Nötytterfilé

nötytterfilé
Nötytterfilé.

Nötytterfilé är en benfri styckdel av nötkött.

Nötytterfilén är mörad och köttet blir därför mycket saftigt. Den är god att steka eller grilla i skivor eller tillaga i hel bit, d.v.s. helstekt i ugnen eller i grillen.

Tillagning

För att lyckas perfekt med tillagningen är mitt bästa tips att använda termometer.

Innertemperatur

För att veta när köttbiten är lagom stekt, stoppa in en kött-termometer eller digital termometer med spetsens mitt i köttbitens mitt.

Rekommenderad innertemperatur för nötytterfilé:

  • Blodig: 55°C
  • Medium: 60°C
  • Genomstekt: 65°C

Tillagningstips

Köttet (i hel bit) kan generellt tillagas i ugnstemperaturen någonstans mellan strax över den innertemperatur man vill uppnå och 200°C.

Köttet blir saftigare och godare ju lägre ugnstemperatur man har men det tar då också längre tid innan det blir klart.

Jag brukar själv oftast välja ugnstemperaturen 125°C (för både gris, nöt, lamm) eftersom köttet då blir saftigt och gott, utan att det tar evigheter innan det blir klart. Det tar då oftast några timmar för en köttbit på 1-2 kg.

Ugnsinställningarna är över- och undervärme. Placera köttbiten i nedre delen av ugnen.

Fler innertemperaturer och tips hittar du i min stek- och grillguide.

Innehållsinformation

röd flagga Tillsatsfritt:  Nej

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

röd flagga Vegetariskt:  Nej

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av nötytterfilé.

Energi: 111 kcal
Kolhydrater: 1 g (varav sockerarter: 1.0 g)
Protein: 20 g
Fett: 3 g (varav mättat fett: 1.2 g)
Fibrer: 0 g

Tips och info

Hitta Finns i affären:

I köttdisken.

Datum Hållbarhet och förvaring:

ca 20 dagar, läs på förpackningen.

Byt ut Ersätt med:

Ryggbiff eller entrecôte i bit.

Liknande ingredienser

| Nötkött |


Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Micke
Hej,

Nötytterfilé vad har den för förhistoria? Upplever nötytterfilé som något relativt nytt i butikernas charkdiskar, precis som fläskytterfilén som blev vanlig för något år sedan.

Vad är egentligen nötytterfilé? Namnet får en antydan till oxfilé, liksom fläskytterfilé till fläskfilé.

Om jag uppfattat det rätt när det gäller fläskytterfilé och fläskfilé är möjligheterna i valet av tillagningsmetod liksom resultat detsamma.

Men hur skiljer sig nötytterfilé sig från oxfilé, går det ens att göra en parallell?

Har försökt googla efter nötytterfilé recept och upptäckt att sökresultaten är få och smalspåriga.

Att tillagningen börjar i stekpannan genom att hela nötytterfilén snabbt skall brynas i högvärme för att inte safta ur och för att få färg. Den slutliga tillagningen sker i ugn.

Kan man inte skiva upp till skivor som marinera för att avslutningsvis kastas på grillen? Eller göra en gryta, steka som biffar i stekpanna, grillbord...

Hälsningar
Micke
✏️ Skrivet av Linda
Inforik sida =) Tycker att et är spännande med tillagningstiden, läste en studie från livsmedelstekniker för ett par dagar sedan att det finns en kurva över tillagningstider för kött; där 3-4 timmer på väldigt låg värme är optimalt för den högsta saftigheten men att köttet tappar lite av sin smakkaraktär. De kom fram till att mest smakrikt är kött efter ca 1 h tillagningstid och mest saftigt efter 3-4 timmar. Så man får köra en avvägning över vad man föredrar. Tänkte att det kunde vara kul med lite extra info =)

Visa alla kommentarer