Kulprovet

Gör kulprovet för att veta när din knäck eller kola är klar.

  1. Häll upp ett glas med kallt vatten.
  2. Ta lite smet på en tesked och droppa i det kalla vattnet.
  3. Stick ner fingrarna och ta upp smeten. Smeten ska då gå att forma till en kula och ha den konsistens du vill att din färdiga knäck ska ha. Smaka gärna på den.

OBS! Tänk på att när du kokar knäck eller kola så verkar det som att det inte händer så mycket under lång tid. Smeten är väldigt lös under lång tid. Men sedan går det väldigt fort på slutet. Det gäller då att man är med! Därför är det enklare att använda en digital termometer.

kulprovet

Droppa ner en droppe smet i ett glas med kallt vatten. På sista bilden ligger droppen på botten, ta upp den och forma den med fingrarna.

Istället för kulprovet - använd termometer

Ett enklare sätt än att göra kulprovet är att använda en hushållstermometer, gärna en digital termometer som man kan ställa in så den piper på en viss temperatur.

Vid 122°C är knäcken/kolan färdig för den som vill ha mjuk knäck/kola. Vid 125°C är den lite hårdare men seg i mitten. Vid 130°C är den ganska så hård.

Gör gärna kulprovet om du inte riktigt vet vilken konsistens du vill ha. När du sedan vet vilken konsistens du vill ha och vid vilken temperatur det inträffar då kan du sedan alltid använda termometer och ställa in så den piper vid den temperaturen och alltid få din knäck eller kola perfekt med minsta möjliga ansträngning!

Digital termometer
Digital termometer

Recept där man gör kulprovet

Kommenterarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Maja
Hej Susanne.
Tack för din fina site. Jag tänkte snart baka både pepparkakor och göra knäck men befinner mig utomlands och har inte hittat ljus sirap. Däremot finns här dadelsirap (som är mörk och inte jättesöt). Tror du att jag kan använda det istället om jag inte hittar något annat.

Jag brukar använda ditt recept när jag gör kanelbullar med och de blir jättegoda, men jag tar nästan dubbelt så mycket fyllning. (Tänkte bara nämna det om andra som jag själv gillar kanelbullarna söta och saftiga).

Mvh,

Maja
✏️ Skrivet av patric
hur kan kolan stinsar i vattnet

Visa alla kommentarer