Bloggens startsida

Havskräftor jämfört med vanliga svenska kräftor

Publicerad 17 augusti 2007 00:03

Jag har tidigare bara ätit svenska signalkräftor samt kinesiska och turkiska kräftor som man kan köpa i frysdisken. Nu under min semester på västkusten så såg vi att de sålde färska havskräftor i Torekov när vi var där så vi passade på att köpa några nykokta i en fiskebod i hamnen för 210 kr/kg. Värt att nämna var att det var samma kilopris för kräftstjärtar som för hela kräftor. Vi köpte 4 st kräftor samt ca 8 kräftstjärtar och det kostade 70 kr.

havskräftor

Havskräftor med havsutsikt

Vi åkte senare till Mellbystrand och avnjöt kräftorna på stranden i solnedgången efter en varm sommardag. Utsikten och vädret var med andra ord perfekt. Havskräftorna smakade mycket bra, men vanliga svenska kräftor är godare. Däremot skulle jag nog välja havskräftor framför de kinesiska och turkiska som man kan hitta i frysdisken, men självklart ska nämnas att dessa kräftor tävlar i olika prisklasser då kilopriset i frysdisken för importerade kräftor brukar ligga mellan 60-120 kr/kg.

Smakskillnader

Om man jämför havskräftor med vanliga svenska kräftor så ser de lite annorlunda ut. Skalet på de vi åt var ganska mjukt, men detta brukar ju variera från år till år på de vanliga svenska kräftorna så det är svårt att jämföra. Däremot har havskräftorna lite taggigare skal. Köttet på havskräftorna är lite mosigare än de vanliga.

svenska signalkräftor med krondill

Inget slår svenska kräftor kokta med massor av krondill.

Sammanfattningsvis tycker jag att havskräftorna var mycket goda men de vanliga svenska kräftorna spelar i en division för sig. De är helt enkelt oslagbara!

Publicerad  17 augusti 2007 00:03

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Pernilla
Synd att de va mosiga/överkokta! De skulle ni klagat på.. Annars är havskräftor de absolut godaste som finns. Om de kokas rätt
✏️ Skrivet av Mårten
Blir lite konstigt att jämföra sina första havskräftor med mosigt kött med alla insjökräftor man ätit. Självklart skall inte köttet vara mosigt...
✏️ Skrivet av peter rundberg
stackare
✏️ Skrivet av Sebastian
Ja..alltså havskräftor är det godaste skaldjuret. Men.. det måste vara tillagat på västkustsvis, i rätt kryddat spad.. så sjukt gott!! Aaaaa fan va sugen jag blev nu!!!
✏️ Skrivet av Andreas
ska ner å hämta 5kg havskräftor nu runt lunch, direkt ifrån fiskebåten! bättre än så blir det inte... =)

Visa alla kommentarer