnarna tills du ska lägga på fyllningen, det brukar jag alltid göra.
kommentar  Skrivet av  Susanne 2012-08-27 23:48
Den var bra och lätt att göra och inte minst god. Det enda som var lite knöligt var att återigen få isär bottnarna efter att dagen innan ha delat dom, men det kanske var en fråga om brist på teknik och att jag hade en ganska stor form. Gästerna som var här igår blev mycket nöjda liksom jag.
kommentar  Skrivet av  plingan  2012-08-27 15:52
Riktig bra recept, smakar bra och lätt att utföra
kommentar  Skrivet av  Gäst  2012-05-31 14:01
Jag hade noblesse choklad istället för bananer, och maräng på toppen istället för chokladströssel. Smakade gudomligt!
kommentar  Skrivet av  Rosanna  2012-01-07 19:04
Den blev jättegod, första gången jag gör en tårta, Hehe'
Den blev super, jag följde alla steg, och den blev så bra!!
kommentar  Skrivet av  Shai'  2011-12-17 11:02
svar  Svar till  Tessan

Om chokladmjölken blev klumpig kanske din kakao inte förvarats på bästa sätt alternativt dålig kvalitet. Blir det klumpigt kan man använda en visp för att vispa sönder klumparna. Man kan också sikta kakaon (genom en sil) om man har väldigt klumpig kakao. Det är klart att kakan inte blev bra om din smet var klumpig. Tråkigt förstås.

Kakan måste svalna ordentligt innan du lägger på grädden i fyllningen. Den bör även svalna innan man skär upp bottnarna för annars är det lättare att de går sönder.

Min glasyr brukar alltid stelna, men det tar en stund. Jag använder mörk blockchoklad från Odense och äkta smör, ej margarin. Även här är det viktigt att kakan har svalnat för annars smälter glasyren av den varma kakan.

kommentar  Skrivet av  Susanne 2011-09-25 11:57
Nej men ucsh, gick inte alls bra detta. Började med att chokladmjölken blev klumpig, sen att kakan blev ännu konstigare konsistens, grädden smälte när jag la på den och glasyren stelnade inte alls (blev bara kall)
kommentar  Skrivet av  Tessan  2011-09-17 13:49
Jodå, jag rörde om hela tiden.
Men nästa gång ska jag testa att smälta smör och socker först, och ta i chokladen sist. Tack för tipset!
kommentar  Skrivet av  Zandrah  2011-08-30 17:37
svar  Svar till  Zandrah

Rörde du om under tiden det smälte?

Du behöver inte ha plattan på mera men låt det stå lite längre tid under omrörning och rör om tills det löst sig. Du kan ju även smälta smöret och sockret först och röra om tills smöret är smält och sockret löst upp sig. Därefter tillsätter du chokladen och låter den smälta. Rör om under tiden.

kommentar  Skrivet av  Susanne 2011-08-22 15:48
Jodå, det var helt vanligt strösocker. Men kanske var jag för snål med värmen? Jag hade plattan på 2:an på första försöket, och lite även på 3:an på andra försöket. Vågade inte ha varmare än så eftersom det stod svag värme i receptet. Är inte choklad rättså värmekänsligt? Det blir väl grynigt om man han har för hög värme?
kommentar  Skrivet av  Zandrah  2011-08-22 08:08
svar  Svar till  Zandrah

Använde du verkligen vanligt strösocker? Det smälter ganska lätt i varm vätska. Särskilt om man rör om lite. Däremot sötningsmedel som ser ut som socker brukar ha svårare att lösa upp sig.

Ja om man gör kall glasyr så måste man använda florsocker. Men i denna glasyr så går det bra med strösocker dock tror jag det skulle fungera även med florsocker om du hellre vill använda det. Men som sagt vanligt strösocker löser lätt upp sig i varm vätska.

kommentar  Skrivet av  Susanne 2011-08-22 00:53
Jag gjorde tårtan idag och den blev helt ok. Jag hade en större form (28 cm) och det funkade det med. Men nästa gång ska jag nog inte grädda den så länge som 40 min för idag blev den lite torr.
Jag hade problem med glasyren också för jag fick inte sockret till att smälta. Jag testade att göra om glasyren och värma den längre och på lite högre temperatur, men sockret smälte ändå inte. Ska man inte ha florsocker egentligen när man gör glasyr..?
Jag hade färgat strössel och silverkulor på min tårta och det blev jättefint.
Bra med strösslet på också, för då märkte man inte att glasyren knastrade mellan tänderna. ;-)
kommentar  Skrivet av  Zandrah  2011-08-21 17:24
svar  Svar till  Heidi

Ja de går att frysa och de håller sig minst 3 månader. Därefter blir bottnarna torrare.

Du kan frysa in den som hel tårtbotten eller uppdelat i lager (med smörpapper mellan), det går nog bra vilket som, däremot kanske det är smidigt att frysa in den uppdelad i lager om du vill kunna fylla tårtan utan att den tinat helt.

kommentar  Skrivet av  Susanne 2011-07-04 13:08
  1   2   3   4   5   6   nästa sida
Bloggen
Senaste inlägget: Tillsatser i mjukglass tillsatser i mjukglass
Recepttips
Recepttips
Recepttips

Välkommen till min receptsajt! Det är jag som gjort alla recept och programmerat sajten!
/Susanne

Recepttips
Recepttips
Statistik