Bloggens startsida

Susannes matblogg

Hamburgerkedjor

Publicerad

Ta bort eller inte? 23 kommentarer. 

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av David Olandersson
Jag vet att det här är en väldigt gammal post men jag kunde inte låta bli att göra research på ämnet.

Innehåll i biffen på McDonalds:
100% nötkött.
http://apps.mcdonalds.se/sweden/prodfacts.nsf/allergi

Innehåll i biffen på Max:
Svenskt Nötkött, vatten, potatis, ägg, potatismjöl, koksalt, torrmjölk, potatisfibrer, köttfond (vatten, nötben, koksalt), potatis-stärkelse, kryddextrakt (rosmarin).
http://max.se/produktinformation.aspx?showparts=1051

Innehåll i biffen på Burger King:
Hittar följande citat i Vanliga Frågor: "Burger King´s hamburgare innehåller endast 100% nötkött, helt utan tillsatser eller konserveringsmedel."
http://www.burgerking.se/kontakt/vanliga-fragor/

Jag har vidare sett hur det spekulerats huruvida de kanske menar att köttet i biffen består av bara nötkött men att det finns andra ingredienser.

Jag dömer det dock som högst osannolikt. Reglerna för livsmedel är väldigt tydliga med att det måste finnas en fullständig innehållsförteckning. Så stora kedjor som McDonalds, Max och Burger King skulle knappats kunna verkat så många år i Sverige och komma undan med rena lögner när det kommer till just innehållsförteckningen. McDonalds är förmodligen den mest granskade matkedjan i Sverige.

En sak är iaf säkert. Max står långt ner på min lista.
✏️ Skrivet av Malin
De som säger att 100% nötkött utan kryddor inte smakar något: Nej det är ju sant, det är därför vi kryddar kötten när de är färdigstekta...
✏️ Skrivet av alda
jag e tolv år

jag gillar absolut max bäst jag bryr mig inte om ngt annan än m att det smakar gott

men man väntar väldigt länge så det stör mig kan ngn svara på det varför man väntar länge ngn som jobbar elr har jobbat på max?
✏️ Skrivet av Susanne

Svar till Josefine: Som jag skrev tidigare så stod det inte färdiglagat på kartongerna utan värmebehandlat, så det är inget fryst rått kött som kommer utan det är värmebehandlat vilket mycket väl kan ha samma betydelse som färdiglagat i praktiken.

Förresten kontaktade jag McDonalds för att få klarhet i vad som ingår i hamburgarna och de hävdar gång på gång att det är 100% nötkött i hamburgarna och inget annat (annat än kött) vilket jag verkligen inte tror på då 1. nötkött utan kryddor smakar ingenting 2. jag läste på förpackningarna att det ingick potatisflingor, salt, kryddor och ett gäng E-nummer. Egentligen inget konstigt för det är ungefär samma som om man går till frysdisken i affären och läser innehållsförteckningen. Men jag förstår inte varför McDonalds mörkar detta.

✏️ Skrivet av Josefine
Hejsan! Intressant läsning. Kan säga att jag jobbar på McDonalds och inget kommer färdilagat. Vi får frysta varor och matsäkerheten är A&O hos oss. Vi ser alltid till att våra gäster får den bästa maten. Vi tillagar allt, och skriver igen; inget kommer färdilagat! :) Och även så ligger hamburgarna i skåpet max 10 minuter, ej längre. Matsäkerhet är det viktigaste.

Visa alla kommentarer