Ljus choklad / Mjölkchoklad

Ljus choklad / Mjölkchoklad
Ljus choklad eller mjölkchoklad passar bra i många bakverk.

Ljus choklad och mjölkchoklad

Ljus choklad och mjölkchoklad är samma sak. Den innehåller en lägre kakaohalt jämfört med mörk choklad och innehåller även mjölk och mera socker. Ljus choklad har en sötare än mörk choklad.

Du kan antingen använda bakchoklad eller blockchoklad i recepten. Vanlig choklad du hittar i godishyllan är inte säkert att det blir bra i alla recept eftersom det inte är säkert att den tål upphettning.

Blockchoklad

Blockchoklad är choklad som framställs för att användas i bakverk. Smält eller flagad blockchoklad används ofta som garnering. Man kan också använda blockchoklad att doppa småkakor i eller göra sitt eget chokladgodis.

Block

Det som heter Block i affären (utan choklad i namnet) gör det eftersom den inte innehåller tillräckligt mycket choklad för att få heta choklad. Där har man ersatt kakaosmöret med annat fett.

Välj choklad av god kvalitet

Jag rekommenderar att man använder en mjölkchoklad av god kvalitet och inte de som kallas för block. Det är bara att smaka på chokladen så känner man skillnaden i kvalitet.

Skillnad på blockchoklad och bakchoklad

Blockchoklad innehåller inte kakaosmör och håller sig därför bättre i rumstemperatur utan att smälta. Bakchoklad är mer likt vanlig choklad men lämpar sig bättre till bakning eftersom den tål upphettning. Bakchoklad har godare och "chokladigare" smak än blockchoklad.

Innehållsinformation

röd flagga Tillsatsfritt:  Nej

röd flagga Laktosfritt:  Nej

Ljus choklad innehåller mjölk.

grön flagga Glutenfritt:  Ja

grön flagga Vegetariskt:  Ja

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av ljus choklad.

Energi: 564 kcal
Kolhydrater: 53 g
Protein: 9 g
Fett: 35 g
Fibrer: 0 g

Tips och info

Storbritaniens flagga Engelskt namn:

Milk chocolate

Hitta Finns i affären:

Bland bakgrejer.

Tummen upp GI tips:

Ljus choklad har hög

Datum Hållbarhet och förvaring:

Förvaras i rumstemperatur, gärna något svalare men inte i kylskåp. Håller sig något år, se bäst före datum.

Sedlar Pris:

ca 20 kr för 200 g

Byt ut Ersätt med:

Annan choklad.

Liknande ingredienser

| Choklad i bakverk |


cornflakesgodis

Cornflakesgodis

Cornflakesgodis är superenkelt och jättegott godis eller julgodis! Smält choklad och blanda med cornflakes och kokosflingor.

klocka Tid: 25 min
kokosgodis Bounty

Kokosgodis Bounty

Gör ditt eget kokosgodis - blir som Bounty, fast godare. Bountybitarna fyllda med kokoskola och doppade i choklad blir himmelskt goda med detta enkla recept.

klocka Tid: 60 min + tid att stelna
mandelchokladtårta

Mandelchokladtårta

En underbar mandelchokladtårta "Almondy" som man enkelt bakar själv och blir mycket godare än köpt. Gott och enkelt recept!

klocka Tid: ca 2 timmar
rischoklad

Rischoklad

Recept på superenkelt godis som både är gott och billigt. Passar bra som julgodis eller när som helst annars.

klocka Tid: ca 15-30 min beroende på hur mycket man gör
snickerskladdkaka

Snickerskladdkaka

Otroligt god snickerskladdkaka. En kladdkaka inspirerad av snickers. Med kolakräm, jordnötter och choklad.

klocka Tid: ca 3 timmar varav 30 minuters jobb
trippelchokladterrin

Trippelchokladterrin

Mycket god och lyxig efterrätt med choklad. Enkelt recept på trippelchokladterrin. Bilder steg för steg.

klocka Tid: 1 timme (varav 30 min i frysen) + 2 timmar i frysen

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info

Visa alla kommentarer