Hasselnötter

hasselnötter
Hasselnötter är både gott och nyttigt!

Hasselnötter är både gott och nyttigt och passar bra i många bakverk, efterrätter, kakor och pajer.

Man köper vanligtvis hasselnötkärnor i affären, de har ett tunt mörkt skal som går bra att äta. Vill man få bort det tunna skalet kan man rosta dem i en stekpanna.

Hasselnötter har en god nötsmak som passar bra i de flesta bakverk och särskilt gott tillsammans med choklad.

Rostade hasselnötkärnor

Nötterna är goda att rosta i en stekpanna. Stek hasselnötkärnorna på medelvärme (utan matfett). När det börjar lukta nötter och de fått lite färg är det lätt att gnida av det tunna mörka skalet.

Hela hasselnötter

Hela hasselnötter säljs ibland till jul. De har ett tjockt hårt skal som sitter runtom nötkärnan. Man använder en nötknäckare för att ta bort det hårda skalet och äter sedan nötkärnan.

Sortera bort dåliga hasselnötkärnor

Dåliga hasselnötkärnor är mörka inuti. Jag klyver därför alltid nötterna med en vass kniv så jag se vilka som är mörka och slänga dem.

Dåliga hasselnötter smakar äckligt och innehåller cancerframkallande ämnen. Äter man en sådan av misstag ska man spotta ut.

Tyvärr är det enligt mina uppskattningar ca 3-5% av de hasselnötter man köper som är dåliga, mycket högre andel än andra nötsorter och sötmandel så det är värt besväret att klyva dem så man kan sortera bort de dåliga.

Hasselnötsmjöl

Om man maler hasselnötkärnor så får man hasselnötsmjöl. Det finns att köpa färdigt i affären om man vill spara tid.

Innehållsinformation

grön flagga Tillsatsfritt:  Ja

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

grön flagga Vegetariskt:  Ja

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av hasselnötkärnor.

Energi: 656 kcal
Kolhydrater: 9 g
Protein: 13 g
Fett: 63 g
Fibrer: 6 g

Tips och info

Storbritaniens flagga Engelskt namn:

hazelnuts

Hitta Finns i affären:

Hasselnötkärnor färdiga att använda finns i små påsar på bakavdelningen. Oskalade hela hasselnötter kan vara svårare att hitta men de brukar finnas före jul.

Tummen upp GI tips:

Hasselnötter har lågt GI.

Datum Hållbarhet och förvaring:

Ca 9 månader, torrt i rumstemperatur eller ännu hellre svalt.

Stapeldiagram Näringsvärdestips:

Hasselnötter är nyttiga nötter med omättat fett.

Byt ut Ersätt med:

Andra nötter som t.ex. valnötter, pekannötter, makademinötter eller mandel.

Vad väger hasselnötkärnor?

Måttomvandla hasselnötkärnor mellan vikt och volym

Konvertera från valfri måttenhet till en annan.

Måttomvandla fler ingredienser.

Liknande ingredienser

| Nötter, frön |


browniecheesecake

Browniecheesecake med chokladganache

Magiskt god browniecheesecake toppad med chokladganache. Ett riktigt lyxig tårta som är väldigt enkel att göra med mitt recept.

klocka Tid: ca 20 minuters jobb + 25 min i ugn + 2,5 timmar att svalna och stelna
brownies

Brownies

Brownies är mycket goda amerikanska chokladrutor som du enkelt gör med detta recept.

klocka Tid: 1 timme, varav 35 minuter i ugnen
budapestrulle

Budapestrulle

Recept på budapestrulle - en rulltårta av nötmaräng fylld med vispad grädde och frukt eller bär. Ett klassiskt bakverk.

klocka Tid: 1 timme varav 20 min i ugnen.
chokladbollskladdkaka

Chokladbollskladdkaka

Om du tycker om kladdkaka och chokladbollar kommer du älska den här chokladbollskladdkakan! Otroligt god och enkelt recept att göra!

klocka Tid: ca 30 minuter + 2 timmar att stelna
chokladcigarrer

Chokladcigarrer

Recept på chokladcigarrer. Nötkakor doppade i choklad. Goda klassiska småkakor.

klocka Tid: 1 timme
chokladgodis

Chokladgodis

Recept på supergott chokladgodis. Mycket enkelt att göra. Risk för strykande åtgång!

klocka Tid: 30 minuter och 2-4 timmar för att stelna
chokladknäck

Chokladknäck

Chokladknäck är ljuvligt god knäck med chokladsmak! Mycket gott julgodis. Koka knäcken i en stor kastrull. Gör kulprovet.

klocka Tid: ca 1 ½ timme
dajmtårta eller glassmarängtårta

Dajmtårta / Glassmarängtårta

En drömgod glassmarängtårta. En lyxigt god glasstårta som är perfekt att göra i förväg och förvara i frysen. Kallas även dajmtårta.

klocka Tid: 7 timmar varav 1 timmes jobb
enkel glass

Enkel glass

Gör din egen glass med detta superenkla recept som kan varieras i det oändliga. Förslag på massor av smaksättningar.

