Chokladmousse light

Till receptet på Chokladmousse light

"Ett recept på chokladmousse med få kalorier för dig som tänker på vikten. Vispa äggvitor och socker. Tillsätt kakao."

1  2  3  4  nästa sida
Jag älskar denna moussen! Räknade ut någon gång att det blir ca 80 kcal per portion, verkligen bra! Den är så god :)
kommentar Skrivet av  Emma  2010-05-13 20:28
Shit! Sicken god mousse!! Hade i lite Hermesetas strösötningsmedel istället för socker och då blev det lite mer som "mörk chokladmousse" (inte så söt). Supergott!
kommentar Skrivet av  Lee  2010-01-30 15:22
jag hade inget socker men det funkade ändå jag tog oboy istället. perfekt recept!!!
kommentar Skrivet av  chloe  2010-01-11 10:39

Svar till 4 tjejer: Tänk på att ni måste använda en torr, ren fettfri skål, rena fettfria vispar och att äggvitorna inte får innehålla någon äggula. Annars blir det som ni beskriver, omöjligt att vispa upp. Detta gäller alltid när man vispar äggvitor. Jag har lagt till det i receptbeskrivningen nu så att man inte missar det.

kommentar Skrivet av  Susanne  2010-01-06 19:20
Vi har hållit på och vispat i 40 minuter nu. Men det blir aldrig fast. DÅLIGT! inget bra recept. Någon som har något tips?
kommentar Skrivet av  4 tjejer  2010-01-06 18:54
Mycket bra recept! bara jobbigt som fanken o vispa för hand :P
kommentar Skrivet av  David Gustafsson  2010-01-04 23:06
Svar till::Webmaster Susanne
Jo,det har du rätt i,perfekt chokladmousse om man bantar eller vill gå ner i vikt och ta en lätt variant av mousse.
kommentar Skrivet av  Stina Svedberg  2009-12-10 15:56
Man kan gora en relativt nyttig chokladmousse med 2dl sojagradde och 150 g 70% choklad.
Hetta sojagradden, bryt i chokladen, sank varmen och ror tills chokladen smalt. Den ska ej koka.
Om den blir for tjock sa spad med lite vatten.
Servera direkt eller lat sta kallt i nagra timmar. Mycket enkelt och gott!
kommentar Skrivet av  Lisa  2009-12-03 13:30

Svar till Stina Svedberg: Jag håller med om att originalreceptet blir mycket godare. Det går inte riktigt att jämföra, recepten är väldigt olika. Men jag tycker ändå att light-varianten fortfarande är god (jag tycker inte den smakar beskt men smaken är ju olika - du kan ju alltid ta mindre kakao eller mer socker) och att den fyller sitt syfte när man vill ha en hälsosam och enkel efterrätt.

kommentar Skrivet av  Susanne  2009-11-29 20:21
Det originella receptet på chokladmousse är dubbelt så god om du frågar mig.Den här blev bara luftig och lite besk med all kakao..
kommentar Skrivet av  Stina Svedberg  2009-11-29 17:29

Svar till Ellie: Du kan sikta ner kakaon. Det betyder att du häller kakaon genom en sil. Jag ska skriva in det i receptet.

kommentar Skrivet av  Susanne  2009-11-26 15:06
Gjorde denna gamla godingen nyss ^^ Lyckades för en gångs skull med äggvitorna MEN kakaoklumpar lite här och var istället :S Hur undviker man dem om man nu inte får vispa i kakaon??
kommentar Skrivet av  Ellie  2009-11-26 15:02
Hur många kalorier blir det?
kommentar Skrivet av  :D  2009-11-25 10:23

Svar till Lollo: ja det stämmer att det är viktigt med äggvitorna att de inte innehåller äggula, men jag har faktiskt lyckats vispa upp äggvitor även med pyttelite äggula i vid ett par tillfällen när jag experimenterade lite. Men det gäller också att man har en fettfri torr skål och rena (fettfria) vispar. Sedan måste äggvitorna vara färska (de kan inte ha stått flera dagar i kylskåp). Så som sagt tänk även på att ha fettfria torra rena redskap när man vispar äggvitor! (Äggula är ganska fet och det är alltså fettet som gör att äggvitorna inte går att vispa upp.)

kommentar Skrivet av  Susanne  2009-11-22 00:48
var jättejättenoga med äggVITORNA. Jag råkade få i en tusendels millimeter äggGULA, men trodde inte att det spelade någon roll för att den syntes knappt! Men efter att ha vispat i 25 minuter och konsistensen var som mjölk antog jag att det spela en väldigt stor roll, eftersom allt annat hade jag gjort exakt som i receptet.

TÄNK PÅ DET, min dessert blev förstörd :(
kommentar Skrivet av  Lollo  2009-11-21 22:06
Varför kan den inte stå längre än 1 timme i kyl? Händer det ngt?
kommentar Skrivet av  Elin  2009-11-13 13:19
hej,tack för en super bra dessert:D
kommentar Skrivet av  pecka  2009-10-26 21:27

Svar till Sabrina: Äggulor och äggvitor har väldigt olika egenskaper så du måste göra som det står i receptet om du vill göra det här. I vanlig chokladmousse så har äggulor. Sök på chokladmousse så hittar du receptet!

kommentar Skrivet av  Susanne  2009-10-07 23:16
kan man inte ta äggula?
kommentar Skrivet av  sabina  2009-10-07 18:11
vad händer om man inte tar äggvita i?
kommentar Skrivet av  sabrina  2009-10-06 15:39
 1  2  3  4  nästa sida
Recepttips
Nyaste receptet
Sök recept
Bloggen
Senaste inlägget: Nytt recept: Gubbröra gubbröra
Recepttips