Baka bröd i bakmaskin

Att baka bröd med bakmaskin är bra när man vill spara tid och vill ha färskt bröd till frukost utan att gå upp tidigt på morgonen.

Jag fick själv en bakmaskin i julklapp för några år sedan och jag använder den (fortfarande) 1-2 gånger i veckan.

BakmaskinBakmaskin knådar deg

Fördelar och nackdelar med bakmaskin

Fördelar

  • Doften av nybakat färskt bröd är härlig när man vaknar på morgonen!
  • Du kan baka ditt eget bröd med bra råvaror som du gillar!
  • Det är minimalt med jobb att baka sitt eget bröd!
  • Det är lätt att experimentera sig fram till sina egna favoritsorter.

Nackdelar

  • Bakmaskinen tar plats!
  • Om man har bakmaskinen otillgänglig i något skåp högt upp eller i förrådet nere i källaren kan man lätt glömma bort bakmaskinen eller tycka att det är för jobbigt att ta fram den.
  • Det blir alltid samma form på brödet.
Torrjästingredienser i bakmaskin

Tips

  • Köp torrjäst. En påse innehåller 4 tsk torrjäst. Förvara en öppnad påse med en plastklämma i kylskåpet upp till två veckor. Jästen förlorar jäskraft ju längre den ligger öppnad. Bakar man grovt bröd märks dock ingen större skillnad eftersom grovt bröd är mer kompakt.
  • När man häller i ingredienserna i bakmaskinen så är det viktigt att göra det i samma ordning som det står i receptet. Det är viktigt att jästen inte kommer i kontakt med vätskan när du använder timer. Om vätskan kommer i kontakt med jästen för tidigt så jäser det inte som det ska. Antingen börjar man därför med jästen i botten och därefter mjöl och vätskan överst eller också gör man tvärtom med vätskan underst, mjölet i mitten och jästen överst. Båda sätten går bra.
  • Skiva det färdiga brödet i tunna skivor när det svalnat av. Frys in det som inte äts upp eller kommer ätas upp inom ett dygn. Ta sedan upp ur frysen och tina skivorna allteftersom så får du alltid färskt bröd.
  • Gör några recept som följer med bakmaskinen eller härifrån som är anpassade för storleken på din bakmaskin och se hur det blir innan du börjar experimentera själv.
  • Det som är enklast att experimentera med är olika mjölsorter, kli, från etc. Tänk på att du bör ha åtminstone en tredjedel vetemjöl i för att inte brödet ska bli alltför kompakt. Men om du använder färdiga mjölmixer som t.ex. lantbrödsmjöl så ingår vetemjöl i den och du behöver inte tänka på det. Det gör också att blanda lantbrödsmjöl, fint rågmjöl och lite grahamsmjöl. Jag brukar aldrig ta mer än en tredjedel av fullkornsmjöl som grahamsmjöl, grovt rågmjöl eller fullkornsdinkelmjöl eftersom brödet blir kompaktare av det.
  • När du experimenterar, var med de första 5-10 minutrarna när du startat maskinen och se om du behöver tillsätta mer mjöl eller vatten.

Ingredienser du kan använda i ditt bröd

Mjöl

  • Vetemjöl, Vetemjöl special eller siktat dinkelmjöl (dessa sorter är i princip likvärdiga)
  • Fullkornsmjöl: Grovt rågmjöl, grahamsmjöl, fullkornsdinkel
  • Fint rågmjöl
  • Lantbrödmjöl: Mörkt lantbrödmjöl, ljust lantbrödsmjöl, lantbrödsmjöl 4 sädesslag

Frön och kross (tunga ingredienser)

Frön och kross är ganska tungt så man ska inte ta för mycket av dessa eftersom brödet blir väldigt kompakt då. Jag brukar ta 2-4 matskedar av dessa till 7.5 dl mjöl.

  • Solrosfrön (naturella)
  • Linfrön, hela
  • Linfrön, krossade
  • Sesamfrön
  • Rågkross
  • Vetekross

Kli (lätta ingredienser)

Kli väger lätt och tynger inte ner brödet. Jag brukar ta 1 dl kli när jag har 7 dl mjöl i mitt bröd.

