Bloggens startsida

Grilla säkert med gasol

Publicerad 08 juli 2014 00:07

Jag grillar mycket med min gasolgrill på balkongen. Det är så oerhört mycket lättare att lyckas med grillningen på en gasolgrill jämfört med kolgrill. Dessutom går det mycket snabbare och blir mindre rengöring. Faktiskt så tar det mindre tid att laga mat på gasolgrillen än att använda stekpannan i köket. Dessutom blir det godare, man kan laga mycket mer mat på en gång och det går snabbare att rengöra grillen än stekpannan och spisen.

Många är lite rädda för gasol och jag tycker verkligen man ska ha respekt för gasol. Vi hade gasol i husvagnen när jag var liten och min fasters husvagn exploderade vid ett tillfälle (som tur var befann de sig utanför husvagnen just då) så man ska verkligen ha respekt för gasol och följa säkerhetsanvisningarna och inte heller köpa gasol var som helst. Det är viktigt att den som säljer gasol följer säkerhetsrutinerna.

Vad är gasol?

  • Gasol är en brännbar och färglös gas.
  • Gasol luktar inte men av säkerhetsskäl har ett luktämne tillsatts för att man ska känna en gasläcka.
  • Gasol är tyngre än luft och sjunker till golvet, ner i källaren eller samlas i golvbrunnar.
  • Gasol är inte giftig men kvävande i stora mängder. Man bör ventilera ordentligt vid läckage.
  • Gasol är miljövänligt eftersom det vid förbränning bildas koldioxid och vattenånga.

Jag blev inbjuden till en informationsträff som AGA som säljer gasol anordnade och fick lära mig hur man säkerhetskontrollerar sin gasol.

AGA Gasoltuber

Så kontrollerar du att din gasolgrill är säker

  1. Kontrollera att gasolflaskan står upp.
  2. Kontrollera att slangar och anslutningar inte läcker. Detta görs genom att spraya på AGAs läcksökningsspray eller använda vanligt såpvatten.
  3. Ställ in rätt tryck. Läs bruksanvisningen för tryckregulatorn du ansluter till gasolflaskan innan du kopplar in den.
  4. Stäng alltid flaskventilen när du inte använder grillen. (Det räcker alltså inte att bara stänga av reglagen på grillen.)
  5. Förvara aldrig gasolflaskan under grillen eller på platser där temperaturen kan bli upp mot 65°C t.ex. på inglasade balkonger.

Läs gärna mer om säker gasolgrillning hos AGA.

Några extra tips för säker grillning från mig till er är:

  1. När du öppnat gasolflaskan och satt på grillen och ska tända: tryck på tänd-knappen om inte grillen tänds tryck snabbt igen på tändknappen om igen. Om det går för lång tid, kanske mer än 15 sekunder så stäng av gasolen och ventilera bort gasen. Börja sedan om från början. Det som annars kan hända är att det blir en rejäl eldsflamma när man väl lyckas tända grillen och man bränna händer, armar, ansikte. Är det återkommande problem att tända grillen så bör man kolla upp grillen.
  2. Tänk på att grillen måste rengöras ordentligt då och då. Hur ofta det behövs beror på hur mycket man grillar och vad man grillar (hur mycket fett som droppar ner). När du märker tendenser till att det börjar brinna nere i grillen, att det inte bara är gasolen som brinner, då är det hög tid att göra en ordentlig rengöring av hela grillen. Det som annars kan hända är att alla fettrester nere i grillen tar eld och då blir det en rejäl eld som kan vara svår att släcka.
  3. Köp din gasol på en bensinmack men undvik gärna Statoil om du inte vill vara beroende av just Statoil. Statoil har nämligen en egen sorts gasolflaskor som bara går att byta in på Statoil. Därför brukar jag köpa gasol på OKQ8 eller någon annan bensinmack som har de "vanliga" AGA-gasolflaskorna. Köp absolut inte gasol från vem som helst. Det är viktigt att den som säljer gasol följer säkerhetsrutinerna. De stora bensinmackskedjorna säljer alla gasol från AGA med hög säkerhet.

Jag önskar er alla en trevlig grillsäsong! Här hittar ni mina grillrecept!
/Susanne

Publicerad  08 juli 2014 00:07

relaterade artiklar Läs gärna även:


Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info

Visa alla kommentarer