Färskost

Färskost
Naturell färskost utan tillsatser.

Färskost lämpar sig att använda i olika recept som t.ex. morotskaka och cheesecake. En välkänd sorts färskost är philadelphiaost.

Färskost är också god att ha som fyllning i kycklingfilé och bakad potatis. Man kan även äta den som pålägg på en smörgås.

Det finns olika sorters färskost med olika fetthalter. Jag brukar använda standardvarianten, med den högre fetthalten då den dels är godare men även för att de med lägre fetthalt brukar innehålla mera tillsatser så som alla lightprodukter gör. Men man kan välja vilken man fördrar som ingrediens i recepten om det inte uttryckligen står vilken fetthalt som det ska vara.

Färskost finns även med olika smaksättningar men det är den naturella som avses om det inte står något annat i recepten.

Innehållsinformation

röd flagga Tillsatsfritt:  Nej

Byt ut mot annan färskost som är fri från tillsatser, t.ex. Arlas.

gul flagga Laktosfritt:  Kan innehålla laktos

Det finns laktosfri färskost.

grön flagga Glutenfritt:  Ja

grön flagga Vegetariskt:  Ja

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av färskost.

Energi: 252 kcal
Kolhydrater: 3 g (varav sockerarter: 3.0 g)
Protein: 4.5 g
Fett: 25 g

Tips och info

Datum Hållbarhet och förvaring:

Förvara i kylskåp, se bäst före datum. Hållbarheten brukar vara några månader.

Byt ut Ersätt med:

Annan färskost.

Vad väger färskost?

Måttomvandla färskost mellan vikt och volym

Konvertera från valfri måttenhet till en annan.

Måttomvandla fler ingredienser.

Liknande ingredienser

| Mjölk- och ostprodukter |


browniecheesecake

Browniecheesecake med chokladganache

Magiskt god browniecheesecake toppad med chokladganache. Ett riktigt lyxig tårta som är väldigt enkel att göra med mitt recept.

klocka Tid: ca 20 minuters jobb + 25 min i ugn + 2,5 timmar att svalna och stelna
Cheesecake

Cheesecake

Fantastiskt god cheesecake. En frusen glasstårta med digestivekex. Mycket god och även enkel att göra med detta recept.

klocka Tid: 30 min + 4 timmar i frysen
chokladcheesecake

Chokladcheesecake med kolasås

Fantastiskt god frusen cheesecake med choklad och kolasås (dulce de leche) som är enkel att göra och går att förbereda helt och hållet. En underbar glasstårta som imponerar på gästerna.

klocka Tid: 1 timme + minst 6 timmar i frysen
klassisk cheesecake

Klassisk cheesecake

En god klassisk cheesecake som gräddas i ugn. Kakan blir mäktig och god med smak av lime. God till dessert.

klocka Tid: 100 min varav 60 min i ugnen
lax med krämigt gräslökstäcke

Lax med krämigt gräslökstäcke

Välsmakande ugnsstekt lax med ett täcke av färskost och gräslök på en bädd av wokgrönsaker. Supergott och superenkelt recept! LCHF / lågt GI.

klocka Tid: 30 minuter
laxrullar med pepparrot

Laxrullar med pepparrot

Laxrullar med pepparrot. Recept på goda och enkla snittar som enkelt görs av tunnbröd med god fyllning av färskost.

klocka Tid: 20 minuter
lufttorkad skinka på salladsbädd

Lufttorkad skinkrulle på salladsbädd

Ett recept på förrätt med en rostad brödskiva med färskost, salladsbädd, limestänk, pinjenötter och lufttorkad skinka. Supergott och superenkelt!

klocka Tid: 10 min
morotskaka

Morotskaka

God och saftig morotskaka med len och fin färskostglasyr. Enkelt recept. Kakan går extra snabbt och enkelt att göra i matberedare.

klocka Tid: 2,5 timmar varav 15-30 min arbete (beroende på om du har matberedare eller inte), tiden inkluderar tid för kakan att svalna och glasyren att stelna
pepparkakscheesecake

Pepparkakscheesecake

Ljuvligt god pepparkakscheesecake, en lingonglasstårta med pepparkaksbotten som är helt fantasiskt god! Passar perfekt till jul och nyår!

klocka Tid: ca 1 timme + 4 timmar i frysen
räktårta

Räktårta

Mycket god räktårta. Med kavring, färskost, räkor, röd lök, dill och citron. Gott och enkelt recept.

klocka Tid: ca 1 timme
saffranscheesecake

Saffranscheesecake

Himmelskt god saffranscheesecake. En lyxig fryst tårta med pepparkaksbotten med saffransglass och lingon. Enkelt recept.

klocka Tid: 45 min + 4 timmar i frysen
silltårta

Silltårta

Supergod silltårta med matjesill - en matjesilltårta. Lätt att göra. Perfekt till påsk, midsommar eller annat tillfälle!

klocka Tid: 40 minuter + tid i kylen
Tunnbrödsrulle med lax

Tunnbrödsrulle med lax

Recept på tunnbrödsrulle med gravad lax, färskost, salladsblad och gurka. Rulla ihop och servera! Gott och enkelt!

klocka Tid: 5 minuter

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
💬 Svar till sandra ✏️ Skrivet av Susanne
Nej det är inget socker i philadelphiaost.
✏️ Skrivet av sandra
philadelphiaost finns det socker i den eller gör jag sj

Visa alla kommentarer