Avokado

avokado
Skär avokadon runt om. Ta sedan ur kärnan.

Avokado (även avocado) är en nyttig och god frukt som passar bra som mellanmål och till olika rätter och röror. Den innehåller mycket enkelomättat fett vilket är nyttigt.

Avokado mognar i rumstemperatur på några dagar och om man lägger dem i kylen så fördröjs mognaden några dagar ytterligare.

För att veta om en avokado är mogen tryck lite på ändarna. De ska fjädra när avokadon är mogen.

Jag brukar aldrig köpa mjuka avokados i affären eftersom de ofta är mer eller mindre ruttna. Så om jag behöver avokado brukar jag köpa omogna avokados ca 4-7 dagar innan jag ska använda dem. Omogna avokados är hårda.

Avokado missfärgas lätt i kontakt med syre. Man kan droppa över citronsaft för att förhindra detta.

Innehållsinformation

grön flagga Tillsatsfritt:  Ja

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

grön flagga Vegetariskt:  Ja

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av avokado.

Energi: 197 kcal
Kolhydrater: 1.7 g
Protein: 1.9 g
Fett: 19.6 g
Fibrer: 4.8 g

Tips och info

Storbritaniens flagga Engelskt namn:

avocado

Hitta Finns i affären:

På grönsaksavdelningen.

Tummen upp GI tips:

Avokado har lågt GI och ingår i många GI-recept.

Datum Hållbarhet och förvaring:

Omogen avokado mognar i rumstemperatur på några dagar och ytterligare några dagar längre i kylskåp. När avokadon väl är mogen så använd den ganska omgående eftersom den ganska snabbt blir övermogen och ljusbrun.

Sedlar Pris:

ca 3-7 kr/st

Kundvagn Köptips:

Köp inte mjuka avokado som brukar vara övermogna och ruttna inuti.

Byt ut Ersätt med:

Svårt att ersätta men ibland kan det fungera med annan frukt t.ex. galiamelon eller någon grönsak.

Liknande ingredienser

| Frukt |


avokadokräm

Avokadokräm

Recept på avokadokräm. En len sås som passar till det mesta. Gott till sallad, skaldjur, kyckling, fisk och kött.

klocka Tid: 5 minuter
guacamole

Guacamole

Guacamole är en grön god röra som innehåller mycket avokado. Passar bra som dipp till nachos och tillbehör till tacos.

klocka Tid: 10 minuter

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info

Visa alla kommentarer