klocka Tid: 10 min + 4 timmar i frysen
Frusen chokladtårta

Frusen chokladtårta

En helt otroligt god frusen chokladtårta. En nötmarängbotten med chokladglass smaksatt med kaffe och punsch toppad med grädde och choklad. Enkelt recept som är glutenfritt.

klocka Tid: 5 timmar varav 4 timmar i frysen
Julbröd

Julbröd

Enkelt recept på julbröd som doftar jul och pepparkakor. Brödet är fyllt med nötter, russin m.m. och är fiberrikt och riktigt gott!

klocka Tid: 1 timme och 45 minuter varav 1 timme och 15 minuter i ugnen
jättecookie

Jättecookie

Oerhört god jättecookie. En mycket lättbakad jättestor amerikansk chocolate chip cookie som är som en tårta. Servera med vispad grädde.

klocka Tid: 1 timme
knäck

Knäck

Koka din egen jättegoda knäck. Ett klassiskt julgodis med smak av kola och mandel eller nötter. Enkelt recept med tydliga instruktioner.

klocka Tid: 1 ½ timme
lussekaka

Lussekaka

Jättegod lussekaka som är mjuk kaka med korinter eller russin, syltade apelsinskal toppad med ett nötkolatäcke. Mycket god julkaka.

klocka Tid: 1 timma och 20 minuter, varav 50 minuter i ugnen
morotskaka

Morotskaka

God och saftig morotskaka med len och fin färskostglasyr. Enkelt recept. Kakan går extra snabbt och enkelt att göra i matberedare.

klocka Tid: 2,5 timmar varav 15-30 min arbete (beroende på om du har matberedare eller inte), tiden inkluderar tid för kakan att svalna och glasyren att stelna
nougatkladdkaka

Nougatkladdkaka

Himmelskt god nougatkladdkaka. En fantasiskt god, krämig kladdkaka med nougatsmak som dessutom är glutenfri. Superenkelt recept att göra!

klocka Tid: ca 40 minuter + tid att stelna
nougattårta

Nougattårta

Underbar nougattårta med kladdkakebotten toppad med nougatganache. Ett enkelt recept på en lättbakad tårta. Kanske en ny favorit?

klocka Tid: ca 40 minuter + tid för att stelna
nötchokladrutor

Nötchokladrutor

Mycket goda nötchokladrutor - mjuksega chokladrutor med knapriga nötter. Enkelt recept.

klocka Tid: ca 40 minuter
nötkakor

Nötkakor

Ett recept på goda nötkakor som du gör snabbt och enkelt. Glutenfria och laktosfria!

klocka Tid: 35 min varav 2 x 8 min i ugnen
Nötkladdkaka

Nötkladdkaka

Fantastiskt god nötkladdkaka, en kladdkaka med nötter som blir otroligt god. Enkel att göra med detta recept.

klocka Tid: 45 minuter varav 20 min i ugnen
nötmarängtårta

Nötmarängtårta

Ljuvligt god nötmarängtårta. Söta marängbottnar med underbar smörkräm mellan. Enkelt recept.

klocka Tid: ca 3 timmar varav 1 timmes jobb
nötsemmelkladdkaka

Nötsemmelkladdkaka

Underbar nötsemmelkladdkaka - en semmelkladdkaka med nötter istället för mandel. En perfekt kombination! Kladdig och god, dessutom glutenfri. Enkelt recept!

klocka Tid: 40 minuter + minst 1 timme att svalna och stelna
nöttårta med chokladgrädde

Nöttårta med chokladgrädde

Jättegod nöttårta med chokladgrädde. Saftiga och god glutenfri nötbotten toppad med chokladgrädde! En fantastiskt god och superenkel tårta som går snabbt att göra! Ett favoritrecept!

klocka Tid: 70 minuter
nöttårta med vaniljkräm

Nöttårta med vaniljkräm

Saftig nöttårta med vaniljkräm. Jättegott recept som är glutenfritt. Botten med malda nötter, äggvitor och socker. Vaniljkrämen görs med äggulorna.

klocka Tid: ca 2 timmar
schwarzwaldtårta

Schwarzwaldtårta

Klassisk Schwarzwaldtårta. En otroligt god och vacker tårta som garanterat imponerar på gästerna. Enkel att göra med mitt recept.

klocka Tid: 2,5 timmar
bananer i kolasås

Stekta kolabananer

Gott och enkelt recept på efterrätt eller mellanmål. Prova detta recept på stekta bananer i kolasås!

klocka Tid: 10 minuter
äppellängder

Äppellängder

Recept på äppellängder. Ljuvligt goda och saftiga, fyllda med rivet äpple, kanel och hackade nötter.

klocka Tid: 3,5 timmar varav 1 timmes jobb

Kommentarer

progress
Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
💬 Svar till Britt Mogensen ✏️ Skrivet av Susanne

Jag har hört att man ska plocka dem när de lossnar lätt från busken, före frosten. De som ramlat ner på marken är sällan fina, ofta uppätna inuti.

Förvara torrt och svalt i skafferi.

✏️ Skrivet av Britt Mogensen
När skördar man hasselnötter och hur förvarar man dem?