Fläskfilé

Fläskfilé
Fläskfilé är det finaste och dyraste grisköttet och är därför en ingrediens i många festrätter.

Fläskfilén är den finaste och dyraste sortens griskött. Den är mör och fin och går snabbt att tillaga. Den lämpar sig därför utmärkt till olika festrätter men går förstås att äta även till vardags.

Låt dig inte lockas av den billiga danska fläskfilén

Tyvärr ser man väldigt mycket billig dansk fläskfilé i butikerna. Jag kan förstå att man kan bli frestad att köpa den p.g.a. priset men tänk då på att vi i Sverige har mycket bättre djurskyddslag, här får inte grisarna antibiotika i förbyggande syfte, grisarna måste ha knorren kvar o.s.v. Dessutom går svenska grisbönder i konkurs för de kan inte konkurrera med danska grisbönder.

Köp alltid svenskt kött - fläskytterfilé är ett alternativ

Om du inte anser dig ha råd med svensk fläskfilé köp då istället svensk fläskytterfilé som inte brukar kosta mer än dansk fläskfilé och gör som jag och köp alltid svenskt kött så får grisarna, svenska bönder och även vi själva det bättre eftersom köttet är bättre (utan antibiotika) och det går mer skattepengar till Sverige när man köper svenskt.

Tillagning

Putsa gärna bort fetthinnorna runt om fläskfiléen innan du tillagar den.

Steka fläskfilé utan recept

Fläskfilé kan skäras i skivor och stekas några minuter i smör eller olja på varje sida tills det är genomstekt. Krydda under stekningen med salt och svartpeppar eller någon annan krydda du gillar. Servera med t.ex. klyftpotatis eller ris och någon sås, t.ex. soltorkad tomatsås eller kall chilisås.

Tillagning

För att lyckas perfekt med tillagningen är mitt bästa tips att använda termometer.

Innertemperatur

För att veta när köttbiten är lagom stekt, stoppa in en kött-termometer eller digital termometer med spetsens mitt i köttbitens mitt.

Rekommenderad innertemperatur för fläskfilé:

  • Genomstekt: 65°C

Tillagningstips

Tillaga hel fläskfilé i mitten av ugnen i ca 125°C - 200°C till önskad innertemperatur. Ungefärlig tid ca 20-25 minuter om du kör på 200°C, annars längre tid.

Generellt gäller:

  • Lägre ugnsvärme (och därmed längre tid i ugnen för att uppnå rätt innertemperatur) ger saftigare kött.
  • Högre ugnsvärme (och därmed kortare tid i ugnen för att uppnå rätt innertemperatur) ger torrare kött.

Låt fläskfilén vila ca 15 minuter innan du skär upp den och serverar den.

Fler innertemperaturer och tips hittar du i min stek- och grillguide.

Innehållsinformation

grön flagga Tillsatsfritt:  Ja

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

röd flagga Vegetariskt:  Nej

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av fläskfilé.

Energi: 107 kcal
Kolhydrater: 0 g
Protein: 20.6 g
Fett: 2.6 g

Tips och info

Storbritaniens flagga Engelskt namn:

pork tenderloin, pork filet, pork tender

Hitta Finns i affären:

Oftast både fryst och färsk, där den frysta kan vara lite billigare. Köttets ursprung är oftast från Danmark eller Sverige.

Tummen upp GI tips:

Fläskfilé är kött och kött innehåller i princip inga kolhydrater så man kan säga att det har väldigt lågt GI.

Datum Hållbarhet och förvaring:

Färsk fläskfilé håller sig några dagar i kylskåp eller ännu längre beroende på hur det är förpackat. Läs förpackningens bäst-före-datum. Man kan också frysa in fläskfilé. Den håller sig ca 6 månader i frysen.

Sedlar Pris:

ca 250 kr/kg

Kundvagn Köptips:

Fläskfilé är något som det då och då är nedsatt pris på i de flesta affärer och då kan det löna sig att passa på att köpa några filéer och frysa in. Priset brukar ligga på från 60 kr/kg till 150 kr/kg, så skillnaden är stor. Generellt är också det svenska grisköttet dyrare än det danska, men samtidigt är det svenska köttet bättre eftersom Sverige har mycket hårdare krav på grisskötsel m.m. än Danmark vilket borde leda till gladare grisar och bättre kött. Svenskt kött innehåller väldigt lite antibiotika och det är även förbjudet att klippa knorren på grisarna samt att man gynnar Sverige och svenska bönder för att nämna några fördelar med svenskt kött. Anser man sig inte ha råd med svensk fläskfilé så kan man köpa svensk fläskytterfilé som är billigare.

Stapeldiagram Näringsvärdestips:

Fläskfilé är magert fläskkött (om man putsar den), den finaste biten på grisen.

Byt ut Ersätt med:

Annat benfritt fläskkött, t.ex. fläskstek, benfri fläskkarré, fläskgrytbitar, lite beroende på vad man vill göra. Ibland kan man även byta ut fläskfilé mot oxfilé.

Liknande ingredienser

| Fläskkött |


exotisk fläskfilé

Exotisk fläskfilé

Recept på Fläskfilé med curry, bacon och banan! En jättegod festrätt som är enkel att göra.

klocka Tid: 40 min varav 20 min i ugnen
Festlig gryta

Festlig gryta

Mycket god festlig gryta med fläskkött, svamp och bacon. Enkel att göra. Passar både till vardag och fest. Servera gärna med kokt ris.

klocka Tid: 40 min
Fläskfilé i chutneysås

Fläskfilé i chutneysås

God festmat med fläskfilé i sås med purjolök och mango chutney. Enkelt recept med bilder steg för steg.

klocka Tid: 25 minuter
helgrillad fläskfilé

Helgrillad fläskfilé

Recept på helgrillad fläskfilé! Så får du filén saftig utan att bli bränd! Grundrecept med tydliga instruktioner och bilder.

klocka Tid: 20 minuter + tid för marinering
Limefilé

Limefilé

Limefilé - Recept på fläskfilé i en mycket god limesås med crème fraiche, kalvfond, sambal oelek, soja och honung. Bilder steg för steg.

klocka Tid: 25 minuter
marinerad fläskfilé med citron

Marinerad fläskfilé med citron

Recept på mycket god marinerad fläskfilé med citron. Riktigt god smak och saftigt kött. Serveras kall. Går utmärkt att förbereda!

klocka Tid: en timme
rosmarinmarinerad fläskfilé

Marinerad fläskfilé med rosmarin

Recept på marinerad fläskfilé med rosmarin. Köttet får god smak och blir saftigt. Går bra att förbereda.

klocka Tid: 20 minuters jobb + 8 timmar marinering och 1 timme i ugnen

Kommentarer

progress
Kontroll   info
Vill du ha svar?
info