Banankladdkaka

Enkelt recept på en god kladdkaka med banan. Banankladdkakan kan serveras direkt men blir ännu godare efter par dagar i kylen.
Banankladdkaka
En bit banankladdkaka pudrad med florsocker och serverad med vispad grädde.
Timglas Tid: 45 minuter, varav 15 minuters jobb
Portioner 8 portioner
Näringsvärde Näringsvärde per portion (107 g): 333 kalorier, 39 g kolhydrater, 18 g fett, 4 g protein, 2 g fibrer

Ingredienser:

Ev: Serveringsförslag:

laktosfritt Laktosfritt - Välj laktosfritt smör.
glutenfritt Glutenfritt - Använd kokosflingor eller mandelmjöl istället för ströbröd till formen och använd mandelmjöl istället för vetemjöl i kakan.
vegetariskt Vegetariskt

Utrustning:

Ugn:

  • 175 °C i mitten av ugnen i ca 25-30 minuter med över- och undervärme

Baka banankladdkaka så här:

  1. Smält smöret på svag värme. När drygt hälften av smöret smält, tag bort kastrullen från värmen och rör om tills allt smör smält.

    Sätt ugnen på 175°C.

  2. Smörj en rund form, gärna med löstagbar kant, ca 22 cm i diameter och beströ den med ströbröd eller kokosflingor.

  3. Tillsätt ägg, strösocker, vaniljsocker, kakao och salt.

    Vispa till en jämn smet. (Jag vispar ca 30 sekunder med elvisp på högsta effekt.)

  4. Skala bananerna och mosa dem med en gaffel.

  5. Tillsätt vetemjölet och de mosade bananerna.

    Blanda till en jämn smet. (Använd gärna elvispen på låg hastighet.) Vispa/blanda inte längre tid än att det är blandat.

  6. Häll smeten i formen.

    Grädda mitt i ugnen i 175°C i ca 25-30 minuter.

    (Tiden i ugnen är avgörande för kladdigheten. För bästa resultat, öppna ugnsluckan och skaka till lite lätt på kakan, när den mittersta hälften av kakan dallrar så är den klar och blir lagom kladdig. Väljer man mandelmjöl behövs ytterligare ca 5 min i ugnen och då dallrar kakan lite mer jämfört med vetemjöl eftersom den är lite lösare i konsistensen då.)

  7. Låt banankladdkakan svalna till rumstemperatur. Förvara den därefter i kylskåp fram till servering. Den blir ännu godare efter ett par dagar i kylen och håller sig där i åtminstone en vecka. Man kan också frysa kakan.

    Servera gärna med vispad grädde eller kardemummayoghurt. Pudra gärna lite florsocker över banankladdkakan vid servering.

servera Serveringstips:

Servera gärna med kardemummayoghurt eller vispad grädde.

byt ut Variationstips:

Om du vill göra banankladdmuffins, gör receptet på kladdmuffins och tillsätt 2 mosade bananer.

hållbarhet och förvaring Hållbarhet och förvaring:

Förvara i kylskåp, håller sig minst en vecka. I frysen håller sig kakan 3-6 månader.

Se även dessa recept

| Efterrätter | Muffins & Mjuka kakor |

Kommentarer och betyg

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Sussie
Kakan blev helt perfekt Och så god!

Den verkade något lös först, men sedan den stelnat blev den precis som den ska vara. Och efter ett dygn i kylen blev den ännu godare.

Vi åt den med vaniljvisp och gubbens betyg blev "Utomordentlig!"
✏️ Skrivet av Jesper
Egentligen inget fel på smaken. Vet inte hur men kakan blev som en spongecake. Ingen vidare konsistens. Kommer nog tyvärr inte göra denna igen
✏️ Skrivet av Ann
Står inte när man skall lägga i smöret
Missade det men lyckades lösa det
✏️ Skrivet av Mattias Sundkvist
Obs! Grädda absolut inte 25-30 minuter för då är den inte det minsta kladdig. Skaka den och kolla ”kladdigheten” efter 15-20 min skulle jag säga.
✏️ Skrivet av Andreas
Har gjort denna kaka ett par gånger o får alltid ett perfekt resultat. I somras så la jag på ett lager grädde, skivade bananer o daim. Såå gott o uppskattat. En kanonsida med bra recept, bra beskrivning o kanon med bilder. Använder ofta!!
Tack!!

Visa alla kommentarer