  • Vetekli
  • Kruskakli
Deghink till bakmaskinIngredienser i deghinken

Vätska

Om du tar mjölk, fil eller yoghurt så tänk på att sätta på bakmaskinen direkt eftersom det annars kommer surna när det står framme i rumstemperatur.

  • Vatten
  • Mjölk
  • Fil
  • Yoghurt

Jäsmedel

Använd torrjäst för söta degar om du tillsätter socker eller sirap till degen. Tillsätter du 1-2 tsk socker så kommer detta att jäsa bort och ditt färdiga bröd kommer inte att innehålla socker. Tillsätter du inget socker eller sirap så använd den blåa torrjästen.

  • Torrjäst (röd) för söta degar
  • Torrjäst (blå)

Socker

  • Strösocker
  • Brödsirap
  • Honung

Jag brukar ta 1 msk brödsirap till 7.5 dl mjöl. Det söta i sirapen jäser bort.

Kryddor

  • Salt
  • Malda brödkryddor (anis och fänkål)
  • Malda pomeransskal

Jag brukar alltid ta 1 tsk salt och oftast 2 tsk brödkryddor eller pomeransskal.

Övrigt

  • Russin
  • Smör eller olja

Jag brukar ta 2 msk olivolja när jag bakar till 7.5 dl mjöl.

Bröd från bakmaskinSkivat bröd från bakmaskin

Min bakmaskin

Jag har en bakmaskin från OBH Nordica som bakar bröd på 600 g eller 750 g. Jag bakar alltid den största storleken på 750 g och till den använder jag alltid 1,33 tsk torrjäst (en tredjedels paket), 7.5 dl mjöl, 1 dl kli och 3 dl vätska plus lite frön, kryddor och olivolja.

På bakmaskinen finns en meny med olika program och jag väljer oftast "Basic" eller Fullkorn som tar 3 respektive 3 timmar och 40 min att köra. Jag brukar alltid ställa in bakmaskinen på ljus brödskorpa (medium och mörk finns också att välja på).

Recept på bröd att baka i bakmaskin


Baka bakmaskins-recepten utan bakmaskin

Om man inte har någon bakmaskin kan man baka brödet på vanligt sätt.

Gör så här:

  1. Mät upp de torra ingredienserna i en bunke. Mjölmängden bör vara 7-8 dl. Spara 1 dl till utbakningen.
  2. Värm vätskan (olja, vatten, mjölk, filmjölk, yoghurt) till 40-50°C om du använder torrjäst. Du kan istället för torrjäst använda 12 g (en fjärdedels paket) vanlig färsk jäst som du smular i degbunken och då ska vätskan värmas till 37°C. Torrjäst blandas med mjölet. Färsk jäst smulas i degbunken och löses sedan upp i degvätskan genom att man rör om.
  3. Rör ner de torra ingredienserana i degspadet. Arbeta till en smidig deg. Använd gärna matberedare eller elvisp med degkrokar. Låt jäsa 30 minuter.
  4. Knåda degen på en mjölad bänk och arbeta in resten av mjölet. Forma till en slät limpa. Lägg limpan i en smord rak brödform eller på en plåt med bakplåtspapper. Nagga degen med en gaffel. Låt jäsa under bakduk 30 minuter.
  5. Grädda limpan på galler nederst i ugnen i 200°C i ca 30 minuter.
  6. Stjälp upp brödet på galler. Låt svalna under en bakduk.

relaterade artiklar Läs gärna även:

Kommenterarer

progress
Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Hans Jensen
mina bröd blir mycket kompakta... ska jag reducera mjölet
✏️ Skrivet av Sven Andersson
Vill prenumerera på svaren
✏️ Skrivet av Ingalill
Vill gärna ha tips på glutenfria bröd, om du har. Mina blir väldigt kompakta.
✏️ Skrivet av Kenneth Petersson
Hej,

Är inne på min 3:e bakmaskin, nu en Nordica Inos 750 0ch 900 grams. Kan man tillsätta mer jäst för att få brödet luftigare?
Vet att man kan minska på mjölet.
✏️ Skrivet av Britt-Marie
Vad är orsaken till att du väljer ljus skorpa?