Bloggens startsida

Bästa ugnsformarna - med keramisk beläggning

Publicerad 19 januari 2016 07:19

Nu har jag köpt fler formar med non-stick-beläggning av samma sort jag har sedan tidigare. De bästa formar jag haft, formar med keramisk beläggning från OBH Nordica. (Detta inlägg är INTE sponsrat.)

brödformar med keramisk beläggning
Mina brödformar med keramisk beläggning

Jag har länge haft dessa brödformar som jag köpte för 300 kr/st, ganska dyra men de har verkligen varit värda det. Så enkla att diska (inget fastnar, stor skillnad mot teflonliknande material!)

Det är verkligen jättestor skillnad mot alla andra formar jag haft tidigare och tro nu inte jag jämför med de billigaste teflonformarna, jag har köpt lite dyrare formar med svart non-stick-ytbeläggning och de har varit bra i början men så efter ett tag börjar beläggningen släppa i hörnen (trots mycket varsam hantering) och man inser att man äter ju faktiskt denna beläggning då den fastnar i maten. Fruktansvärt otrevligt och ohälsosamt.

Dessa formar med keramisk beläggning däremot, de går inte sönder (jag har haft mina i 1 år nu och bakar rågsurdegsbröd med dem varje vecka och inte en skråma). Även om dess yta skulle börja spricka så är det inte massa metaller i den ytan som kommer fastna i maten utan beläggningen är som sagt keramisk.

Förutom dessa fördelar går även dessa formar att diska i diskmaskin (vilket jag aldrig gjort men ändå). Det är även mycket lättare att diska dem rena. Om man jämför en sprillans ny teflonform av bättre kvalité med dessa formar så är det stor skillnad. I formen med keramisk beläggning så har brödet lossnat från formen bara genom att du tar ut det från ugnen, det glider och lossnar bara genom den skak-kraft som sker då. Medan teflonformen behöver jag vända på och skaka för att brödet ska lossna. (I båda fallen jämför jag osmorda formar.)

ugnsform med keramisk beläggning
Ugnsform med keramisk beläggning

långpanna med keramisk beläggning
Långpanna med keramisk beläggning

Nu fyndade jag alltså dessa formar för 99 kr/st på Jula, vilket fynd! Så nu har jag lite fler olika sorter, en rektangulär form och en pajform också förutom brödformar som jag köpte två till av så jag kan baka 4 limpor samtidigt. Hoppas bara inte att OBH Nordica slutar sälja dessa formar för de är de bästa jag haft! Så otroligt lätta att diska och allt bröd och mat lossnar lätt som en plätt! Jag kan verkligen rekommendera dessa!

(Och återigen, denna text är inte ett sponsrat blogginlägg. Jag har inget samarbete vare sig med OBH Nordica eller Jula för den delen.)

/Susanne

Publicerad  19 januari 2016 07:19

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
💬 Svar till Birgitta Flodin ✏️ Skrivet av Susanne
Jo, det var alltså mina första formar jag köpte för det dyrare priset för ca 1 år sedan. Nu så fyndade jag ju formarna för 99 kr/st på Jula före jul, den större ugnsformen kostade 149 kr på Jula då. Mycket bra pris. Tack för info om vad de kostar just nu på Jula!
✏️ Skrivet av Birgitta Flodin
Hej!

Jula säljer dessa brödformar nu och flera andra liknande produkter. Priset är 199 kr och det är ju bra mycket billigare än vad du gav.

Hälsningar
Birgitta

Visa alla kommentarer