Räkna ut mitt BMI

Min längd: cm  
Min vikt: kg 

En BMI-räknare räknar ut förhållandet mellan längd och vikt enligt en matematisk formel: vikt / (längd x längd) där vikten ska vara i kilo och längden i meter t.ex. en person som är 165 cm lång och väger 59 kilo ger följande uträkning: 59/(1,65x1,65) = 22 (avrundat). Tänk på att talen inom parentesen måste räknas ut först.

Vad är BMI?

BMI står för Body Mass Index och det används för att på ett enkelt sätt definiera fetma och för att ta reda på om man ligger i riskzonen för hjärt- och kärlsjukdomar. Tabellen nedan visar gränsvärdena från WHO (Världshälsoorganisationen) och som gäller för vuxna människor. Räkna ut ditt BMI för att se om du ligger i riskzonen men ta beräkningen med en nypa salt.

Viktklasser BMI
Underviktig BMI mindre än 18,5
Normalviktig BMI mellan 18,5 och 25,0
Överviktig BMI mellan 25,0 och 30,0
Kraftigt överviktig (fetma) BMI över 30

OBS! BMI kan vara missvisande, särskilt för vältränade personer, väldigt långa personer samt barn och ungdomar. BMI är ingen exakt vetenskap och bör endast ses som en fingervisning eftersom det bygger på förenklade modeller av verkligheten. Utgå alltid från ditt sunda förnuft i första hand när du drar slutsatser om din vikt!

Midjemått

Att mäta sitt midjemått är ett bra och enkelt komplement till BMI. Mät med ett måttband din midja (strax ovanför navelhöjd).

  • Kvinnors midjemått bör vara under 88 cm.
  • Mäns midjemått bör vara under 102 cm.

Är dina mått större ligger du i riskzonen för hjärt- och kärlsjukdomar.

måttband

Midja-höftkvot

Placeringen av fettet på kroppen har stor betydelse och därför är midja-höftkvoten ett intressant tal, som komplement till BMI.

OBS! Om du inte är överviktig enligt BMI-beräkningen ovan så ska du inte göra denna beräkning eftersom det kommer ge missvisande resultat.

Midjemått
Mät runt midjan, strax ovanför navelhöjd.
Höftmått
Mät höftomkretsen, det är det måttet där du är som störst, nedanför naveln.

Beräkna din midja-höftkvot

Midjemått: cm  
Höftmått: cm  
Jag är:
 

Gränsvärden för Midja-höftkvot:

  • Kvinnors midja-höftkvot bör ligga under 0,8
  • Mäns midja-höftkvot bör ligga under 1,0


OBS! Tänk på att dessa beräkningar bör tas med en nypa salt och ses som fingervisningar eftersom de bygger på förenklade modeller av verkligheten. Utgå alltid från ditt sunda förnuft i första hand när du drar slutsatser om din vikt! Är du normalviktig behöver du inte oroa dig!

Bra att komma ihåg

Att ha mycket fett runt magen är en större hälsorisk än när fettet sitter runt höfterna eller övriga kroppen, därför är Midja-höftkvot en relevant beräkning.

För barn har BMI andra gränsvärden. Vänd dig till BVC eller skolhälsan istället för att använda denna kalkylator som är för vuxna.

Det är en större hälsorisk att vara normalviktig men i dålig kondition jämfört med att ha ett högre BMI men bra kondition. Alla behöver motionera för hälsans skull.

Kommenterarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
💬 Svar till Sandra ✏️ Skrivet av Susanne
Om du läser texten så står det att midja-höftkvoten endast gäller om man är överviktig. Jag har försökt vara väldigt tydlig med det och markerat med gult m.m. Om du har något tips på hur jag ytterligare kan förtydliga detta för att ingen ska missuppfatta detta så kom gärna med förslag.
✏️ Skrivet av Sandra
Jag har precis gått ner 10 kg. Från överviktigt BMI till normal vikt. Midja-höft kvoten när jag var överviktig var hälsosam men nu när jag har BMI på 21,2 så är min midja-höftkvot i riskzonen.
✏️ Skrivet av Lukas
bra sida! :)
💬 Svar till Linda ✏️ Skrivet av Susanne
Du ska inte göra uträkningen när du är normalviktig. Läs gärna det som står med fet stil och gul bakgrundsfärg. Jag har verkligen försökt vara jättetydlig med detta.
✏️ Skrivet av Linda
Mitt bmi ligger på 23 (alltså normalt), däremot har jag en midja på 74 cm och ett höftmått som ligger på 92 cm, värdet blir då 0,8 och helt plötsligt ligger jag i riskzonen istället? Handlar den uträkningen verkligen om hälsa och övervikt? Är det inte mest hur kroppsformen/benstrukturen ser ut?

Visa alla kommentarer